شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۰
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۶۳۸۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

معمای افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت قرمز/ دام زنده ارزان گوشت گران شد

درحالی که دامدارن اعلام می کنند قیمت فروش دام زنده آنها کاهش هزار تومان در هرکیلوگرم داشته است که قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف افزایش قیمت بی سابقه‌ای را تجربه می کند.

در حالی که قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر به صورت محسوسی افزایش یافته و این محصول را از سبد خانوار طبقه متوسط و ضعیف خارج کرده است که مسئولان دولتی هر کدام به فراخور مسئولیت دلیلی را برای این افزایش قیمت عنوان می‌کنند.

بنا بر این گزارش، قیمت گوشت قرمز(لاشه) با اتفاقی بی سابقه تا 35 درصد حتی بیشتر از این رقم افزایش یافته است اما بنا بر اعلام رئیس انجمن صنفی گاوداران قیمت دام زنده علاوه بر اینکه افزایشی نداشته بلکه هزار تومان در هرکیلوگرم کاهش یافته است.

بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک و سنگین به‌ ترتیب 10 و 12هزار تومان است و  گوشت لاشه آنها نیز باید به‌ترتیب 22 و 24 هزار تومان در بازار مصرف باشد اما حقیقت بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد.

نماینده سازمان حمایت دلیل این افزایش قیمت گوشت قرمز را افزایش صادارت دام زنده می داند اما با مراجعه به آمار گمرک مشخص می‌شد که صادارت رسمی این محصول در مقایسه با سال قبل فاصله عمیقی ندارد.

فاصله 12 هزار تومانی قیمت تمام شده تا فروش گوشت قرمز

بخش کشاورزی نیز تولید این محصول را با توجه به تقاضای بازار( قدرت خرید) مناسب و حتی مازاد مصرف می داند و خواهان تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه این محصول است.

گفتنی است که با وجود اینکه مسئولیت‌های بازرگانی با قانون انتزاع( تمرکز وظایف بخش کشاورزی) به وزارت جهاد کشاورزی بازگشته است اما مسئولیت‌های مانند نظارت بر بازار مصرف( محصولات کشاورزی) کماکان برعهده سازمان حمایت( وزارت صنعت) است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده؛ فاصله میان قیمت تمام شده این محصول تا فروش آن فاصله 10 تا 13 هزار تومان در هرکیلوگرم است که دریافت این سود برای خرده فروشان( قصابی‌ها) یا سایر واسطه‌ها رقم زیادی است.

دامداران برای کاهش ضرر و زیان خود و رهایی از اجحاف، رویه صادرات این محصول را پی گرفته اند، اما مصرف کننده گان چاره ای جز تن در دادن به مبالاتی مسئولان ندارند که به جای توجه به مشکلات مردم، درحال پاس کاری وظایف و مسئولیت‌ها هستند. / تسنیم
(شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴) ۱۱:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها