یکشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۳۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سایه سنگین بی مهری بر سر کشاورزان

نبود سرمایه کافی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت حق بیمه کشاورزان در موعد مقرر تنها گریبانگیر این قشر زحمتکش روستایی شده است.

 ماه ها زمین را شخم می زنند، آبیاری و سمپاشی می کنند و به انتظار روزهای برداشت می نشینند تا دسترنجشان را ببینند اما در مسیر کاشت و داشت و برداشت، خشکسالی، سرمازدگی و آفت هایی که به جان محصولاتشان می افتد، نگرانشان می کند حتی برگه هایی که به اسم بیمه به دستشان سپرده می شود این نگرانی ها راکم نمی کند چراکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی هر وقت که کشاورزان دست نیاز به سویشان دراز می کنند به بهانه نبود سرمایه کافی از پرداخت خسارت ها خودداری می کنند و این می شود همان نبود حمایت ها!!!

این درحالی است که کشاورز افزایش سالانه نرخ بیمه را به جان می خرد تا در صورت بروز خشکسالی و کاهش تولید بتواند از مزایای بیمه بهره مند شود و دراین بین بدقولی ها موجب کاهش انگیزه کشاورزان در سال زراعی آینده و البته  واردات بی رویه محصولات می شود.

اما داستان کم لطفی به کشاورزان تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که در سال های گذشته در سایه خواب غفلت مسئولان تنها جامعه روستایی تاوان بدقولی پرداخت خسارت ها را به جان خریده است؟

سید راضی نوری نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم پرداخت بیمه محصولات کشاورزی به کشاورزان گفت: متأسفانه بیمه محصولات کشاورزی به تعهدات خود عمل نکرده به طوری که تاکنون ریالی از خسارت گندم کاران پرداخت نشده و به همین خاطر کشاورزان حق دارند که دغدغه و نگرانی‌هایی در این خصوص داشته باشند.

وی افزود: درواقع بیمه برای هر هکتار گندم تنها 90 تومان تعهد پرداخت خسارات کرده درحالی که با توجه به شرایط خشکسالی میزان خسارات بیش از این بوده اما به بهانه‌های مختلف حاضر به پرداخت این میزان هم نیستند.

نوری بیان کرد: کشاورزان با هزاران امید محصولات خود را بیمه می‌کنند تا در صورت بروز اتفاقاتی بیمه از آنها پشتیبانی و حمایت‌های لازم را داشته باشد

وی تصریح کرد:در بودجه سال آینده باید اعتبارات بیشتری به بیمه محصولات کشاورزی اختصاص یابد تا کشاورزان انگیزه کشت محصول را برای سال زراعی آینده از دست ندهند.

همچنین محمد سادات ابراهیمی دبیر دوم کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: درواقع بحث بیمه محصولات کشاورزی موضوعی نیست که دارای چانه زنی باشد بلکه در تمام دنیا قانون است و زمانی که محصول بیمه می‌شود بیمه گذار وظیفه دارد درصورت بروز اتفاق خسارت مربوطه را پرداخت کند.

وی افزود: متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بیمه کشاورزی به دلایل نبود نقدینگی در خزانه از پرداخت حق طبیعی کشاورزان طفره می‌روند در حالی که این امر توجیهی ندارد چرا که برای پروژه‌های عمرانی که در سطح کشور اجرا می‌شود.

سادات ابراهیمی بیان کرد: متأسفانه صدای کشاورزان به جایی نمی‌رسد و در حالی که ما بارها در این خصوص در صحن علنی مجلس تذکراتی داده‌ایم اما تاکنون اقداماتی در این زمینه نشده است.

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: عدم پرداخت تعهدات به کشاورزان خسارات جبران ناپذیری را به کشور وارد می‌کند به طوری که درصورت عدم انگیزه کشاورزان برای کشت زارعی سال آینده سطح زیر کشت محصول کاهش می‌یابد و این امر درنهایت زمینه را برای واردات بیش از اندازه محصولات فراهم می‌کند و حال انتظار داریم که با پرداخت حق مسلم کشاورزان این موضوع به سرانجام رسد.

در این راستا هدایت الله میر مراد زهی عضو کمسیون کشاورزی بیان کرد:  در چند سال اخیرکشاورزان کشور ما به سبب  مسائلی همچون خشکسالی ، کم آبی و ...خسارات قابل توجهی را متحمل می شوند که متاسفانه  در این میان صندوق بیمه محصولات بر اساس برآورد خسارات به سبب کسری نقدینگی به تعهدات خود عمل نمی کند.

وی افزود: در واقع 80 الی 90 درصد چرخه تولید ما کشاورزی است و به همین خاطر انتظار می رود دولت منابع لازم را در اختیار صندوق قرار دهد تا وزارت جهاد کشاورزی بتواند بر اساس برآورد خسارات مطالبات کشاورزان را پرداخت کند.

نباید فراموش کنیم که بخش بزرگی از جامعه روستایی را کشاورزان تشکیل می دهند و حال اگر دولت و وزارت جهاد کشاورزی حداقل حمایت ها را ازکشاورزان به عمل نیاورد نه تنها بخش کشاورزی آسیب می بیند بلکه این امر چراغ سبزی به واردات محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد داشت./ باشگاه خبرنگاران
(یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها