شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۳۳۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

کاهش 80 درصدی صادرات عسل سوغات حذف استانداردهای اجباری

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران گفت: صادرات عسل نسبت به سال گذشته به دلیل حذف استانداردهای اجباری و تبدیل آن به تشویقی 80 درصد کاهش داشته است.

عفت رئیسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور ، با بیان این مطلب افزود : صادرات عسل نسبت به سال گذشته به دلیل حذف استانداردهای اجباری و تبدیل آن به تشویقی 80 درصد کاهش داشته چرا که تاجران برخی کشورها حاضر به خریداری عسل فاقد استاندارد نیستند .

وی افزود: باتشویقی شدن استاندارد ، داشتن یا نداشتن استاندارد برای محصول اجباری نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه عمده صادرات عسل ایران به ترکیه، حوزه خلیج فارس و افغانستان است تصریح کرد: با توجه به اینکه ترکیه یکی از مشتریان عمده عسل ایران بوده ،محموله های صادراتی این محصول به ترکیه به دلیل نداشتن استاندارد ،برگشت خورده ،چون مشتریان خارجی برای سلامت مردمشان ارزش قائل هستند.

وی با اشاره به تولید عسل های خارج از سیستم زنبورداری گفت: باتشویقی شدن استاندارد های عسل ،برخی از فرصت طلبان با سود جویی از فرصت پیش آمده اقدام به تولید عسل های فرموله خارج از سیستم زنبورداری نمودند که گفتنی است این امر علاوه بر ضربه به تولید عسل طبیعی و کاهش صادرات ،سلامت مردم رابه خطر می اندازد.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران کشور با بیان اینکه صادرات عسل خارج از نظارت اتحادیه و تشکل های مربوطه توسط برخی دلالان انجام میشود، تصریح کرد: صادرات این محصول سال‌گذشته بر اساس آمار گمرک 28 میلیون دلار ارزآوری داشته که این رقم در سال جاری به 5 میلیون دلار رسیده است.

** نبود ردپایی از زنبورداران در برنامه ششم توسعه

رئیسی مهمترین چالش صنعت زنبورداری را بیمه نبودن زنبورداران حرفه ای دانست و اظهار داشت : انتظار داریم دولت باتوجه به اینکه زنبورداران اقشار آسیب پذیری هستند شرایط بیمه آنها را فراهم کند.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در احکام برنامه ششم توسعه ،باوجود 73 هزار زنبوردار ، 6.5 میلیون کندو و اینکه زنبور عسل از مهمترین منابع پایه و عوامل رشد و توسعه کشاورزی است ، هیچ ردپایی از زنبورداران وجود ندارد.

** سود 50 درصدی فروش عسلهای فرموله

وی با اشاره به عرضه عسل های غیر استاندارد به فروشگاه ها و برخی هایپر مارکت ها بیان داشت: بخش جزئی از عسل های فرموله طبیعی است،اما تولیدکنندگان عسل های فرموله با فروش عسل های خود به سود های هنگفت 50 الی 60 درصدی دست می یابند.

رئیس از نبود کنترل روی عسل های تولیدی ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت : همواره بارها خواستار واگذاری کنترل تولید عسل به اتحادیه مرکزی بوده ایم که این امر تا کنون محقق نشده است.

** زنبورداران خواهان اجباری شدن استاندارد عسل

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران عسل افزود: هم اکنون بازار عسل در دست سوداگران و دلالان است ،بنابراین باتوجه به تعاملات ایران با جهان،استاندارد عسل هر چه سریعتر بایداجباری و ابزار کنترل آن هم به اتحادیه زنبورداران واگذار شود./  باشگاه خبرنگاران جوان
(شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴) ۰۸:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها