جمعه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۴۸۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

بیماری سفیدک داخلی مهمترین بیماری خیار

به گزارش فودنا، عبدالرحمن زاغی اظهار کرد: کشاورزان برای پیشگیری و مدیریت بهینه عوامل خسارت‌زای سبزی و صیفی به‌خصوص خیار و گوجه فرنگی به‌دلیل مصرف تازه خوری و افزایش تولید و ارتقاء سلامت محصولات تولیدی، به توصیه‌های کمیته پیش‌آگاهی و شبکه مراقبت محصولات زراعی استان توجه کنند.


وی افزود: کشاورزان قبل از هر اقدامی برای انتخاب رقم مناسب، بذور مقاوم یا متحمل به بیماری‌ها به‌خصوص بیماری سفیدک داخلی که از مهمترین بیماری خیار است و مبارزه با عوامل خسارت‌زا با کارشناسان حفظ نباتات و زراعت مشورت کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: کاشت به‌موقع و زودهنگام و پشته‌ای کردن مزرعه جهت کنترل رطوبت مزرعه، کاشت به‌روش قائم و ایستاده توجه کنند.
زاغی خاطرنشان کرد: آبیاری به روش نشتی یا قطره‌ای برای کنترل مناسب رطوبت مزرعه به نحوی که قسمت پایه بوته تماس مستقیم با آب نداشته باشد در کاهش بروز بیماری بسیار تاثیر‌گذار است .
وی اضافه کرد: استفاده از کودهای آلی و دامی به‌خصوص کودهای پوسیده حیوانی و کودهای پتاسیمی برای افزایش مقاومت گیاه در مقابل بیماری‌ها ضروری است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ایجاد تهویه مناسب برای پیشگیری از بیماری‌ها و رعایت تراکم بوته در هکتار با توجه به نوع رقم بسیار حایز اهمیت است.
زاغی تصریح کرد: در صورت ضرورت استفاده از روش کنترل شیمیایی، از سموم غیرشیمیایی یا  سمومی که دارای دوره کارنس کوتاه هستند در اولویت مصرف قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کنترل شیمیایی به عنوان آخرین راهکار مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در صورت مشاهده تراکم بالای عوامل خسارت‌زا ضمن ارایه نمونه و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به کلینیک‌های گیاهپزشکی برای دریافت نسخه گیاهپزشکی مراجعه کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک، عینک، کلاه، چکمه، البسه مناسب، عدم خوردن و آشامیدن هنگام سمپاشی و شستشوی اعضای آلوده پس از اتمام کار ضروری است.


(جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۱:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها