چهارشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۳۴۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

قاچاق ۲۰ هزار هکتار از باغات لیموترش را از بین برد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با گلایه از قاچاق میوه و با اشاره به اینکه در گذشته ورود میوه قاچاق ۲۰ هزار هکتار از باغات لیموترش ما را از بین برد، گفت: این موضوع علاوه بر اینکه باعث از دست رفتن این باغات شد، الگوی کشت سایر محصولات را نیز برهم زد.

محمدرضا طهماسبی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اخیراً در ارتباط با ورود میوه های قاچاق تأکید کرده‌اند «کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آنوقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات.»

وی افزود: تولیدات کشور در محصولات باغی در همه بخش‌ها مناسب است اما اینکه نظام تولید مشکل دارد، حرف دیگری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ادامه داد: سیب ایران طمع و مزه و مواد مناسبی دارد که در هیچ جای دنیا تولید نمی‌شود. این امر لطف خداست زیرا شرایط به گونه‌ای است که شب‌های سرد و روزهای گرم در کشور داریم که برای رشد میوه مطلوب است.

طهماسبی یادآور شد: سیب تولیدی امسال اکنون در انبارها مانده است.امسال سه میلیون و 400 هزار تن تولید سیب داریم که هر ساله با احداث باغات جدید بر میزان تولید ما افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید پرتقال نیز در سال جاری بسیار افزایش یافته است به طوری که دو میلیون و 200 هزار تن پرتقال داریم.

این مقام مسئول بخش تولیدات محصولات باغی کشور تأکید کرد: تولید مرکبات در سال جاری 4.5 میلیون تن است و میزان نارنگی تولید شده 650 هزار تن بوده که بیشتر به صورت پیش‌رس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طهماسبی گفت: سال گذشته تا حدودی کاهش تولید پرتقال داشتیم اما امسال میزان تولید مرکبات در مقایسه با سال قبل بسیار بیشتر شده است و درختان پر از پرتقال هستند.

وی افزود: اگر گرمای امسال را در شمال شاهد نبودیم با فاجعه‌ای در تولید پرتقال به دلیل تولید مازاد بر نیاز روبرو می‌شدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نرخ خرید پرتقال از باغداران در سال جاری گفت: هر کیلوگرم پرتقال درسال جاری با توجه به کیفیت آن هزار تا هزار 200 و در مواردی تا 1600 تومان نیز از باغداران خرید شده است اما قیمت خرید این محصول در برخی از مناطق کشور کمتر از رقم‌های یادشده بوده و در واقع در حق باغداران اجحاف شده است.

طهماسبی اظهار کرد: اکنون فرصت مناسبی برای صادرات به روسیه فراهم شده است اما باید توجه داشت که ما برای این شرایط تمرین لازم را نداریم و مواردی مانند تأسیسات زیربنایی، حمل و نقل ما دچار ضعف است به طوری که برای صادرات به کشورهای عربی نیازمند به ماشین‌های یخچال دار و برای صادرات به روسیه نیازمند ماشین‌های گرمکن یا دو منظوره و هواپیما هستیم.

وی یادآور شد: تحقق این امر با کمک بخش خصوصی قابل دسترس است و این مشکلات مواردی نیستند که نتوان بر آن فائق آمد.

*مشکل اساسی کشاورزی کشور قاچاق میوه است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکل اساسی کشاورزی ما قاچاق میوه است که آسیب زیادی به کشاورزی وارد کرده است، گفت: بیماری که در باغات لیموترش مشاهده شد و باعث از بین رفتن 20 هزار هکتار از باغات این محصول شد، نتیجه واردات میوه قاچاق بود و به باغات ما آفت (جاروعک) انداخت.

طهماسبی گفت: کشاورزان لیموترش کار ما به جای کاشت لیموترش به کاشت گوجه فرنگی روی آوردند که این امر خود باعث برهم خوردن الگوی کشت و بالا رفتن سطح تولید گوجه فرنگی در کشور شد.

وی افزود: براین اساس در سال گذشته 350 هزار تن گوجه فرنگی در حالی روی دست کشاورزان ماند که ما برای این حجم از تولید صنایع تبدیلی و بازار نداشتیم./ تسنیم
(چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها