شنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۳۵۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ورود غیرقانونی برنج بسیار نگران‌کننده است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: ورود غیرقانونی برنج به کشور بسیار نگران کننده است.

 ‌جبار کوچکی‌نژاد در خصوص وضعیت محصول برنج در کشور با بیان این‌که «برنج‌هایی که در سال گذشته وارد شده همچنان در انبار است» اظهار کرد: عمر برنج حداقل یکسال تا یکسال و نیم است و پس از سپری شدن این مدت برنج کیفیت خود را از دست می‌دهد و احتمال اینکه برنج‌های انبار شده، قابل استفاده نباشد، زیاد است.

نماینده مردم رشت در مجلس، گفت: گزارشات رسیده نشان می‌دهد که حجم این برنج‌ها چند میلیون تن است و به همین علت باید این برنج از سبد خانوار حذف و امحا شود. بنابراین سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان استاندارد و وزارت بهداشت باید در این موضوع ورود کنند.

کوچکی‌نژاد گفت: کشاورزان داخلی قدرت تولید دو میلیون و 400 هزار تن برنج را دارند و بنابراین با حمایت از تولید داخلی می‌توانیم به سادگی کسری 300 الی 400 هزار تن را برطرف کنیم. اما متاسفانه مافیای برنج ‌نمی‌گذارند که کشاورزان در حجم بالاتری کشت کنند یا کیفیت کشت را افزایش دهند، چراکه ما نیازمند افزایش کشت برنج در سطح کشور هستیم تا کشاورزی رونق بگیرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که «باید جلوی ورود برنج خارجی را به کشور گرفت» ادامه داد: با فروش برنج خارجی در کشور منابع داخلی به هدر می‌رود که این امر منطقی نیست.

وی یادآور شد: کنترل واردات و ثبت سفارشات محصولات کشاورزی تحت کنترل وزارت جهاد کشاورزی است و این در حالی است که وزارت کشاورزی باید با جدیت بالاتری در صحنه حضور پیدا کند.

کوچکی‌نژاد با بیان این‌که «برنج داخلی می‌تواند نیازهای داخل را برطرف کند» تصریح کرد: کسری برنج داخلی ما بطور احتمالی 300 الی400 هزار تن است که این مقدار نیز با تقویت تولید داخلی برطرف خواهد شد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که «در گذشته جهاد کشاورزی اعلام می‌کرد که قوانین نمی‌گذارند ما واردات را کنترل کنیم» یادآور شد: اما هم اکنون تقریبا کنترل واردات محصولات کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و قانون در این راستا بسیار شفاف است./ ایسنا
(شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها