دوشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۳۴۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

خاویار ایران گرانترین خاویار جهان

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان گفت: خاویار ایرانی 100 یورو گرانتر از خاویار های دیگر است .

علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، در خصوص صادرات انواع آبزیان گفت: درآمد کل صادرات کشور در سال گذشته از حوزه آبزیان 300 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: از کل درآمد 300 میلیون دلاری آبزیان 700 هزار دلار مربوط به صادرات خاویار بوده و این در حالی است که در سال 73 سهم صادرات خاویار به تنهایی 70 میلیون دلار بوده است.

دبیرکل اتحادیه صادر کنندگان آبزیان گفت:دلیل اصلی کاهش صادرات خاویار محدودیت منابع طبیعی به این محصول گرانبها بوده و شیلات تلاش کرده در این سالها کاهش صادرات خاویار با افزایش صادرات دیگر آبزیان جبران کند.

** صادرات میگو به بزرگترین کشور تولید کننده

خدایی با اشاره به اینکه یک سوم میگوی دنیا در کشور چین تولید می شود افزود: با این حال چین یکی ازمهمترین مشتری های میگوی ایران در جهان است و علت اصلی این امر کیفیت خوب محصول میگوی کشور بوده است.

دبیر کل اتحادیه صادر کنندگان آبزیان در ادامه افزود: یکی دیگر از دلایل صادرات میگو به چین این است که چینی ها میگوی ما را بسته بندی و فرآوری کرده به سایر کشورها صادر می کنند.

وی همچنین با اشاره به افت 25 درصدی ارزش افزوده صادرات آبزیان در اثر تحریم اذعان داشت: با برداشته شدن تحریم ها مطمئنا میزان صادرات این محصول افزایش خواهد یافت.

**خاویار ایرانی 100 یورو گرانتر از سایر خاویارها در جهان است

دبیرکل اتحادیه صادر کنندگان آبزیان گفت: اولین کشور وارد کنند محصولات آبزیان از ایران، عراق است که عمده محصول صادراتی به این کشور ماهیان کپور است.

خدایی در ادامه افزود: مشتری دوم واردات آبزیان از ایران چین و بعد از آن کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و در مجموع به 40 کشور دنیا صادرات داریم.

وی اظهار کرد: عمده محصول صادراتی به کشور های اروپایی خرچنگ آب شیرین و خاویار است و خاویار با برند ایرانی،100 یورو گرانتر از سایر خاویارها در اروپا معامله می شود.

** بالا بردن سطح فرهنگ مصرف آبزیان در جامعه یک ضرورت اجتناب ناپذیر

دبیر کل اتحادیه صادر کنندگان آبزیان با اشاره به افزایش روز افزون تولید جهانی گفت: درنتیجه افزایش تولید، قیمت ها کاهش یافته و در نتیجه صادرات آبزیان برای کشور ما سخت تر از گذشته خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به رشد جمعیت و بهبود فرهنگ غذایی ناخود آگاه جامعه به سمت غذای سالمتر و با کیفیت بهتر خواهد رفت.

خدایی افزود: با توجه به ارز بری بالای صنعت طیور و دامپروری درکشور ناخودآگاه مجبور به افزایش تولید آبزیان در داخل خواهیم بود.

دبیر کل اتحادیه صادر کنندگان آبزیان عنوان کرد: بنابراین دولت باید برنامه مدون و از پیش تعیین شده ای برای فرهنگ سازی مصرف ماهی و میگو در جامعه ایرانی داشته باشد تا سرانه حداقلی 10 کیلو برای هرنفر را افزایش دهد.

وی گفت: باید به مصرف کنندگان در جامعه ثابت کنیم که میگو و ماهی غذا های گرانی نیستند و با حداقل هزینه می توان یک غذای دریایی سالم و مغذی را تهیه کرد.

خدایی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر برنامه های ضعیفی در جهت فرهنگ سازی مصرف آبزیان در جامعه اجرا شده افزود: درحال حاضر اتحادیه صادرکنندگان برنامه هایی از قبیل فرهنگ سازی در مدارس برگزاری جشنواره های فرهنگی و همچنین اعطای مدرک دوره آموزش طبخ آبزیان به آشپزان در دست اجرا دارد.

دبیر کل اتحادیه صادر کنندگان آبزیان تاکید کرد: امیدواریم با اجرای برنامه های کلان در زمینه فرهنگ سازی مصرف آبزیان، درآینده نزدیک شاهد ارتقای مصرف این محصول در جامعه  ایران باشیم./ باشگاه خبرنگاران جوان
(دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها