پنج شنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۳۳۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

اختصاص 20 درصد عوارض سبزیجات و میوه‌جات وارداتی به بیمه کشاورزان

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور از اختصاص 20 درصد عوارض سبزیجات و میوه‌جات وارداتی کشور به بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان خبر داد.

شامگاه چهارشنبه نشست هم‌اندیشی ارکان سازمان نظام صنفی کشاورزی استان همدان با حضور رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور، مدیرکل دفتر امور تشکل‌های کشور، رئیس جهاد کشاورزی همدان، رئیس تعاون روستایی همدان و روسای نظام صنفی کشاورزی شهرستان‌ها با 100 دقیقه تأخیر به دلیل عدم هماهنگی و سهل‌انگاری مسئولان مربوطه در جهاد کشاورزی استان تشکیل شد که خبرنگاران و مسئولان شهرستانی حاضر در این جلسه نسبت به این اقدام مسئولان مرتبط اعتراض کردند.

در این جلسه پس از ارائه گزارش عملکرد نظام صنفی کشاورزی استان و ارائه نظرات، پیشنهادات و بیان مشکلات رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه دغدغه‌های بیان شده به حق است، اظهار کرد: مشکلات بخش کشاورزی فقط خاص استان همدان نیست و با مشکلات متعددی در این بخش مواجه هستیم.

محمد‌شفیع ملک‌زاده با اشاره به قدمت 5 هزار ساله کشاورزی در کشور گفت: کشاورزی کشور در آخرین مرحله سقوط قرار دارد و وزیر و رئیس جمهور با آگاهی از مشکلات موجود برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی و ارائه راهکار دارند اما به دلیل عقب‌ماندگی موجود و با مشکلات انباشته شده با وجود تلاش‌های بسیار هنوز به حقمان در این بخش نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی نمي‌تواند راه صد ساله را یک شبه برود، گفت: با وجود همه امکانات و مسئولان دلسوز هنوز کاری انجام نشده است و آگاهیم که هزینه تولید چند برابر هزینه تمام شده تولید محصول در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور به عوامل موثر از جمله تحریم‌ها، فشار‌های داخلی و خارجی و عوامل قهری همچون خشکسالی و سرمازدگی اشاره کرد و افزود: برای حل مشکلات باید قدم به قدم پیش برویم و انتظار حل مشکلات یکباره با توجه به امکانات موجود انتظاری واهی است.

وی نظام صنفی را اولین تشکل جامعه کشاورزی در هویت‌بخشی به کشاورزان برشمرد و تصریح کرد: در نظام صنفی، بخش کشاورزی پراکنده و گسترده با ساماندهی مشاغل از طریق کد‌های تعریف شده مشاغل، ساماندهی خواهد شد.

*پیگیری مطالبات بخش کشاورزی هدف نظام صنفی

ملک‌زاده پیگیری مطالبات بخش کشاورزی را هدف نظام صنفی دانست و یادآور شد: باید از مشکلات سطحی و موجود گذر کرده و به هدف موجود بپردازیم و مشکلات را با رعایت سلسله مراتب شناسایی، آسیب‌شناسی و پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: امروز باید با توجه به ظرفیت تعریف شده در نظام صنفی و تنها تشکل بخش خصوصی دارای حق رأی در شورای نظام مدیران وزارت جهاد کشاورزی به دنبال راهکار قانونی برای انجام امور باشیم و با مطالعه قوانین و با آگاهی کار انجام دهیم.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه نظام صنفی شهرستان‌ها باید سهم 20 درصد را به نظام صنفی استان پرداخت کنند، گفت: نظام صنفی تنها برای حل مشکل بیمه‌ای کشاورزان ایجاد نشده است، نظام صنفی استان و کشور هیچ منبع مالی و اعتباری ندارد و باید با پیگیری مطالبات کشاورزی پاسخگوی اعتماد کشاورزان باشیم.

*اختصاص 20 درصد عوارض سبزیجات و میوه‌جات وارداتی به بیمه کشاورزان

وی به اختصاص 20 درصد عوارض سبزیجات و میوه‌جات وارداتی کشور به بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح در این خصوص وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات را برای افزایش تولید داخلی کمتر کرده است که با هزینه واردات 5 هزار کشاورز بیمه می‌شوند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با تأکید بر اینکه نظام صنفی کشور 700 هزار عضو دارد تصریح کرد: بهترین فرصت و ظرفیت را در نظام صنفی داریم و دولت سیاست‌ها و برنامه‌های عالی برای توسعه بخش کشاورزی دارد که نیاز به زمان، اعتبار و همکاری کشاورزان دارد، نظام صنفی نیز باید به نزدیک کردن رابطه دولت و کشاورز کمک کند.

وی ادامه داد: نرم‌افزار جامع و اطلاعاتی کامل در دست آماده‌سازی است که برنامه GIS و نقشه‌برداری اراضی و واحد‌های کشاورزی، آموزش، صدور و تمدید پروانه، اتوماسیون اداری و برنامه‌های جامع دیگری در این نرم‌افزار برای ارائه بانک اطلاعاتی قوی گنجانده شده است.

*اعتبار پروانه در اصل یک اعتبار معنوی است

وی با بیان اینکه اعتبار پروانه در اصل یک اعتبار معنوی است اظهار کرد: جلسات خوبی برای تعامل با معاونت وزارت، مدیران بانک کشاورزی، صندوق حمایت از تولیدات کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و سایر بخش‌های مرتبط برای الزام دریافت پروانه انجام شده است.

ملک‌زاده یادآور شد: نامه و ابلاغیه وزیر با دیدگاه مثبت به نظم صنفی بوده است و باید برنامه‌ها را برای اعتبار بخشی به پروانه صنفی مشاغل بخش کشاورزی اجرایی کنیم.

*بست کار نظام صنفی تعریف شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز در این گردهمایی با بیان اینکه باید بستر کار نظام صنفی تعریف شود، خاطر نشان کرد: بستر کار نظام صنفی قبل از اینکه کشاورز باشد باید زمین باشد.

جواد رشیدی تهیه شناسنامه و صدور پروانه کسب کشاورزان را ضرورت اصلی فراهم‌سازی بستر مناسب برشمرد و گفت: سال 91 نقشه جامع کشاورزی را ارائه کردیم که در کشور به عنوان پایلوت اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه باید اعضای نظام صنفی این نظام را تقویت کنند، تصریح کرد: نظام صنفی به عنوان سکاندار این تشکیلات باید قوی بوده و دستورالعمل‌ها نیز مستند باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به مشکل معرفی به بانک کشاورزان پیشنهاد داد: یکی از مشکلات معرفی کشاورزان به بانک برای دریافت تسهیلات است که نظام صنفی می‌تواند برای تسهیل در کار این مسئولیت را به عهده بگیرد./ فارس
(پنج شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها