شنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۳۵۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

واردات 600 هزار تنی برنج/ ضرورت مدیریت واردات و عرضه

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج از واردات حدود 600 هزار تن برنج طی 10 ماهه اخیر خبر داد و گفت: برنج‌های تاریخ مصرف گذشته مربوط به واردات شرکت بازرگانی دولتی در دولت قبل است و بخش خصوصی نیز مربوط نیست.

مسیح کشاورز در رابطه با واردات برنج توسط دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: وقتی قبول می‌کنیم که برنج دومین کالای استراتژیک کشور است به همان اندازه هم باید در مدیریت آن کوشا باشیم. باید بدانیم اگر امسال 300 هزار تن برنج می‌خریم چه زمانی باید آن را بفروشیم که قبل از گذشتن تاریخ مصرفش وارد بازار شود.

وی ادامه داد: باید بدانیم که این میزان برنج نباید یکجا وارد بازار شود چون باعث می‌شود که دولتی‌ها ضرر کنند و نتوانند به قیمت مناسبی برنج وارداتی را بفروشند.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج اضافه کرد: به دولت‌ها پیشنهاد کردیم که با تعاونی بخش خصوصی همکاری‌هایی شکل بگیرد و بخش خصوصی از طریق تعاونی‌هایش برنج دولتی‌ها را در زمان مناسب و با قیمت مناسب به فروش برساند.

کشاورز خاطر نشان کرد: شرکت بازرگانی دولتی در سال 1392 با وارد کردن 460 هزار تن برنج، قیمت جهانی این کالا را از 800 به 1400 دلار رساندند؛ این موضوعات باید مدیریت شود. آنها باید با بخش خصوصی هماهنگ باشند و ببینند که بخش خصوصی چه زمانی و از چه کسی برنج می‌خرد. با این همکاری بین دولت و بخش خصوصی، مسئولان دولتی‌ می‌توانند با خرید برنج با کیفیت و با قیمت پایین‌تر انبار خود را شارژ کنند.

وی تشریح کرد: اگر از تجربه‌ بخش خصوصی استفاده شود، معضلات خرید و فروش برنج رخ نمی‌دهد. ما هم حاضر هستیم که این همکاری صورت بگیرد و هیچ چشم‌داشتی هم بابت این همکاری نداریم. این مسائلی که در مورد برنج رخ داده حاصل عدم مدیریت در سال 1392 است و به دولت فعلی بر نمی‌گردد.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج با اشاره به عوارض گمرکی بالایی که دولت برای برنج اخذ می‌کند، گفت: در حال حاضر چون برنج در دنیا ارزان شده ما با قیمت پایین‌تری این محصول را می‌خریم، ولی دولت به خاطر منافعی که دارد 200 دلار از قیمت جهانی برنج را بیشتر ارزش‌گذاری می‌کند که این موضوع باعث می‌شود ارز از کشور خارج شود و علتش عوارض گمرک است اگر این موضوع ادامه پیدا کند باعث می‌شود که قاچاق رونق پیدا کند.

کشاورز با بیان این‌که بخش خصوصی سال‌های سال در واردات برنج تجربه دارد و در کارش همیشه موفق بوده است، ادامه داد: همه تجربیات بخش خصوصی به بخش دولتی قابل انتقال است. از وزارت کشاورزی می‌خواهیم که حتما در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور از بخش خصوصی کمک بگیرد اما هیچ‌گاه از بخش خصوصی کمک گرفته نمی‌شود مگر در بحران‌ها که در بحران‌ها هم بخش خصوصی به سختی می‌تواند به دولت کمک کند.

وی اظهار کرد: بازار مصرف را شرکت بازرگانی دولتی خراب کرده است ولی ما دستمان به جایی نمی‌رسد. آنها باید زودتر از تاریخ سر رسید مصرف، برنج را به بازار عرضه می‌کردند و به مرور می‌فروختند.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج ادامه داد: این مساله باید مدیریت شود ولی از آنجاکه در سیستم دولتی، "شخص" سرمایه‌گذار نیست و دولت پول می‌دهد اشخاص دلشان نمی‌سوزد و این موضوع باعث می‌شود که بازار خصوصی‌ها هم به هم بریزد و این شائبه ایجاد شود که سلامتی مردم در خطر است.

کشاورز بیان کرد: در بخش خصوصی برنج انبار نمی‌شود، چرا که ما سیلو و انبار نداریم و فقط در حد مصرف ماهیانه کشور هر ماه برنج وارد می‌کنیم.

وی گفت: آمار دقیقی از میزان برنج‌های تاریخ مصرف گذشته ندارم، ولی فکر می‌کنم در حال حاضر برنج تاریخ مصرف گذشته‌ای موجود نباشد.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج افزود: در سال 1392 دولت 460 هزار تن برنج وارد کرده است که این مقدار را باید در این دو سال به بازار عرضه می‌کردند و برنج جدید وارد می‌کردند تا تاریخ مصرف برنج‌ها نمی‌گذشت. در حال حاضر دولت اعلام کرده که برای امسال 300 هزار تن برنج نیاز دارند و 170 هزار تن از آن وارد شده است.

کشاورز درباره‌ مدیریت واردات برنج در کشور گفت: باید در خرید و فروش برنج دقت بیشتری داشته شود تا برای برنج‌های داخلی و خارجی تهدیدی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان‌های دولتی باید نظارت‌هایی داشته باشد که برنج‌های خارجی در شمال کشور یا هر جای دیگر با برنج‌های خارجی‌ مخلوط نشود و به اسم برنج ایرانی به فروش نرسد./ ایسنا
(شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴) ۱۳:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها