سه شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۵۰۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

استفادۀ نادرست از موادغذایی مقدمه مسمومیت

معاون اداره کل نظارت فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو گفت:به‌ ایمنی مواد غذایی، بیشتر از نظرِ آلودگی به باکتری ها و باقی‌ماندۀ مواد شیمیایی مانند: سموم دفع آفات نباتی، آنتی بیوتیک ها و هورمون ها توجه می‌شود.

دکتر سهیل اسکندری گفت: برای حفظ سلامت، غذایی را که می‌خوریم باید سالم و مغذی باشد. ما نمی توانیم تمام خطرها را از بین ببریم ولی می توانیم آن ها را کاهش دهیم.
 
وی تصریح کرد: به‌ایمنیِ مواد غذایی، بیشتر از نظرِ آلودگی به باکتری ها و باقی ماندۀ مواد شیمیایی مانند: سمومِ دفعِ آفاتِ نباتی، آنتی بیوتیک ها و هورمون ها توجه می‌شود.
 
این مقام مسئول در اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی گفت: درصد بالایی از مسمومیّت های غذایی در خانه رخ می دهد، که ناشی از رعایت نکردن نکته‌ها و دستورهای ایمنی است، به همین دلیل این مبحث حاوی نکته هایی است که با رعایت آن‌ها هنگامِ انتخاب، خرید، جابه‌جا کردن، آماده سازی و پختن مواد غذایی تا حد زیادی از مسمومیّت غذایی جلوگیری می‌شود.
 
لزوم رعایت بهداشت مواد غذایی
 دکتر رستگار، با تاکید بر لزوم رعایت اصول و موازین بهداشتی در کلیۀ مراحل تهیه و تولید، حمل و نقل، نگه‌داری، فروش و مصرف مواد غذایی گفت: کاهش دادن آلودگی های فیزیکی و شیمیایی، تا حدّی که برای سلامت انسان زیان آور نباشد را بهداشت مواد غذایی می گویند. همۀ ما مواد غذاییِ گندیده و فاسد شده را دیده ایم، سیب گندیده، پیاز و سیب زمینی جوانه زده، گوشتِ فاسد شده، حبوبات شپشک زده و …. همواره از این که این مواد روزی قابل استفاده بوده و اکنون فاسد شده اند، تأسف خورده ایم.
 
وی اضافه کرد: به طورکلی عواملی که باعث فساد مواد غذایی می شود عبارت است از: عوامل بیولوژیک، میکروبی، انگلی،حشرات و جوندگان، عوامل فیزیکی مانند: نور، حرارت، رطوبت و عوامل مکانیکی مثل: ضربه و فشار روی بافت میوه و سبزی و عوامل شیمیایی.
 
 
دکتر اسکندری با بیان اینکه میکروب‌ها باعث آلوده شدن گیاهان، جانوران و مواد غذایی حاصل از آنها شده و آن را فاسد می کنند گفت: علائم بیماری و مسمومیت های حاصل از این میکرب ها خیلی به هم شبیه اند؛ علایمی مانند تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و سردرد در اکثر مسمومیت ها هست.
 
استفادۀ نادرست از موادغذایی مقدمه مسمومیت
 معاون اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو با اشاره بر اینکه اغلب مسمومیت های غذایی بر اثر استفادۀ نادرست از موادغذایی ایجاد می شودتصریح کرد: نَشُستن دست ها، پختن غذا به مدت کم، سرد کردن یا نگهداری نادرست مواد غذایی موجب بروز این نوع مسمومیت ها می شود.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: مطمئن ترین راه برای پیشگیری از مسمومیت با این میکروب، حرارت دادن صحیح مواد غذاییِ کنسرو شده است. ضمن آنکه باید از مصرف محتویات قوطی های کنسرو باد کرده و باد نکردۀ مشکوک خودداری کرد و براساس دستورالعمل سازنده که معمولاً بر روی قوطی نوشته شده است(معمولاً 20 دقیقه)، آن را در آب در حال جوش حرارت داده، سپس مصرف کنید.
(سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها