یکشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۳۵۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

میوه شب عید تامین است/ مخالف واردات نارنگی هستیم

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به میزان تولید میوه و مرکبات در سال جاری هیچگونه نیازی به واردات نیست و برای تامین میوه شب عید نیز مشکلی وجود ندارد.

 ابوالقاسم حسن‌پور مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسری وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه اولین همایش فناوری‌های فیلم‌های پلیمری در کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: امسال 2 میلیون و 500 هزار تن پرتقال در کشور تولید شده که از این میزان نزدیک 2 میلیون و 250 هزار تن برداشته شده است.

وی افزود: پرتقال والنسیا که در جنوب کشور تولید می‌شود هنوز برداشت نشده و برداشت آن از نیمه اسفند آغاز و تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد و حدود 250 هزار تن هم از این نوع پرتقال برداشت می‌شود.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و 300 هزار تن پرتقال در انبارها ذخیره‌سازی شده است، گفت: امسال هیچ کمبودی برای تأمین پرتقال نداریم و این میوه به تدریج وارد بازار می‌شود.

حسن‌پور با اشاره به اینکه 600 هزار تن لیمو شیرین در کشور تولید شد، اظهار داشت: هیچ کمبودی در این رابطه وجود ندارد.

وی افزود: قیمت میوه نسبت به سال گذشته متعادل است به طوریکه هم تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده از قیمت آن راضی هستند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه قیمت متعادل یعنی چه و چه رقمی برای پرتقال قیمت متعادل محسوب می‌شود، اظهار داشت:‌قیمت متعادل یعنی اینکه با توجه به هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برای باغدار قیمتی ارائه شود که برای تولید‌کننده صرفه داشته باشد و مصرف‌کننده هم بتواند آن را با قیمت مناسب خریداری کند.

وی افزود: بنابر این اگر پرتقال از باغدار به قیمت 1500 تومان خریداری شود و با قیمت 2500 تا 3 هزار تومان در بازار عرضه شود این قیمت می‌تواند قیمت مناسبی برای این محصول باشد.

حسن‌پور تصریح کرد: هیچ مجوزی برای واردات مرکبات صادر نشده و در این رابطه هم هیچ مجوز وارداتی صادر نمی‌شود زیرا قصد ما حمایت از تولید‌کنندگان است و با توجه به میزان تولید داخل نیازی به واردات نداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از واردات قاچاق نارنگی به صادرکنندگان اجازه داده شود تا سیب و کیوی را صادر کنند و به ازای آن پرتقال وارد کنند، بیان داشت: به هیچ عنوان با این موضوع و واردات نارنگی موافق نیستیم.

وی با بیان اینکه اکثر نارنگی‌های وارداتی آلوده به آفت مگس مدیترانه‌ای است تصریح کرد: بنابراین ما با واردات این میوه موافق نیستیم و نیازی هم به واردات آن با توجه به تولید داخل نداریم.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که پس با واردات قاچاق میوه امکان ورود مگس مدیترانه‌ای وجود دارد برای این منظور چه راهکاری ارایه می‌دهید؟ افزود: باید جلوی وارد قاچاق گرفته شود و در این رابطه به استانداران مرزی اعلام کرده‌ایم و همچنین از ستاد مبارزه با قاچاق کالا خواسته‌ایم تا مبارزه جدی‌تری با واردات میوه‌های قاچاق داشته باشند.

وی همچنین در مورد تولید سیب اظهار داشت: امسال 3.5 میلیون تن سیب در کشور تولید شده و قطعا حدود 1.5 تا 2میلیون تن از این محصول تا شب عید وارد بازار می‌شود.

حسن پور بیان داشت: حتی از نظر تولید کیوی، انار و لیمو شیرین امسال وضعیت خوبی داشتیم و عرضه این میوه‌ها را در شب عید شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه توسعه باغات لیموترش در دستور کار وزارت جهاد است، گفت: اجازه واردات لیموترش را نمی‌دهیم و در حال حاضر باغاتی در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده که این باغات از آفت جاروئک در امان است..

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود آبلیموی طبیعی موجود نیست بیان داشت: مقدار آبلیموی طبیعی کم است اما با گسترش باغات آبلیمو این موضوع کم کم جبران می‌شود./ فارس
(یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها