چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۵
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۵۰۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات
عضو هیئت مدیره اتحادیه ساسری زنبورداران مطرح کرد:

ارزش افزوده میلیاردی گرده افشانی زنبورعسل

به گزارش فودنا مدیر عامل اتحادیه زنبورداران مازندران در مورد خواص عسل بیان داشت: عسل همان طور که در قرآن اشاره شده است فراتر از یک ماده غذایی بوده و قابلیت های درمانی دارد.

 سید محیی الدین میرمحمدی در گفت و گو با فودنا، زنبو عسل را یک حشره استثنایی در خلقت خداوند دانست و گفت: شاید در افکار عمومی زنبور عسل یک حشره برای تولید عسل باشد در صورتی که گرده افشانی زنبورعسل موقعیت منحصر به فرد برای کشاورزی بوجود می آورد.

 وی افزود: تمامی گیاهان و درختان و مراتع برای بارور کردن گل جهت تولید دانه و بذر شدیدا نیاز به گرده افشانی دارند که 90 درصد گرده افشانی گیاهان بر عهده زنبور عسل است.

 مدیر عامل اتحادیه زنبورداران مازندران گفت: طبق نظریه دانشمند بزرگ انیشتین، اگر زنبور عسل وجود نداشته باشد انسان ها بیشتر از 5 سال نمی توانند روی کره زمین زندگی کنند چون زمین تبدیل به بیابان برهوت می شود.

این تولید کننده عسل، سخن انیشتین را درست دانست و گفت: طبق گزارش مراکز تحقیقاتی جهانی ارزش گرده افشانی زنبور عسل 143 برابر بیشتر از ارزش تولید عسل است که این مقیاس در ایران طبق آمار، مصادف با ارزش 110 برابری گرده افشانی به ازای تولید هر کیلو عسل است.

وی فعالیت ستاد گرده افشانی را بسیار خطیر دانست و گفت: با تلاش های صورت گرفته ستاد گرده افشانی کشور از حالت راکد خارج و فعال شد و درصدد هستیم تا این ستاد در استان نیز راه اندازی شود. وی در مورد فعالیت ستاد گرده افشانی گفت: احیای جایگاه زنبورعسل و شناخت مردم و کشاورزان از ارزش های وجودی این حشره ارزشمند از اهداف ستاد گرده افشانی می باشد.

 عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین با بیان اینکه کشاورزان نسبت به فواید زنبور عسل توجیح نیستند، گفت: وجود زنبور عسل در تولید دانه های روغنی و آفتابگردان موجب افزایش تولید یک سومی از کل محصول می شود و تخم های تولیدی گل های آفتابگردان و دانه های روغنی را آماده به کار نگه می دارد.

وی افزود: در استان گلستان، کشاورزان کاملا در مورد اهمیت جایگاه زنبور عسل توجیح هستند و جالب آنکه برخی از کشاورزان اقدام به خرید زنبور و استقرار در مزرعه خود می کنند.

میرمحمدی مازندران را منطقه مناسب برای فعالیت زنبورداری دانست و گفت: با توجه به پوشش گیاهی و استعداد خارق العاده مراتع مازندران این امکان وجود دارد که تعداد کندوها تا دو برابر افزایش یابد که دستیابی به این مهم منوط به حمایت مالی دولت و عدم فعالیت زنبورداران در مشاغال دیگر است.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه نهاد صنفی اش سالانه بیش از 300 پروانه زنبورداری  صادر می کند،اظهار داشت: افزایش سطح علمی زنبوردارها در دستور کار قرار دارد و با توجه به تفاهم نامه ای که با مجتمع آموزشی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به امضاء رسانده ایم چندین دوره بازآموزی در مراکز آموزشی مختلف مختص زنبورداران برگزار شد.

گفت و گو: حسین زحمتکش- خبرنگار شبکه خبری صنایع غذایی ایران(فودنا)- مازندران

(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها