یکشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۳۵۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دلایل گرانی سیر و پیاز/ پیاز ارزان می‌شود

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت پایین سیر و پیاز در سال قبل منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت در سال جاری شده است، گفت: وقتی محصول تولیدی کشاورزان در یک سال با قیمت مناسب به فروش نرسد، تولید آن در سال بعد کاهش می‌یابد.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی به دلایل گرانی سیر و پیاز اشاره کرد و گفت: معمولا هر محصول کشاورزی وقتی در یک سال به مناسب به فروش نرسد و قیمت خرید از کشاورزان جوابگوی هزینه‌های تولید نباشد، سال بعد کشاورزان آن محصول را کمتر کشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم سیر در حال حاضر در مغازه‌های سطح شهر حدود 20 هزار تومان است، افزود: سال گذشته قیمت هر کیلو از این محصول حدود 8 هزار تومان و دو سال قبل قیمت هر کیلوگرم آن حدود هزار و 500 تومان بود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران تصریح کرد: هر کیلوگرم سیر با قیمت حدود 14 هزار تومان در میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار تهران عرضه می‌شود.

مهاجران اصلی‌ترین استان‌های تولید کننده سیر در این فصل را اصفهان و همدان عنوان کرد و اظهار داشت: منطقه طارم و اردبیل در فصل بهار تولید‌کننده سیر هستند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی بیان کرد: سیر بهاره اهواز و دزفول هم معمولا مصرف تازه‌خوری دارد و به مرحله خشک کردن نمی‌رسد.

مهاجران همچنین به دلیل گرانی پیاز اشاره کرد و گفت: سال گذشته در همین فصل هر کیلوگرم پیاز در میدان بزرگ با قیمت حدود 400 تومان عرضه می‌شد و قیمت عرضه این محصول در بازار به مشتریان حدود هزار تومان بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت پیاز در میدان بزرگ حدود 3 هزار تومان است، گفت: ارزانی سال گذشته پیاز یکی از دلایل گرانی آن در سال جاری بوده است، ضمن اینکه سردی هوا هم مزید بر علت شده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران تصریح کرد: در این فصل پیاز مورد نیاز مناطق مختلف کشور معمولا از چابهار و بندرعباس تأمین می‌شود که به علت سرما محصولات این مناطق کمتر به بازار رسیده است.

مهاجران گفت: تا 20 روز آینده با ورود بیشتر پیاز به بازار قیمت این محصول کم می‌شود./ فارس
(یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴) ۱۳:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها