پنج شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۴
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۴۹۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

طلای سرخ رنگ باخت/ پیاز زعفران در پیچ و خم مرزها

عضو شورای ملی زعفران گفت: این روزها در سایه غفلت مسئولان، پیاز طلای سرخ ایرانی در جیب ها و چمدان ها در حال خروج از مرزهای کشور است.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران  با اشاره به وضعیت تولید و صادرات زعفران اظهار داشت: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است که رسیدن به جایگاه شایسته در زمینه صادرات این محصول نیازمند توجه ویژه مسئولان، حمایت از تولید کنندگان، مدیریت بازار و رفع موانع صادرات است.

وی با اشاره به تولید 500 تنی زعفران در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در 10 سال آینده، تولید این محصول به مرز 500 تن می رسد چرا که ساختار این گیاه به گونه ای است که سالیانه پیاز آن تکثیر می شود و از یک هکتار به سه هکتار افزایش می یابد.

حسینی با بیان اینکه در سال 1400 سطح زیر کشت محصول بالغ بر 120 هزار هکتار است، افزود: در  حال حاضر، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت  محصول در دو استان خراسان رضوی و جنوبی بالغ بر 80 هزار هکتار است که سالیانه تکثیر خودکار پیاز زعفران موجب شده که  ظرف  چند سال آینده سطح زیر کشت به 120 هزار هکتار برسد.

وی با بیان اینکه عمده تولید کنندگان زعفران در خراسان جنوبی  و رضوی هستند، گفت: سال گذشته، مجموع تولید زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی بالغ بر 300 هزار تن است و می توان گفت که تولید زعفران در سال 94 نسبت به 93 افزایش چشمگیری داشته است.

گفتنی است که در صورت تعادل قیمت این محصول در بازار دیگر نگران افزایش تولید نخواهیم بود.

وی با اشاره به برداشت محصول در هر هکتار گفت: در حال حاضر کشاورزان به طور متوسط 3 تا 5 کیلو گرم محصول در هر هکتار  برداشت می کنند، اما لازم است که میزان برداشت تا دوبرابر در هکتار افزایش یابد.

حسینی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی و تخص کارشناسان باید آموزش های لازم  را به متولیان بخش کشاورزی و تولیدکنندگان دهد تا برداشت محصول به مرز 8 کیلوگرم در واحد سطح افزایش یابد.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به اینکه تولید هر متر مربع زعفران می تواند 2 دلار ارز وارد کشور کند، بایستی آموزش های لازم به متولیان داده شود.

*** جهش صادرات زعفران به آمریکا

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به صادرات زعفران به آمریکا گفت: با اجرای برجام، بازار آمریکا پس از 15 سال به جمع مشتریان زعفران ایرانی پیوست و تاجران ایرانی موفق شدند تا کنون 100 کیلو زعفران به این کشور صادر کنند.

وی در ادامه افزود: طی سال های تحریم، امریکا زعفران ایرانی را به صورت واسطه ای از کشورهای امارات خریداری می کرد و می توان گفت که  در این میان واسطه ها زعفران ایرانی را به صورت فله خریداری و در برندهای ملی بسته بندی کرده و به آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی به اسم خود صادر می کردند.

حسینی با اشاره به نیاز سالانه 50 تنی زعفران در آمریکا عنوان کرد: در آمریکا سالانه 50 الی 60 تن زعفران مورد استفاده قرار می گیرد و کشور ما می تواند صد درصد صادرات این محصول را تامین کند و گفتنی است که بازار آمریکا به سبب اعتماد مصرف کنندگان به زعفران ایرانی در مقایسه با سایر کشورها تنها زعفران ایران را می پذیرد.

وی در ادامه یادآور شد: در واقع همه کشورهای تولید کننده نیز نمی توانند زعفران مورد نیاز بازار آمریکا را تامین کنند و این در حالیست که هیچ دغدغه ای برای صادرات زعفران به آمریکا وجود ندارد.

*** ارز آوری 300 میلیون دلاری صادرات طلای سرخ

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به صادرات زعفران در سال گذشته گفت: بر اساس آمار گمرگ، سال گذشته بیش از 130 هزار تن زعفران به بازارهای هدف صادر شده، اما معتقدیم که آمار گمرک اشتباه است چرا که میزان صادرات بیش از این مقدار است.

وی افزود:وزارت جهاد کشاورزی و گمرک بایستی آمار دقیقی در اختیار صادر کنندگان قرار دهند تا آنها بتوانند برنامه ریزی دقیقی برای صادرات خود داشته باشند.

حسینی با اشاره به میزان ارز آوری صادرات بیان کرد: سال گذشته صادرات طلای سرخ به بازارهای هدف، 300 میلیون دلار برای کشور ارز اوری  دربرداشته، اما پیش بینی می شود که در 10 سال آینده حداقل میزان ارز آوری طلای سرخ به یک میلیارد دلار برسد.

*** نشستن حباب کاذب قیمت بر زعفران

نبود نظارت های کافی در بازار موجب تاخت و تاز دلالان در نوسانات قیمت شده به طوریکه قیمت طلای سرخ ایرانی همانند الا کلنگ بالا و پایین می رود؛ گاهی گران و گاهی ارزان؟!

وی با اشاره به قیمت زعفران گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم زعفران 5 میلیون و 500 الی 5 میلیون و 600 هزار تومان است و می توان گفت که حباب کاذب یک میلیون تومانی قیمت بر روی زعفران نشسته که ادامه  این روند موجب شده این محصول از چرخه تولید خارج شود.

حسینی در ادامه بیان کرد: در فروردین ماه سال گذشته جولان دلالان در بازار، قیمت زعفران را به مرز 7 میلیون تومان رساند و گفتنی است که اگر قیمت این محصول به صورت افسار گسیخته افزایش پیدا کند مطمئنا، همه کشاورزان با توجه به  سود هنگفت اقدام به کاشت زعفران می کنند که در این صورت با تولید بی حساب و کتاب مواجه می شویم.

وی ادامه داد: تعادل در بازار تولید و صادرات مستلزم ثبات درست و منطقی قیمت ها در بازار است چرا که در غیر اینصورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

حسینی افزود: با وجود تولید مناسب این محصول برخی دلالان با قیمت زعفران بازی می کنند به طوریکه صادرات محصول در دی ماه سال گذشته تا پایان اسفند ماه متوقف شد.

عضو شورای ملی زعفران در ادامه بیان کرد: برخی دلالان قیمت زعفران ایرانی را از مرز کیلویی 4.5 میلیون به 6 میلیون تومان رساندند که همین امر موجب شد دیگر کشوری حاضر به خرید زعفران از ما نباشد.

*** پیاز زعفران در پیچ و خم مرزها

حسینی با اشاره به قاچاق پیاز زعفران گفت: با توجه به تکثیر خودکار پیاز زعفران و افزایش دو برابری سطح زیر کشت محصول باید گفت که اگر پیاز محصول در اراضی دیگر کشور کشت نشود در نهایت سر از خانه دلالان و چمدان ها در خواهد آورد.

وی تاکید کرد: دلالان از 20 روز آینده  با قاچاق مازاد پیاز زعفران به کشور های همجوار و در زمان برداشت با دپو کردن محصول در خانه های خود آشفتگی و هرج و مرج در بازار به وجود می آورند.

*** لزوم توجه جدی به برند سازی

حسینی با اشاره به بازارسازی محصول گفت: در واقع دولت باید صادر کنندگان را در زمینه بازار سازی محصول یاری کند چرا که زعفران محصول ملی است .

وی با اشاره به اینکه کشور ما پرچم دار تولید زعفران است، افزود: با توجه به آنکه 180 کشور مستقل در دنیا وجود دارد اما اکنون کمتر از 50 کشور هدف صادراتی ما است که می بایست با فراهم کردن زیر ساخت های لازم، حداقل به 150 کشور زعفران صادر کنیم./  باشگاه خبرنگاران جوان؛
(پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها