چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۴۸۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تراز تجاری بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید مثبت شد

قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: تراز تجاری محصولات کشاورزی به ویژه محصولات گلخانه ای در دولت تدبیر و امید در سال گذشته مثبت شد.

«جهانگیر عرب» عصر روز سه شنبه در جریان گشایش چهاردهمین نمایشگاه ملی گل در سالن اجتماعات پژوهشگده گل و گیاهان زینتی محلات، افزود: تراز تجاری محصولات کشاورزی در دولت قبل منفی بود که با اقدامات و برنامه های 2 سال اخیر دولت در ایام پسا تحریم این تراز مثبت شده و رو به رشد است.
وی ادامه داد: توسعه کشت های گلخانه ای و محیط های کنترل شده یکی از برنامه های محوری دولت یازدهم است و برای افزایش تولید محصولات گلخانه ای و مکانیزه کردن گلخانه ها تسهیلات ویژه پرداخت می شود.
عرب بیان کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی دولت برای اصلاح، توسعه و تامین زیر ساخت های لازم گلخانه ها و ارتقاء بهره وری، افزایش تولید و ایجاد اشتغال جدید هیچ گونه محدویت در پرداخت تسهیلات برای مکانیزه کردن کشت گلخانه ای وجود ندارد.
وی افزود: توسعه محیط های کنترل شده در بخش کشت گلخانه ای، مردم محوری در بخش های مختلف کشاورزی، توجه به شرکت های دانش بنیان و ارتباط بین المللی از بسته جدید دولت تدبیر و امید برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جاری است.
عرب اظهارکرد: بر همین اساس طرح توسعه کشت گلخانه‌ای و افزایش تولید یکی از اولویت‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و این رویکرد در اقتصاد مقاومتی پذیرفته شده است.
قائم مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی توضیح داد: برای افزایش بهره ‌وری در مصرف آب یکی از اولویت‌های مهم توجه به محیط های کنترل شده و توسعه گلخانه‌ها از فضای آزاد به فضای سربسته است.
وی ادامه داد: 400 میلیون نفر در کشورهای همسایه، منطقه خاورمیانه و آسیای میانه متقاضی گل و گیاه ایران هستند که برای توسعه تجارت این حوزه کشاورزی و افزایش صادرات، تسهیل امور گمرکی در دستور دولت قراردارد.
وی، بر فعال سازی رسمی پایانه گل و گیاه محلات تا پایان سال جاری تاکید کرد و افزود: تولید گل و گیاه محلات باید مکانیزه باشد تا بتواند مطابق با استانداردهای تولید جهانی در عزصه تجارت بین الملل وارد شود.
در این آئین نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز به توانمندی محلات در تولید گل و گیاه زینتی پرداخت و گفت: 20درصد گل و گیاه صادراتی کشور از شهرستان محلات است.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی افزود: سطح زیر کشت گل و گیاه کشور پنج هزار و 200 هکتار است که بیش از 900 هکتار آن در شهرستان محلات است.
وی با انتقاد از واردات بی رویه بذر گل به کشور گفت: پارسال 25 تن بذر گل در محلات تولید شد که به دلیل واردات برنامه اکنون 20 تن بذر روی دست بهره برداری شهرستان مانده است.
استاندار استان مرکزی نیز در این آئین به تاثیر مثبت برجام در توسعه صادرات کالا از کشور پرداخت و گفت: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، زمینه توسعه همکاری های بین المللی صنعت نفت را تقویت کرد.
محمود زمانی قمی افزود: صادرات نفت در اواخر دوران دولت گذشته و اوایل دولت یازدهم به 900 هزار بشکه با یک سوم قیمت قبل رسیده بود در حالیکه اکنون با شرایط پساتحریم این میزان صادرات به 2 میلیون بشکه رسیده است.
وی بیان کرد: افزایش تمایل سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در طرح های مختلف از عوامل رونق توسعه صادرات غیرنفتی در دولت یازدهم است.
استاندار استان مرکزی، از سخت بودن اداره مالی کشور در سال گذشته اشاره کرد و اظهار کرد: کاهش بی سابقه قیمت نفت و تحریم های ظالمانه دشمن بر روند صادرات غیرنفتی تاثیر منفی گذاشت به طوری که زمستان پارسال درآمد کشور با یارانه پرداختی به مردم برابری می کرد.
زمانی قمی گفت: کسانی که شعار می دهند برجام تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور نگذاشته بی انصافی می کنند و امروز گشایش صادرات و وارد کردن فناوری مورد نیاز صنایع کشور مشهود است.
وی گفت: دولت همه تلاش خود را برای تسهیل در امور و توسعه صادرات می کند و نقد کردن در صورتی که برای تسهیل امور باشد سازنده است.
استاندار استان مرکزی افزود: مجادله و تخریب دیگران قابل قبول نیست و کسانی که دین مدار و اخلاق مدار هستند نباید بدون کارشناسی به تخریب دیگران بپردازندکه این کار دور از انصاف است.
مدیر اجرایی نمایشگاه گل محلات نیز در حاشیه این آئین در گفت وگو با ایرنا گفت: نمایشگاه گل محلات با حضور 93 شرکت تولید کننده گل و گیاه داخلی و خارجی از هشتم اردیبهشت در پایانه گل و گیاه این شهرستان در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.
مجتبی ابراهیمی اظهار کرد: سه شرکت تولید کننده گل و گیاه از ارمنستان ،روسیه و ترکیه در این نمایشگاه اقدام به برپایی غرفه کردند.
وی بیان کرد: نمایشگاه گل محلات در فضای نمایشگاهی در فضای رو باز و سربسته بسته به وسعت 30 هزار متر مربع با 101 غرفه در سالن های مجزا دایر شده و بخشی از نمایشگاه به نمایش گل و گیاه، بخش دیگر فروش و قسمت دیگر صنایع وابسته و تجهیزات پارکی و ماشن‌آلات باغبانی است.
وی یادآور شد: شهرستان محلات بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه زینتی است.
ابراهیمی افزود: 18درصد از اراضی زیر کشت گل و 12 درصد از تولید گل شاخه بریده ،80 درصد تولید گل های فصلی نشائی، 21 درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و 14درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می شود.
تولید 350 گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب های پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده است.
افزون بر سه هزار نفر به صورت رسمی در 700 واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارهستند./ ایرنا
(چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها