سه شنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۳۸۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

هشدار درباره ظهور آجیل فروشان قلابی در آستانه نوروز

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه برخی افراد شغل دیگری دارند اما در دو ماهه پایانی سال آجیل فروش می‌شوند، از مردم خواست محصول مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

مصطفی احمدی با بیان اینکه کمبودی در بازار آجیل و خشکبار وجود ندارد، اظهارداشت: به دلیل بارندگی‌های مطلوبی که طی سال گذشته رخ داد، ما با افزایش تولید این محصولات مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه تولید خشکبار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است، افزود: به نظر نمی رسد که اجناس تا عید گران شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره اینکه رشد ۲۰ درصدی تولید مربوط به کدام خشکبار است؟ گفت: این عدد میانگین افزایش تولید مجموع محصولات است، ضمن اینکه افزایش تولید در برخی خشکبار  کمتر و در برخی نیز بیشتر از این میزان  بوده است.

احمدی با بیان اینکه در مجموع قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال قبل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، ادامه داد:  علاوه بر این، کیفیت محصولات هم نسبت به سال گذشته خیلی بالا رفته است که دلیل آن هم بارندگی های مطلوب و در پی آن شرایط مناسب تولید بوده است.

وی به این پرسش که کدام یک از انواع خشکبار موجود در بازار مصرف  وارداتی است؟ پاسخ داد: برخی محصولات اصلا در داخل کشور تولید نمی‌شوند که از جمله آنها می توان بادام هندی را مورد اشاره قرار دارد، بنابراین این محصول را باید وارد کنیم، همچنین تولید برخی خشکبار مانند بادام زمینی و کدو مرمری به اندازه نیاز نیست که برای جبران این کمبود وارد می شود.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، فندق نیز وارد کشور می شود اما میزان آن به اندازه ای نیست که مطرح شود، ضمن اینکه بیشتر فندق موجود در بازار مصرف، ایرانی است.

احمدی اضافه کرد: قیمت فندق نسبت به سال گذشته  حدود ۴۰ درصد ارزان تر شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قیمت محصولات وارداتی هم با کاهش همراه بوده است؟ اظهارداشت: از آنجا که واردات این محصولات با دلار انجام می شود و نوسانات قیمت ارز بر نرخ آنها تاثیرگذار است، می توان گفت تقریبا تغییر قیمتی در آنها ایجاد نشده و شاید درباره تعداد محدودی از اقلام نیز ما شاهد افزایش قیمت باشیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره اینکه در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم آجیل چقدر است؟ اضافه کرد: قیمت‌های آجیل و خشکبار را عرضه و تقاضای موجود در بازار مشخص می‌کند و ما نرخ مصوب نداریم.

احمدی ادامه داد: مغازه‌های تحت نظر اتحادیه، طبق فاکتور رسمی خرید که توسط بازرسان ما مشخص می شود، کار می کنند، بنابراین اگر عضوی از اتحادیه فرآوری محصول را خودش انجام دهد ۱۰ درصد هزینه فرآوری و ۱۰ درصد نیز سود خرده فروشی را دریافت می‌کند اما اگر محصول را فرآوری شده، تهیه و عرضه کنند تنها می‌توانند ۱۰ درصد سود خرده فروشی را بگیرند.

وی اضافه کرد: پیاده کردن سیستم مذکور باعث شده است میزان تخلفات کاهش زیادی داشته باشد.

احمدی با بیان اینکه ۹۰ درصد تخلفات موجود در این حوزه مربوط به کسانی که است به صورت ناگهانی در آستانه عید آجیل فروش می‌شوند، تصریح کرد: در مغازه این افراد کالای دیگری عرضه می‌شود اما در ایام عید، آنان اقدام به فروش آجیل می‌کنند و بعد از عید نیز مغازه خود را به حالت اولیه برمی‌گردانند.  

وی با اشاره به اینکه افراد مذکور از ابتدای بهمن ماه آجیل فروش می‌شوند و ظهور ناگهانی می‌کنند، گفت: تقاضای ما از مردم این است که محصولات مورد نیازشان را از مراکزی تهیه کنند که دارای مجوز اتحادیه آجیل و خکشبار هستند. قیمت‌ها و کیفیت محصولات در این مراکز  کنترل می‌شود، ضمن اینکه تخلفاتی که تاکنون از آنها دیده شده، بسیار کم و ناچیز است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: اکثر کسانی که در این تاریخ‌ها از آنان شکایت شده است و بازرسان ما به مغازه های آنها مراجعه و شرایط را بررسی  کرده اند، دارای مجوز اتحادیه نبودند، شغل‌شان چیز دیگری است اما در دو ماهه پایانی سال آجیل فروش می‌شوند./ مهر
(سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴) ۰۸:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها