دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۵۱۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

کودکان چاق امروز بزرگسالان چاق فردا می‌شوند

یک کارشناس تغذیه گفت: چاقی و اضافه وزن افراد در سنین کودکی و نوجوانی آنها را مستعد چاقی در دوران بزرگسالی می‌کند.

فرزاد بابایی  با اشاره به شیوع چاقی در بین کودکان و نوجوانان در دنیا، از این اتفاق به عنوان یک خطر بزرگ پیش‌روی تمامی جوامع یاد کرد و افزود: چاقی در بین کودکان و نوجوانان در خانواده‌ها و جوامع با سطح درآمدی بالا بیشتر دیده می‌شود.

بابایی چاقی را زمینه‌ساز ابتلا به بیماریهای غیرواگیر زیادی دانست و افزود: به همین دلیل ابتلا به چاقی هزینه‌های سنگینی را بر دوش جوامع تحمیل خواهد کرد.

این کارشناس تغذیه افزود: بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون و... از جمله بیماریهایی هستند که در پی چاقی بوجود آمده و می‌توانند هزینه و مشکلات فراوانی را پیش روی خانواده‌ها و جوامع قرار دهند.

وی افزود: چاقی و اضافه وزن افراد در سنین کودکی و نوجوانی آنها را مستعد چاقی در دوران بزرگسالی می‌کند. سلول‌های چربی در افراد چاق‌ در بدن رشد و تکثیر پیدا کرده و همین می‌تواند عاملی برای چاق بودن افراد در آینده باشد.

بابایی افزود: اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان امروزی و انتقال آن به سنین جوانی که سنین کار افراد است می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه جوامع کرده، زیرا افرادی که آینده در سنین کار هستند افراد بیماری خواهند بود.

وی در ادامه تعیین شاخص توده بدنی را یکی از رایج‌ترین روش‌های موجود برای تعیین چاقی کودکان و نوجوانان برشمرد و افزود: این شاخص از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد بر حسب متر بدست می‌آید و چنانچه عدد بدست آمده بین 19 تا 25 باشد فرد از نظر وزنی نرمال می‌باشد و رقم‌های بیشتر از این نشان دهنده اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان است.

وی استفاده از منحنی‌ها و نمودارهای رشد را یکی دیگر از راه‌های تعیین اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان دانست و افزود: در این شاخص‌ها وزن فرد نسبت به سن و یا قد او مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و البته این نمودارها مخصوص کودکان و نوجوانان در سنین رشد است.

بابایی افزود: راه‌های دیگری هم برای شناسایی وضعیت بدنی افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان در سنین رشد وجود دارد که با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته وضعیت وزنی افراد را مشخص می‌کند.

وی در ادامه تغییر شیوه زندگی را دلیل اصلی بروز اضافه وزن و چاقی بین کودکان و نوجوانان دانست و افزود: کم‌تحرکی و بی‌تحرکی اصلی‌ترین دلایل بروز چاقی و اضافه وزن در افراد در سنین رشد است.

بابایی سپس تغییر عادات غذایی رخ داده در 10 تا 20 سال اخیر و گرایش افراد به مصرف فست‌فودها را در بروز چاقی و اضافه وزن موثر دانست و گفت: علاوه بر مصرف غذاهای فست‌فودی، استفاده از نوشیدنی‌های صنعتی از جمله نوشابه‌ها، آبمیوه‌های صنعتی موجود و... نیز در بروز اضافه وزن و چاقی بی اثر یست./ ایسنا
(دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۰:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها