دوشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۳
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۳۴۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

تداوم اخذ مابه‌التفاوت از واردات روغن

بنا به گفته فعالان صنعت روغن نباتی، دریافت مابه‌التفاوت از واردات روغن علیرغم عدم تصویب در شورای اقتصاد همچنان ادامه دارد.

 اگرچه اخذمابه التفاوت از عوارض روغن خام هنوز به تصویب شورای اقتصاد نرسیده است اما واردکنندگان روغن همچنان از سوی انجمن صنفی روغن نباتی مکلف به پرداخت این مابه التفاوت هستند؛ مابه التفاوتی که میزان آن حتی از مصوبه ستاد تنظیم بازار که بنا را بر اجرایی شدن در صورت تصویب شورای اقتصاد گذاشته بود، بالاتر رفته است. براساس نامه‌هایی که از سوی این انجمن به واردکنندگان روغن نباتی ارایه شده است، واردکنندگان مکلف به پرداخت مابه اتفاوت به نرخ ۷۰۰ تومان شده اند.

بر این اساس، با توجه به تصویب نشدن مصوبه مذکور در شورای اقتصاد و اینکه براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، دریافت هرگونه عوارض و وجه از کالایی وارداتی ابتدا باید در شورای اقتصاد تایید و سپس مبالغ به حساب خزانه دولت واریز شود، به گفته فعالان این صنعت، تا به امروز هیچ گونه نظارتی بر هزینه کرد مبالغ دریافتی از صنعتگران انجام نشده است و رقم‌های پرداختی توسط شرکت‌های غذایی به هنگام مراجعه به سازمان امور مالیاتی کشور در لیست هزینه کرد شرکت‌ها مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

دریافت این مابه التفاوت بدون مصوبه، در حالی صورت می گیرد که انجمن صنفی روغن نباتی در اقدامی به صورت تصاعدی رقم ۷۰ تومانی مابه التفاوت مصوب ستاد تنظیم بازار را ابتدا به ٣٥٠ تومان با مصوبه هیات مدیره افزایش داد اما پس از اعتراض صنایع مصرف کننده روغن، این رقم به ۱۵۰ تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است؛ بر این اساس علاوه بر ٧٠ تومان اولیه ای که به ازای هر کیلوگرم ترخیص روغن پالم از واردکنندگان که عمدتا تولیدکننده روغن نباتی هستند، دریافت می شد، ٨٠ تومان دیگر نیز به جمع مبالغ اضافه شده است.

در این میان، به گفته فعالان این صنعت، علیرغم اینکه باید این پول به خزانه دولت واریز شود، از واردکنندگان درخواست شده تا این پول را به حساب دو شرکت خصوصی واریز شود در حالی که انجمن در نامه کتبی خود به شرکت‌ها اجازه این افزایش را براساس تفویض اختیار مجدد قائم مقام وزیر جهادکشاورزی عنوان کرده است.

واردکنندگان روغن نباتی می‌گویند که انجمن روغن نباتی در مکاتبات خود، مابه التفاوت نرخ خرید دانه سویا را ٧٠٠ تومان برای هر کیلوگرم تعیین کرده و براساس آن، مابه التفاوت دریافت کرده در حالی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، مسئول تعیین مابه التفاوت است، این رقم را ٤٠٠ تومان تعیین کرده است. از سوی دیگر، نرخ خرید تضمینی دانه سویا به جای ١٩٧٦٠ ریال مصوب دولت به ٢١٠٠٠ ریال محاسبه و مابه التفاوت آن از وارد کنندگان دریافت شده است.

در این میان، اگرچه معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت معدن و تجارت دریافت مابه التفاوت را غیر قانونی اعلام کرده اند، واردکنندگان و تولیدکنندگان روغن نباتی بر پیگیری این پرونده تاکید دارند و با توجه به اینکه برآورد رقم دریافت شده، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از صنایع و واردکنندگان روغن است، به نظر می‌رسد پس از رسیدگی به آن، این انجمن باید نسبت به رد مال و دریافت رضایت از مالباختگان و کسانی که این مبالغ غیرقانونی از آنها دریافت شده است، اقدام کند.

هر چند پیگیری‌های تولیدکنندگان در مراحل اجرایی است اما برخی گزارش‌های غیر رسمی هم حکایت از قطعی بودن بازپس گیری مبالغ دریافتی غیرقانونی به شاکیان در ماه‌های آینده دارد، ضمن اینکه امید می‌رود با درایت سازمان‌های نظارتی بر این پرونده و اقدامات مشابه، با در پیش گرفتن سیستم نظارتی قدرتمند، از بروز تخلفات مشابه در آینده جلوگیری شود، ضمن اینکه اگر تخلفات قطعی تشخیص داده بود، در اسرع وقت شاکیانی که در جریان این روند هزینه‌های زیادی را متحمل شده اند، بتوانند مبالغ غیر قانونی دریافتی تحت عنوان عوارض را بعد از پایان رسیدگی بر این پرونده بازپس گیرند./ مهر
(دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴) ۱۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها