یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۱:۳۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۴۴۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در پاسخ به فودنا گفت:

افزایش سرانه مصرف شیر بدون حمایت دولت امکانپذیر نیست

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در پاسخ به خبرنگار فودنا مبنی بر چشم انداز درباره ی افزایش سرانه مصرف لبنیات گفت: سرانه مصرف با افزایش قدرت خرید مردم صورت می گیرد که این هم در دستان دولت در دوران پسابرجام است و روند کنونی اقتصاد کشور نشان از بهبود وضعیت و افزایش قدرت خرید ندارد.

 علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در نشست خبری اتحادیه اظهار کرد: که در شرایط پسا برجام امیدوار بودیم مشکل قدرت خرید مردم رفع شود و خرید محصولات دامی رشد پیدا کند اما اکنون درخواست بیشتری برای خرید محصولات دامی نداریم و به هیمن منظور دنبال سیاست کاهش تولید هستیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در ادامه افزود:  که وزیر جهاد کشاورزی در مقطعی برای حمایت از دامداران بدون مصوبه دولت و با اختیارات خود، خرید تضمینی انجام داد و شیر خشک تولید شد اما بعد از این مرحله، باوجود قول‌ها، منابع آن فراهم نشد و متوقف شد و دیگر اثری از خرید شیر تضمنی وجود ندارد.

 

حمایت های دولت از بخش کشاورزی

همواره بخش کشاورزی در دنیا با سیاست های حمایتی همراه است و امکان رها کردن آن به سیستم عرضه و تقاضا وجود ندارد، درمورد حمایت های دولتی کشور خودمان از بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید باید به معافیت های مالیاتی بخش کشاورزی، حمایت های وارداتی در نهاده ها، تامین نقدینگی و بیمه محصولات کشاورزی، تاسیس صندوق بیمه ای و تدوین قوانین حمایتی درباره خرید تضمینی اشاره کنیم.

 

 

 

حمایت دولت های دیگر در صادرات، امکان رقابت صادراتی را از ما می‌گیرد

علیرضا عزیز اللهی در پاسخ به این سوال که چرا صادرات مازاد محصولات دامی به جای کاهش تولید در دستور کار قرار نمی‌گیرد: برای داشتن صادرات باید شرایط رقابتی، کیفیت و قیمت تمام شده مناسبی داشت اما در بعضی از محصولات نمی‌توانیم به استانداردهای بین‌المللی برسیم، از طرفی قیمت ما بالا است. دامداران کشورهای دیگر تحت تاثیر حمایت دولت محصولات خود را با قیمت پایین و رقابتی به فروش می رسانند و ما امکان رقابت با آنها را نداریم و باید بگوییم چنانچه این حمایت ها در کشورهای دیگر نباشد امکان رقابت برای آنها نیز وجود ندارد.

عزیزالهی درباره متوسط نرخ شیرخام گفت: متوسط نرخ شیرخام  1200 تومان و حداکثر نرخ شیر خام  تا 1350 تومان است که کمتر از نرخ مصوب به فروش می رسد.

 

افزایش قیمت گوشت قرمز تابع تصمیمات فصلی و زمانی است

عزیزاللهی با بیان اینکه دامداران در اتحادیه اروپا یارانه صادراتی دارند، درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در تعطیلات عید به  فودنا گفت: گوشت قرمز تابع تصمیمات فصلی و زمانی است و نرخ آن بر اساس تقاضا بالا می رود، اما منافع آن را دلال ها می برند، به طوری که  گوشت قرمز در تعطیات تا 43 هزار تومان نیز بالا رفت.

وی تاکید کرد دامدار هیچگاه تمایلی به افزایش قیمت ندارد زیرا واسطه دام را از دامدار می خرید و ما نقشی در تعیین نرخ گوشت نداریم و قیمت ما همان 11 هزار تومان برای بره و 12500 تومان برای گوساله است.

عزیزاللهی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در شب عید به درستی نتوانست گوشت مورد نیاز بازار را برای تنظیم قیمت این محصول و جلوگیری از افزایش قیمت تامین و توزیع کند گفت: دامدار تنها وظیفه تولید دارد و تنها دام مصرفی را برای توزیع در اختیار واسطه ها قرار می دهد.

وی درباره ممنوعیت صادرات دام زنده نیز گفت: ممنوعیت صادرات دام زنده تاثیر زیادی  برکاهش صادرات ندارد، چون به هر حال دام از طریق قاچاق از کشور خارج می شود.

عزیزاللهی اضافه کرد: ممنوعیت صادرات در شب عید باید انجام می شد، زیرا  اگر آزاد بود قیمت گوشت تا 70 هزار تومان نیز بالا می رفت. در ایام پرمصرف باید جلوی صادرات گرفته شود و حتی باید وارد کرد .

 

اگر کاهش قیمت نهاده ها نبود اکنون شرایط بدتری داشتیم

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران با اشاره اینکه چرخه اقتصاد تغییر به سمت کاهش قیمت نهاده‌ها در یک سال اخیر داشته است، گفت: اگر این شرایط نبود و قیمت نهاده ها و مواد اولیه خوراک دام و طیور در سال‌های گذشته کاهش نمی‌یافت اکنون شرایط بدتری داشتیم.

ایشان در ادامه افزودند با توجه به پایین آمدن قیمت نهاده ها، ولی افزایش هزینه ها و عدم حمایت دولت، موجب پایین آمدن قیمت ها نشده است.

(یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵) ۰۱:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها