یکشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۲۳:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۳۴۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قاچاق و بی‌تدبیری برخی تولید‌کنندگان عامل بیماری میگو شده است

رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: قاچاق خوراک و مولد‌های میگو و همراهی نکردن و بی‌تدبیری برخی از تولید‌کنندگان با سازمان دامپزشکی عامل اصلی شیوع بیماری لکه سفید میگو در کشور است.

مهدی خلج در نشست خبری امروز - یکشنبه - به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: ساختار تولید میگو در کشور چندان مناسب نیست و برخی تولید‌کنندگان در پناه خدا و طبیعت تولید را ادامه می‌دهند و تدبیری برای داشتن تولید پایدار و سالم نمی‌کنند، چرا که اگر بخواهیم روزی تولید مطلوب و سالمی در پرورش میگو داشته باشیم، باید ساختار تولید از مراکز کثیر، خوراک میگو، لارو و حتی آب مصرفی ورودی به مزارع پرورشی منطبق با ضوابط سازمان دامپزشکی باشد و قبل از آنکه لاروهای میگو وارد مزارع پرورشی شوند باید از سوی این سازمان دامپزشکی تست و تایید شود.

وی افزود: باید استخرهای پرورشی ساختار‌اش منطبق با تولید خوب باشد و کانال‌های پرورشی و دیگر ساختارهای تولید با استاندارد‌های بهداشتی مورد تایید سازمان دامپزشکی تطابق داشته باشد.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی در حد بضاعت و توان خود تلاشش را برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری و تولید میگویی سالم و بهداشتی انجام می‌دهد، اما این سازمان که منادی بهداشت در این عرصه است باید سیاست‌هایش به گونه‌ای باشد که همه از آن تبعیت کند و همکاری پرورش‌دهندگان به صورت کامل باز سازمان دامپزشکی انجام شود. این در حالی است که در سال جاری محموله‌های قاچاق خوراک دام و مراکز تکثیر و پرورش بچه میگو شناسایی شد و رد پای این بیماری در آنها مشاهده شد.

خلج ادامه داد: آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی معتبر است و اگر در مقاطعی سازمان برای حمایت از تولید داخل از کیت‌های ایرانی برای تشخیص بیماری استفاده کرد در کنار آن برای اطمینان از نبود بیماری در نیازهای وارداتی و تولید داخل از نظر خوراک و بچه میگو از کیت‌های خارجی مورد تایید سازمان جهانی بهداشت دام استفاده کرد، اما سازمان دامپزشکی پلیس نیست که وقتی کارگر بنگلادشی و جنوب شرقی آسیا در ساک‌های شخصی خود خوراک قاچاق به کشور وارد می‌کند و در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌دهد همه را به موقع بتواند شناسایی کند.

وی با بیان اینکه بیماری‌ها باید در کنار تولید حداقل خسارت را داشته باشند، گفت: گرچه ممکن است سازمان دامپزشکی هم کاستی‌هایی در این زمینه داشته باشد و بیماری لکه سفید میگو از سال 1387 در مزارع پرورشی میگو بدون وقفه وجود داشته است اما این سازمان در سال جاری نیز اقدامات لازم را از جمله شناسایی محموله های قاچاق خوراک میگو، شکایت از آنان در مراجع ذیربط و حتی شناسایی کرده و با مراکز تکثیری که در آن‌ها بیماری لکه سفید میگو مشاهده شده برخورد کرده که این نشان می‌دهد سازمان دامپزشکی در حد توان و بضاعت خود اقدامات لازم را انجام داده است.

رییس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: پرورش‌دهندگان باید خود را بیشتر با استانداردهای بهداشتی تطبیق دهند و همکاری بیشتری با سازمان دامپزشکی داشته باشند تا بتوان تولیدی پایدار و سالم در کشور داشته باشیم اما در این میان باید به این نکته توجه کرد که بیماری لکه سفید میگو در میان سخت پوستان وجود دارد و برای جلوگیری از شیوع آن باید به الزامات بهداشتی توجه ویژه شود.

خلج با بیان اینکه سازمان دامپزشکی امسال نیز به محض ردیابی بیماری لکه سفید میگو در میان سخت‌پوستان به پرورش‌دهندگان هشدار داد تا صید اضطراری را در راستای حافظت از تولیدشان انجام دهند، گفت: بر اساس آمار، گرچه تولید 22 هزار تنی میگو در سال گذشته به حدود 17 هزار و 300 تن کاهش یافته است اما با توجه به کاهش 25 درصدی لاروریزی در سال جاری می‌توان گفت که تولید میگو امسال چهار درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته چرا که میزان تولید امسال 79 درصد سال گذشته است.

برخورد با تولیدکنندگان متخلف قزل‌آلا که از ماده سرطان‌زا استفاده می‌کردند

وی اظهار کرد: از 15 فروردین ماه امسال در قالب طرح‌های پایش و رصد مزار پرورش قزل‌آلا برای جلوگیری از به‌کار گیری ماده سرطان‌زای مالاشیت گرین، از 580 مزرعه نمونه‌برداری شد و نهایتا رد پای این ماده رنگی در 29 مزرعه ردیابی شد و همه محصولات این مزارع معدوم شد.

کاهش تلفات دام وطیور در ده ماهه امسال

رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه میزان تلفات عمومی و ناشی از بیماری دام و طیور در 10 ماهه امسال نسبت به پایان سال 91 وابتدای سال 92 کاهش یافته است، اعلام کرد: میزان تلفات طیور در آغاز سال 92 و پایان سال 91 حدود 11.2 درصد بوده که در ده ماهه امسال با کاهش حدود 30 درصدی به حدود 7.8 درصد رسیده است. همچنین تلفات در طیور در این بازه زمانی با کاهش 46 درصدی از 6.4 درصد به 3.4 درصد رسیده است.

خلج افزود: در زمینه دام نیز میزان کل تلفات جمعیت دامی کشور در 10 ماهه امسال نسبت به 12 ماهه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته که البته در بسیاری از بیماری‌های خاص روند کاهشی مناسب‌تر ارزیابی می‌شود چرا که به عنوان مثال در زمینه بیماری‌هایی مانند طاعون نشخوارکنندگان 56 درصد، لمپی اسکین 60 ردصد و تب برفکی 30 درصد کاهش را تجربه کرده‌ایم.

تصویب 12 میلیارد تومان بودجه برای دامپزشکی درهیات دولت

به گفته وی، در هیات دولت 12 میلیارد تومان اعتبار برای سازمان دامپزشکی تصویب شده است که باید حدود 5 میلیارد تومان آن را برای خرید واکسن تب برفکی و مابقی را برای جبران خسارت دامدارانی که دام‌های بیمارشان معدوم شده‌اند صرف کنیم.

بررسی 5 کارخانه دیگر برای صادرات به روسیه

رییس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه عدم آمادگی کامل کارخانه‌ها و برخی موانع گمرکی و تعرفه‌ای عامل تاخیر در صادرات لبنیات به روسیه هستند، اظهار کرد: به غیر از 4 کارخانه‌ لبنی که برای صادرات به روسیه مورد تایید قرار گرفته‌اند 5 کارخانه لبنی دیگر نیز با توجه به اعلام در خواست از سوی خودشان در حال ارزیابی هستند تا از سوی سازمان دامپزشکی کد IR (کد صادراتی) برای صادرات محصولات لبنی به روسیه را دریافت کنند اما صادرات میگو به این کشور آغاز شده مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

خلج با بیان اینکه با توجه به تولید داخلی به گوشت مرغ روسی نیازی نداریم، ادامه داد: برای صادرات گوشت مرغ مذاکرات با طرف روسی همچنان ادامه دارد نخستین اظهار نظر روس‌ها در این زمینه 25 بهمن ماه است که البته با توجه به توضیحات اضافه‌ای که طرف روسی درخواست کرده است به نظر می‌رسد اعلام نظر نهایی برای صادرات به این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد./ ایسنا

(یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴) ۲۳:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها