سه شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۵۰۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

افزایش سرانه مصرف شیر رویایی بیش نیست

عضو انجمن تولیدکنندگان فرآورده های لبنی گفت: در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور ما کمتر از 75 کیلو است که باید این میزان افزایش یابد.

محمد فربد عضو انجمن تولید کنندگان فرآورده های لبنی کشور ؛ با اشاره به سرانه مصرف شیر اظهار داشت: در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشور ما کمتر از 75 کیلو است که باید این میزان مصرف به مرز 160 کیلو افزایش یابد.

وی با اشاره به کاهش سرانه مصرف شیر در کشور نسبت به کشورهای توسعه یافته گفت: بالا بودن قیمت شیر و سایر فرآورده های لبنی در کشور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و عدم توازن قدرت خرید با درآمد افراد زمینه را برای کاهش مصرف شیر رقم زده است.

فربد ادامه داد: مصرف لبنیات به جهت سلامتی افراد امری حیاتی است و از این رو لازم است که با فرهنگ سازی و تبلیغات موثر این باور را در بین افراد تقویت شود تا به مصرف لبنیات اهمیت ویژه ای دهند.

وی با اشاره به سرانه مصرف شیر در کشورهای اروپایی بیان کرد: سرانه مصرف شیر در کشورهای اروپایی به سبب توجیه افکار عمومی و ارزانی قیمت بالای 300 کیلو است و نباید فراموش کرد که بعد از حذف یارانه و کاهش ارزش پول ملی مصرف لبنیات در بین اقشار کم درآمد تا مرز 10 درصد کاهش یافته است.

*** کاهش سرانه مصرف شیر بعد از حذف یارانه

در این راستا محمد رضا اسماعیلی مدیر عامل اتحادیه فرآورده های لبنی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به آنکه سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته حداقل 250 و حداکثر 400 لیتر است، اما این میزان در خوشبینانه ترین حالت  در کشور ما 50 لیتر است و از این رو لازم است که دولت علاوه بر نظارت بر کیفیت حمایت هایی از این صنعت داشته باشد.

وی افزود: دولت با اخذ مالیات از نوشیدنی های مضر و تخصیص آن به مصرف سرانه و حذف واسطه ها می تواند کمک شایانی به  افزایش سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در بین افراد جامعه داشته باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها، سرانه مصرف شیر بالای 100 لیتر بوده اما متاسفانه به یکباره بعد از حذف یارانه سرانه مصرف به نصف تقلیل پیدا کرد گفت: قرار بود دولت 30 درصد درآمد هدفمندی یارانه ها را به تولید اختصاص دهد و این درحالیست که این امر در کشور عملیاتی نشد.

مدیر عامل اتحادیه فرآورده های لبنی بیان کرد: سرانه مصرف شیر باید به مرز حداقل 100 لیتر  برسد./ باشگاه خبرنگاران جوان
(سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها