دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۴۴۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
بخشنامه جدید گمرک صادر شد

تولیدکنندگان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کالای خود را ترخیص کنند

گمرک ایران با هدف روان‌سازی، تسریع و تسهیل امور و حمایت از تولیدکنندگان بخشنامه جدیدی صادر کرد که براساس آن تولیدکنندگان می‌توانند بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را ترخیص کنند و تنها بخشی از کالا به‌عنوان وثیقه حقوق ورودی در گمرک نگهداری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، این بخشنامه در حالی صادرشده است که ارائه تسهیلات تازه دیگری به تولیدکنندگان در دستور کار گمرک قرار دارد. براساس انچه که مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کرده است گمرک به دنبال حذف ارزیابی و حمل یکسره کالاهای تولیدکنندگان به محل تولید و کارخانجات هست و تنها بررسی اسناد و حسابرسی را پس از ترخیص در دستور کار قرار خواهد داد.
این گزارش افزود، بخشنامه‌ای از سوی رئیس‌ کل گمرک ایران به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده تا تولیدکنندگان بتوانند براساس ضوابط ذیل کالاهای خود را در اسرع وقت ترخیص کنند که متن آن به این شرح است:
1- گمرکات اجرایی موظفند نسبت به احراز واحدهای تولیدی معتبر براساس پروانه بهره‌برداری، اقدام کرده و نسبت به ترخیص مواد اولیه، ماشین‌آلات خط تولید و قطعات وارده به نام واحد مربوطه و صرفاً با کارت بازرگانی واحد تولیدی متقاضی استفاده از تسهیلات نسیه با رعایت شرایط مقرر در این دستورالعمل، مجوز نگهداری بخشی از کالای وارده را صادر کنند؛
2- اخذ تعهد از متقاضی استفاده از تسهیلات نگهداری بخشی از کالا به‌عنوان وثیقه حقوق ورودی کالای ترخیصی طبق فرمت پیوست؛
3- متقاضی در زمره بدهکاران موضوع اجرای ماده 7 قانون امور گمرکی نباشد؛
4- حداکثر مهلت استفاده از این تسهیلات برای مواد اولیه، ماشین‌آلات خط تولید، قطعات منفصله و قطعات یدکی مورد نیاز واحدهای تولیدی 6 ماه است؛
5- کالاهای وارداتی متعلق به واحدهای تولیدی معتبر پس از اظهار کل کالا و انجام تشریفات گمرکی تا (50%) پنجاه درصد کالا به‌عنوان وثیقه بابت حقوق ورودی متعلقه در گمرک نگهداری و مابقی به‌صورت نسیه ترخیص می‌گردد؛
1-5- در صورتی که مأخذ کالا بیشتر از (40%) باشد، حداکثر تا (40%) کالا به‌صورت نسیه قابل ترخیص و مابقی در گمرک به‌عنوان وثیقه نگهداری خواهد شد؛
2-5- مالیات ارزش افزوده، هزینه‌های گمرکی و همچنین هزینه‌های متعلقه به باقی‌مانده کالای نگهداری شده در گمرک برای مدتی که مجوز صادر شده همچنین جریمه‌های موضوع ماده 108 و 109 قانون امور گمرکی باید نقداً پرداخت شود.
3-5- امکان استفاده از ضمانت‌نامه بانکی بعد از مدت استفاده از تسهیلات نسیه جهت ترخیص باقی‌مانده کالاها (بهره‌برداری همزمان از تسهیلات این دستورالعمل و دستورالعمل شماره 2740/8296/94/73/9 مورخ 16 فروردین ماه 95 ) وجود ندارد.
4-5- در صورتی که محموله‌های وارده طی چند بارنامه از نظر ترکیب اقلام، تعداد، ارزش و تعداد محصول قابل استحصال از آنها کاملاً مشابه باشند، گمرک می‌تواند کل کالای یک یا چند محموله را به‌عنوان وثیقه حقوق ورودی در گمرک نگهداری و محموله‌های دیگر را به‌صورت نسیه ترخیص نماید، مشروط بر اینکه محموله باقی‌مانده تکافوی پرداخت حقوق ورودی کالای ترخیص شده و هزینه‌های متعلقه و عوارض احتمالی و مالیات ارزش افزوده را بدهد.
5-5- در صورت صدور قبض انبار توسط مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و استفاده از تسهیلات موصوف، گمرک مربوطه می‌بایست مراتب نگهداری مابقی کالا را به منطقه مزبور به نحو مقتضی اعلام تا واگذاری و مرجوع نمودن کالا، خودداری و آن گمرک بر نگهداری کالای باقی‌مانده نظارت کامل اعمال نماید.
6- در صورت عدم ایفای تعهدات در مهلت مقرر، گمرک مربوطه بلافاصله مراتب را به گمرک ایران و گمرکات اجرایی جهت عدم ارائه تسهیلات گمرکی به صاحب کالا اعلام و از طریق اجرای مواد (7) و (8) قانون امور گمرکی نسبت به پیگیری موضوع تا رفع تعهدات تودیع نشده اقدام نماید. ضمناً آن قسمت از کالای نگهداری شده را در موعد مقرر قانونی، متروکه اعلام و در متن اظهارنامه متروکه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی میزان بدهی صاحب کالا را مورد توجه قرار دهد. سازمان مذکور نیز در زمان فروش کالا، ضمن رعایت سایر مقررات، نسبت به کسر بدهی مربوطه از حاصل فروش کالاهای متروکه اقدام و پس از واریز مبلغ مذکور به خزانه، مراتب را به گمرک ذی‌ربط اعلام نماید. بدیهی است پس از وصول حقوق ورودی متعلقه به اجرای ماده (7) و (8) کان لم یکن تلقی می‌گردد.
7- درخصوص نحوه صدور پروانه‌های نسیه ضمن رعایت مفاد بخشنامه شماره 123723/94/109963/73/220 مورخ 1 اول مهر ماه 94 مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه به نحوی در سامانه جامع امور گمریک عمل گردد که تا ایفای کامل تعهدات نزد گمرک و یا در مواردی که کالای وارده از محل اعتبار اسنادی می‌باشد، پروانه به‌صورت قطعی شده تلقی نشود و جهت تسویه با بانک عامل مورد استفاده قرار نگیرد.
8- این دستورالعمل شامل کالاهای مصرفی و لوکس ازجمله توتون، تنباکو، نوشابه‌های گازدار، بلغورهای پف کرده، لوازم آرایشی، مبلمان، اسباب‌بازی، اشیاء فانتزی و تزئینی، کریستال، ظروف سرامیکی، لوستر و آباژور و... نمی‌ شود.
9- مسئولیت اجرای این دستورالعمل به عهده بالاترین مقام هر گمرک بوده و گمرک ها موظفند گزارش عملکرد تفصیلی اجرای این دستورالعمل را در پایان هر ماه به دفاتر معاونت اداری و مالی و معاونت امور گمرکی ارسال کنند.
(دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵) ۱۰:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها