چهارشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۳۳۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

نگاه امروز دنیا به ایران «بلندمدت» است

رییس جمهور معرفی چهره واقعی ملت ایران به جهانیان را یکی از اهداف اصلی دولت یازدهم دانست و تاکید کرد: امروز دنیا درک کرده است که ملت ایران ملتی اهل منطق و مدارا است و نگاه امروز دنیا به ایران بلندمدت است.

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی سه شنبه شب در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم، با تبریک ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای اجرایی شدن برجام، گفت: یکی از اهداف مهم ما در برجام این بود که مردم در رفاه بیشتر قرار بگیرند. در برجام همچنین به دنبال لغو قطعنامه‌ها، به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه بودیم.

روحانی با اشاره به اینکه ما برای واردات و صادرات نیازمند تعامل با جهان هستیم، تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که مشکلات کشور با تعاملات با جهان رفع می شود، اما یکی از فاکتورهای رفاه اجتماعی و رشد و توسعه، تعامل با دنیاست. البته اساس کار، فعالیت‌ و تلاش نیروهای داخلی است. مردم و کار آفرینان ما باید فعال شوند و دولت باید موانع را برطرف کند.

رییس جمهور با بیان اینکه با فرجام برجام، یک شرایط نو در فضای اجتماعی بوجود آمده است ، خاطرنشان ساخت: البته آنچه به اعتقاد من پیشرفت کشور در تمام زمینه‌ها در گرو تقویت امید مردم است. امید مردم که باشد ما بر هر مشکلی فائق می‌ آییم.

وی با اشاره به تغییر نگاه جهان به ایران تاکید کرد: نگاه امروز دنیا به ایران بلندمدت است. وقتی با فرانسه صحبت می‌کنیم، بحث قرادادهای 16 تا 20 ساله می‌کنند و وقتی با چین صحبت می‌کنیم حرف از قراردادهای 25 ساله می‌زنند.

روحانی یادآور شد: ما قبلا پول نفت را می دادیم و سال های قبل شرایط ما به شکلی بود که هواپیماهای دست دوم با قیمت بالا با پول نفت خریداری می شد ولی امروز برای خرید هواپیما یک دلار پول نفت نمی دهیم.

وی تصریح کرد: هواپیما وارد کشور ما می شود و اینجا با حمل مسافر بخشی از درآمد خود را به عنوان اجاره آن هواپیما پرداخت می کند و ظرف 8 سال با پرداخت اجاره بها که بابت قیمت هواپیماها محسوب می شود، سپس ما مالک هواپیما می شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: بنابراین بحث این نیست که ما پول نفت بدهیم و هواپیما بخریم، بحث این است که هواپیما بیاید و اشتغال برای ما ایجاد کند. شما می دانید که در سال گذشته میلادی مردم ایران حدود 5 میلیارد دلار پول بلیط هواپیما به شرکت های خارجی داده اند.

روحانی خاطر نشان کرد: روزی بود که در منطقه از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم، چرا امروز نباید اول باشیم و چرا مردم کشور ما باید با پروازهای دیگر برای اینکه به شرق یا غرب بروند، بلیط بخرند؟

روحانی همچنین گفت: اکنون رابطه بسیار خوبی با چین داریم و با ژاپن هم رابطه خوبی خواهیم داشت. با کشورهای آفریقایی هم می‌خواهیم رابطه خوبی داشته باشیم. کارآفرینان ایالات متحده آمریکا هم اگر می‌خواهند فناوری وارد ایران کنند، مشکلی نیست.

وی از «برخی همسایگان ایران» انتقاد کرد که در روابط با ایران «نپخته عمل کردند» و گفت: اگر رفتارهای اشتباه همسایگان ادامه داشته باشد، گاه ممکن است که پاسخ قاطع و تنبیه‌کننده نیاز باشد، اما در صورت آمادگی این کشورها، ایران آماده بهبود روابط است.

رئیس جمهور افزود: ما به دنبال این نیستیم که قدرت فائقه منطقه باشیم بلکه هدف بلندمدت ما، منطقه قدرتمند است.

مجری گفت که «در ماه‌های اخیر مردم منتظر فرجام برجام بودند. دولت شما وعده‌هایی در این مورد داده بود که خوشبختانه این اتفاق افتاد. مردم امیدوار شدند که موضوع بیکاری و اشتغال حل شود و چرخ‌های صنعت بچرخد. مقام معظم رهبری گفتند که نباید چشم به دست بیگانگان بدوزیم و باید به اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم. می‌توانید زمانی را به مردم اعلام کنید که اولین اثار اجرای برجام را در زندگی خود ببینند؟»

رییس‌ جمهور در پاسخ گفت: این نکته را متذکر شوم که امید و چشم ما به تلاش مردم است. به تعبیری می‌توانم بگویم که معتقد نیستیم که دولت بازیگر اصلی در صحنه اقتصادی و سیاسی است. دولت، یک یاریگر اصلی است. نقش آفرین اصلی مردم هستند. کار باید دست مردم باشد. یکی از شعارهای دولت این بوده که کار را به کاردانان و به بخش خصوصی بسپاریم.

روحانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که امور به مردم واگذار شود. اداره کشور در واقع در دست مردم است. مردم هستند که مسئولین را برمی‌گزینند و این مردم هستند که در برابر بیگانگان ایستادگی می کنند و میسر را برای فعالیت جوانان آماده می‌کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه انتخابات هفتم اسفندماه بسیار مهم است، گفت: دولت تا اینجا که مسئولیت‌هایی داشته به خوبی عمل کرده است. من به بحث انتخابات بسیار حساس بوده‌ام.

وی با بیان اینکه «نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات را در ذهن مردم ایجاد کنیم» از کاندیداهایی که ردصلاحیت و یا احراز صلاحیت نشدند، تشکر کرد که طبق قانون عمل کردند.

رییس جمهور تاکید کرد: حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است و هیچ‌کس با هیچ دلیلی نباید از صندوق انتخابات قهر کند.
(چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها