یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۷:۵۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۴۹۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
نائب رئیس انجمن برنج ایران در گفت و گو با فودنا مطرح کرد:

قیمت خرید تضمینی برنج بسیار پایین است/ دولت باید به قانون تمکین کند

نائب رئیس انجمن برنج ایران در گفت و گو با خبرنگار فودنا، با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی برنج به دور از انصاف است، اظهار داشت: متاسفانه قیمت پایین خرید تضمینی برنج خستگی هفت ماه رنج کاشت ، داشت و برداشت محصول را به تن برنجکار ایرانی گذاشت.

علی اکبریان قیمت خرید تضمینی برنج را نصف قیمت حال حاضر بازار دانست و خاظر نشان کرد: برنج تولید داخل با قیمت نصف بازار خریداری می شود که پاسخگوی رنج و فعالیت طاقت فرسای کشاورز برنجکار ایرانی به خصوص مازندرانی نیست.

وی گفت: سال گذشته دستگاه هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول تنظیم بازار کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و برخی دیگر از دستگاه های مربوط، نوزدهم بهمن ماه سال گذشته نشستی را برگزار کردند تا برای خرید تضمینی برنج داخلی قیمت گذاری کنند که در حال حاضر ابلاغیه دولت به سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید صادر شده است.

نائب رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه تشکل متوبعش نسبت به قیمت گذاری دولت در خرید تضمینی برنج اعتراض دارد، گفت: برنج های گروه یک که شیرودی و فجر هستند کیلویی 3680 تومان و برنج های گروه 3 که ندا و نعمت هستند کیلیویی 2650 تومان به صورت تضمینی توسط سازمان تعاون روستایی در حال خریداری است.

وی اعتراض انجمن برنج ایران را قانونی دانست و خاطر نشان کرد: طبق مصوبه مجلس در سال 84، خرید تضمینی برنج داخلی باید بسته به تورم قیمت گذاری گردد که این مهم از دستور کار دولت خارج شده و خود اقدام به قیمت گذاری می کنند در صورتیکه با توجه به نرخ تورم الان برنج باید 50 درصد بیشتر از قیمت اعلامی دولت خریداری شود.

این مسئول در ادامه گفت: قیمت تمام شده تولید یک کیلو برنج در ایران طبق آمارها 2 دلار است که 6500تومان محاسبه می شود، وزارت جهاد کشاورزی و سازمن تعاون روستایی نیز به این مهم واقف هستند.

وی افزود: اگر دولت با این قیمت برنج را به صورت تضمینی خریداری کند فقط توانسته زحمت تولید آن ها را بدون سود پرداخت کند حالا چگونه می تواند در قیمت گذاری 50درصد کسر قیمت اعمال کرده و توجهی به هزینه تولید نداشته باشد؟

*قیمت برنج در بازار سامان داده شد

اکبریان در بخش دیگری از سخنانش به افزایش ناگهانی قیمت برنج اشاره کرد و گفت: توسط انجمن برنج ایران بارها اعلام کردیم که قیمت کلیویی 11هزار تومان یک قیمت کاذب و حبابی است و قطعا کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت برنج در انواع محصولات خود هزار تومان کاهش یافته است، اظهار داشت: مردم می توانند برنج مرغوب طارم داخلی را کیلیویی 9500 تومان خریداری کنند.

نائب رئیس انجمن برنج ایران در خصوص برنج های کیلویی 8هزار تومانی نیز گفت: برنج هایی که وارد کارخانه های شالیکوبی شده اما غربالگیری  و بسته بندی نشده که بین 10 تا 15 درصد برنج خرد نیز دارند با قیمت کیلویی 8300 تا 8500 تومان فروخته می شود.

به گزارش فودنا، وی در پیان خاطر نشان کرد: هدف انجمن برنج ایران صاینت از زحمت و تلاش برنجکاران ایرانی و حفظ ارآمش در بازار برنج داخلی می باشد.

گفت و گو: حسین زحمتکش- خبرنگار شبکه خبری صنایع غذایی ایران(فودنا)- مازندران

(یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۷:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها