سه شنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۳۴۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

پیش بینی رشد تولید و صادرات مواد غذایی ایران بعد لغو تحریم‌ها

یک مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به علاقه شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ایران گفت: ما آماده یک جهش بزرگ در دوره پسا تحریم هستیم و امیدواریم بتوانیم شاهد افزایش تولید و حتی صادرات باشیم.

یک مقام ارشد شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت، این کشور قصد دارد خود به یک صادر کننده عمده مواد غذایی تبدیل شود و امیداور است لغو تحریم ها موجب رشد تجارت بین المللی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شود.

امیرحسین شاهمیر، رئیس بخش تجارت بین الملل شرکت بازرگانی دولتی ایران که در مصاحبه با رویترز سخن می گفت افزود: «ما آماده یک جهش بزرگ در دوره پسا تحریم هستیم. امیدواریم با باز شدن دستبند تحریم ها از دستان کشاورزان بتوانیم شاهد افزایش تولید و حتی صادرات باشیم.»

هیئت های تجاری خارجی بعد از لغو تحریم های ایران در ماه گذشته میلادی به سمت ایران سرازیر شده اند.

شاهمیر گفت: «در بین هیئت های تجاری خارجی همیشه تجّاری هستند که علاقمند به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ایران از جمله بخش ندم، چغندر قند و میوه هستند. هیئت های فرانسوی به ویژه علاقمند به سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی ایران بودند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هفته گذشته گفته بود، دولت تلاش دارد تا وابستگی کشور به محصولات کشاورزی خارجی را که پول ان با درآمدهای نفتی پرداخت می شود را کاهش دهد و صادرات محصولات تولیدی و کشاورزی خود را افزایش دهد.

عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان برجسته در سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد گفت، پتانسیل بیشتری در بخش مواد غذایی فرآوری شده ایران وجود دارد.

«آنها در دروه تحریم ها کارهای زیادی برای افزایش خوداتکایی بر اساس تولیدات داخلی از مربا گرفته تا محصولات لبنی و رب و حتی اسپاگتی و ماکارونی انجام داده اند.»

شاهمیر گفت، پروژه ای در استان خوزستان برای توسعه 500 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی 80 درصد تکمیل شده که تولید گندم و دیگر محصولات استراتژیک را افزایش خواهد داد. دولت هزینه این پروژه را 600 میلیون دلار برآورد کرده است.

ایران 6.1 میلیون هکتار زمین برای کشت گندم دارد. دو سوم از این زمین ها دیم هستند که موجب می شود در معرض خطر خشک شدن قرار داشته باشند. ایران یکی از خشک ترین کشورهای جهان است که متوسط بارش های سالانه در آن به 250 میلی متر می رسد.

عباسیان گفت: «ایران از کمبود عظیم آب رنج می برد. این یک چالش است.» وی افزود، فکر نمی کنم ایران دارای مزیت نسبی لازم برای تبدیل شدن به یک صادر کننده گندم باشد.

شرکت بازرگانی دولتی ایران هفته گذشته به پشتوانه حجم بالای برداشت گندم در سال 2015 و پیش بینی افزایش تولید، واردات گندم دولتی را از 20 مارس، ابتدای سال شمسی آینده ایران ممنوع کرد. وزیر کشاورزی ایران گفته، ایران همچنان برای تامین ذرت و جوی مورد نیاز داخل به واردات وابسته خواهد بود.

شاهمیر افزود، ایران سال را با 5 میلیون تن گندم تولید شده در سال 2015 آغاز کرده که به دلیل پدیده آب و هوایی ال نینو و بارش های خوب و بازدهی بالای محصول بوده است.

این مقام ایرانی افزود، تولید شکر نیز افزایش خواهد یافت، اما ایران همچنان برای تامین افزایش تقاضای پیش بینی شده خود، نیازمند واردات خواهد بود. ایران هم کانون سالانه 1.5 میلیون تن شکر تولید می کند و یک میلیون تن نیز از خارج وارد می کند.

وی گفت: «شکر ایران در تولید شیرینی، بستنی، نوشیدنی ها و شکلات مورد استفاده قرار می گیرد که مصرف این کالاها به شدت وابسته به قدرت خرید مردم است. اینها محصولاتی هستند که وقتی مردم پول بیشتری داشته باشند، آنها را بیشتر می خرند.»/ تسنیم
(سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴) ۱۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها