یکشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۱
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۳۴۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

لزوم ترویج محصولات پروبیوتیک

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به اینکه در حوزه آموزش و فرهنگسازی استفاده از محصولات پروبیوتیک ضعیف عمل شده است، از تلاش سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز ویژه تولید این محصولات خبر داد.

 دکتر حسین رستگار در همایش بین‌المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ضمن اشاره به ظرفیت استفاده از پروبیوتیک در محصولات مختلف افزود: مصرف پروبیوتیک در دنیا اثرات مثبتی داشته و از بار بیماری‌ها به شدت کاسته است. این محصولات می‌توانند عوامل سرطان‌زا و رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند و به سلامت مردم کمک کنند. در سطح جهان بر محصولات پروبیوتیک سرمایه‌گذاری شده و نتایج مثبتی نیز به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی مصرف این محصولات ضعیف عمل شده است، ادامه داد: ما باید این علم جدید را در کشور گسترش دهیم و فراورده‌های آن را به مردم بشناسانیم. مردم اطلاع کافی در این زمینه ندارند. بسیاری از محصولات را در کشور می‌توان با پروبیوتیک غنی‌سازی کرد، اما مردم هنگام خرید این محصولات فرق آن را با سایر اجناس نمی‌دانند.

رستگار همچنین بر ارائه راهکارهای تشویقی برای صنایع غذایی تاکید کرد و افزود: ما مجوزهای زیادی را در سازمان غذا و دارو برای این محصولات صادر کرده‌ایم. برخی از این فراورده‌ها که به صورت مکمل نیز قابلیت مصرف دارند، در بازار وجود دارد اما فرهنگ مصرف آن نیست.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در این زمینه نیاز به یک حرکت جهادی از سوی ارگان‌های دخیل برای اطلاع رسانی در زمینه مصرف محصولات پروبیوتیک وجود دارد.

رستگار به عدم تمایل تولید کنندگان برای تولید این محصولات به علت افزایش قیمت آنها نیز اشاره کرد و گفت:‌ مردم باید به این محصولات اعتماد پیدا کنند. سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند تا مجوزهای لازم را به صورت ویژه برای شرکت‌هایی که این محصولات را تولید می‌کنند، صادر کند. ولی تولید کنندگان به خاطر افزایش قیمت و عدم تشویق، مشتاق تولید این محصولات نیستند.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم مریم تاج آبادی، رئیس انجمن غذاهای پروبیوتیک و فراسودمند، تغییر سبک زندگی را سبب گسترش بیماری‌های غیرواگیر و مقاومت‌های آنتی بیوتیکی دانست و گفت: مقاومت‌های آنتی بیوتیکی سبب گسترش عفونت‌های بیمارستانی در جهان شده است و ایران نیز به دلیل مصرف بالای آنتی بیوتیک در این زمینه به طور جدی مشکل دارد. در حالی که استفاده از آنتی بیوتیک به عنوان محرک در کشورهای دیگر ممنوع اعلام شده است، اما همچنان در ایران از آنتی بیوتیک‌ها برای دام و طیور استفاده می‌شود.

وی همچنین بر ارتقای آگاهی و شناخت عمومی دامپزشکان، متولیان تولید و مردم تاکید کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته بخش اعظمی از محصولات را فراورده‌های فراسودمند تشکیل می‌دهند، اما در ایران علیرغم پیشرفت‌های زیاد، آگاهی عمومی در این زمینه جایگاه مناسبی ندارد./ ایسنا
(یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها