چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۴۸۶۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پایان واردات بذر هیبرید فلفل دلمه ای با تلاش دانشمندان ایرانی

محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در تحقیقی تازه به دانش فنی تولید لاین های دابل هاپلوئید در فلفل دلمه ای به روش جنین زایی میکروسپور برای تولید بذور هیبرید F1 دست پیدا کردند.

سالیانه ارز زیادی از کشور برای واردات بذر هیبرید انواع سبزی خارج می شود.
به گزارش پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، تولید بذور هیبریدF1 با هدف افزایش معنی دار در عملکرد، قیمت و امکان محافظت طبیعی از حقوق اصلاحگر، کارآمدترین و جذاب ترین فناوری برای موسسه های تولید بذر سبزی است.
اصلاح بذور هیبرید F1، به دسترسی تجاری به لاین های این برد وابسته است و برای ایجاد لاین های این برد به طور معمول از روش های پرهزینه و زمان بر نظیر خودگشنی استفاده می‌شود.
ایجاد فناوری های کارآمد نوین مانند هاپلوئیدهای مضاعف شده (دابل هاپلوئیدها) می تواند یک راه حل کارآمد و سریع برای تهیه لاین های خالص است، از طرف دیگر دسترسی به لاین های این برد والدینی در فلفل از شرکت های خارجی تولیدکننده بذور سبزی به طور تقریبی غیرممکن و در انحصار آنهاست.
از لحاظ اقتصادی اجرای این طرح اشتغالزایی، بومی سازی صنایع نوین در کشاورزی، تولید بذور هیبرید F1 با قیمت مناسب و در سطح انبوه با ارتقای عملکرد کمی و کیفی، امکان عرضه و صادرات برای کشورهای منطقه و به طور متعاقب ارزآوری مناسب و سوق دادن شرکت ها از واردکننده به تولیدکننده است.
این پژوهش با هدف ایجاد پروتکل جنین زایی میکروسپور و باززایی گیاهان دابل هاپلوئید (خالص ژنتیکی/ اینبرد لاین) در هیبریدهای فلفل دلمه ای صورت گرفت. به منظور القای جنین زایی، غنچه ها و سپس میکروسپورها در تیمارهای تنشی مناسب به مدت های مختلف در محیط های القایی متنوع قرار گرفتند.
بر اساس نتایج به دست آمده با جداسازی کافی و مناسب میکروسپورها و اعمال تنش های القایی مناسب و محیط القایی مورد نظر سلول ها، جنین زایی صورت پذیرفت.
بر اساس این گزارش، جنین ها به محیط باززایی منتقل شدند و سپس گیاهچه های هاپلوئیدی تولید و به گلدان منتقل شدند و مورد بررسی سیتوژنتیکی قرار گرفتند و ماهیت هاپلوئیدی آنها مشخص شد.
تیمارسازی گیاهان هاپلوئید با کلشیسین و بذرگیری از گیاهان دابل هاپلوئید (بالغ بر 50 لاین اینبرد) انجام شد که نخستین لاین های اینبرد (خالص ژنتیکی) تولیدی در کشور در فلفل دلمه ای است.
این فناوری، موسسه های تولیدکننده بذر سبزی را قادر به تولید لاین اینبرد در داخل کشور و در نهایت معرفی بذور هیبرید بومی شده می کند. / ایرنا
(چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها