یکشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۸
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۶۵۱۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
مدیر کنترل کیفیت کارخانه فرآورده‌های گوشتی رباط:

انتقاد از محاکمه یک‌طرفه فرآورده‌های گوشتی در صداوسیما

این روزها درباره مصرف فرآورده‌های گوشتی، خبرهای خوبی منتشر نمی‌شود؛ این مسئله به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسیده و شایعه‌پراکنی‌ها با سرعتی باورنکردنی انتشار می‌یابد، اما پیچیدگی موضوع وقتی به چشم می‌آید که صداوسیما نیز نظر کارشناسان را به‌صورت یک‌طرفه پخش می‌کند.

«دکتر پریسا فلاحی» دامپزشک و مدیر کنترل کیفیت کارخانه فرآورده‌های گوشتی رباط با اعلام این خبر گفت: متأسفانه بحث‌های کارشناسی مختلفی که در تلویزیون مطرح‌شده و فرآورده‌های گوشتی را متهم می‌کنند، همیشه یک‌طرفه بوده و از طرف مقابل، نظرخواهی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شایعه‌پراکنی نه فقط برای سوسیس و کالباس، بلکه برای بیشتر بخش‌های صنایع غذایی وجود دارد، افزود: وقتی افراد مختلف در رسانه‌ای مانند صداوسیما درباره فرآورده‌های گوشتی اظهارنظرهای اشتباه می‌کنند و به این صنعت اجازه دفاع هم داده نمی‌شود، مسلماً تأثیر منفی در مصرف این محصولات در جامعه را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی، در کنار آن، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهایی که در این راستا وجود دارد، بر این مشکل دامن زده و تردید مصرف‌کنندگان را دوچندان می‌کند. به‌نظر می‌رسد مسئولان و متولیان بهداشتی، باید در راه آگاهی دادن به مردم، همت کنند و در این مسیر، قدم‌های علمی بردارند.

مدیر کنترل کیفیت کارخانه رباط خاطرنشان کرد: البته این معضل تنها مربوط به ایران نیست و در کشورهای دیگر نیز مشابه آن دیده می‌شود؛ کمااینکه به‌عنوان مثال، در سایت سازمان بهداشت جهانی، مردم در بخش پرسش و پاسخ، در ارتباط با مصرف فرآورده‌های گوشتی پرسش کرده‌اند که البته پاسخ کارشناسان مبنی بر اینکه استفاده از این محصولات باید متعادل و در چارچوب رژیم غذایی منطقی باشد، قابل تأمل است.

فلاحی معتقد است: این توصیه را می‌توان به تمام محصولات خوراکی، تعمیم داد؛ به عبارتی حتی نوشیدن آب، به مقدار زیاد هم می‌تواند برای سلامتی مضر باشد؛ بنابراین مصرف سوسیس و کالباس، مانند دیگر محصولات غذایی، اگر متعادل باشد مشکلی برای سلامتی مردم ایجاد نمی‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی از 4.5 کیلوگرم در سال گذشته به سه کیلوگرم تقلیل یافته است، تصریح کرد: البته بخشی از این شک و تردیدها به ناآگاهی و بی‌اطلاعی جامعه مربوط می‌شود. برای مثال، عکسی که از وجود لارو در سوسیس منتشر می‌شود اگرچه صحیح است، اما این مشکل مربوط به کارخانه نیست، بلکه برای شرایط نگهداری آن بعد از تولید یعنی توزیع و یا حمل‌و نقل است؛ بنابراین انتظار می‌رود، مسئولان صداوسیما در راستای آگاه‌سازی، رویکرد خود را تغییر دهند تا صنعت سالم فرآورده‌های گوشتی، بیش از این آسیب نبیند.

ایانا

(یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۰:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها