چهارشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۳۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مهمترین گرفتاری حوزه کشاورزی نداشتن زیرساخت بازرگانی است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه برای کشاورزی باید شبکه توزیع دانش‌بنیان تعریف شود، گفت: مهمترین گرفتاری در حوزه کشاورزی زیرساخت بازرگانی است.

یزدان سیف مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امروز در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه نهال، نشاء و صنایع وابسته استان البرز گفت: برای افزایش صادرات در بخش کشاورزی ملزوماتی وجود دارد که یکی از این ملزومات دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی است.

وی افزود: کشاورزی یک صنعت و تجارت دانش‌بنیان است اما ظلمی که به آن شده این است که در افکار عمومی سهم دانش این محصول آن چنان که باید مشخص نیست.

سیف بیان داشت: وقتی سهم هزینه‌های پژوهش در بخش کشاورزی نسبت که کل هزینه‌های پژوهش یک کشور مقایسه می‌شود به این نکته پی می‌بریم که کمتر به آن پرداخته شده اما دنیا برای این موضوع راهکار ارائه کرده و سهم سربار هزینه‌های پژوهشی را بر تولید کوچک کرده است.

وی بیان داشت: بزرگ شدن بنگاه‌های تولیدی یکی از راه‌هایی است که در آن سربار هزینه‌های پژوهشی بر تولید کوچک می‌شود، امروز بالغ بر 1200 نهالستان در کشور وجود دارد که 62 میلیون نهال از این نهالستان‌ها تولید می‌شود که اگر به ازای هر نهال 500 تومان برای تحقیق و توسعه هزینه شود می‌توان 30 میلیارد تومان صرف تحقیق و توسعه در بخش تولید نهال کرد و بدین‌ترتیب بخشی از هزینه‌های تحقیق و توسعه سربار در تولید را کاهش داد.

وی بیان داشت: دستیابی به صادرات سالانه 40 میلیارد دلار محصولات باغی با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه‌های توزیع نهال امکان پذیر است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: برای تجاری شدن کشاورزی و توسعه آن باید شبکه توزیع را سامان داد و یکی از راهکارهای سامان دادن شبکه توزیع برگزاری همین نمایشگاه‌ها است.

سیف تصریح کرد: همچنین باید شبکه گسترده توزیع در استان‌ها داشته باشیم تا نیاز کشاورزان به اطلاع تولید کننده برسد و این شبکه کارکرد دیگری که می‌تواند داشته باشد این است که دانش فنی مورد نیاز کشاورزان را تامین و در اختیار آنها قرار دهد.

وی بیان داشت: سومین کارکرد شبکه هم تولید دانش است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان داشت: مهمترین گرفتاری در حوزه کشاورزی زیرساخت بازرگانی آن است چرا که باید برای توسعه کشاورزی و تجاری ساختن آن با مشتریان نهایی ارتباط داشت و ارتباط از دید ارسطو دارای اجزاء مختلفی از جمله استمرار، هدفمندی، اثرگذاری و اثرپذیری است.

سیف بیان داشت: ما برای اعتماد سازی باید اجازه توزیع و عرضه نهال را به هر فروشنده‌ای ندهیم بلکه نهال تولیدی باید توسط موسسه ثبت گواهی نهال و بذر تائید شود و سیستم توزیع آن هم مشخص باشد.

وی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی این امکان توزیع را برای نهال‌هایی که ثبت گواهی شده‌اند فراهم می‌کند، اظهارداشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دارای 34 شعبه در سراسر کشور است که آماده است تا در این شعبات میز عرضه نهال را در اختیار نهال‌های ثبت و گواهی شده موسسه ثبت گواهی‌ نهال و بذر قرار دهد.

سیف تصریح کرد:  همچنین میز نهال با مشارکت تولید‌کنندگان نهال و نشا در 3 هزار دفتر کارگزاری شرکت خدمات حمایتی در سراسر کشور ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: سومین حمایتی که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای توزیع نهال و بذر گواهی شده انجام می‌دهد این است که برگشت پول را تضمین خواهد کرد.

در ادامه عبدالرضا کاوند معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر با بیان اینکه نهال سنگ‌بنای باغبانی است، گفت: فرصت‌هایی در بخش باغبانی وجود دارد که اگر این فرصت‌ها از بالقوه به بالفعل تبدیل شود قطعاً تاثیر بسیار عمیقی در مثبت کردن تراز کشاورزی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشورمان خاستگاه بسیاری از ارقام و ژنوتیپ‌های ویژه در محصولاتی مانند بادام، انار، خرما، پسته، زعفران و ... است، اظهارداشت: استفاده از این فرصت‌ها بستگی به استفاده از نهال استاندارد دارد و اگر نهال درست انتخاب شود می‌توان به تولید، صادرات، ارزش افزوده، توسعه و همچنین صنایع جانبی در بخش کشاورزی فکر کرد.

کاوند بیان داشت: کشورهایی که در صنعت باغبانی رشد کرده‌اند برای استفاده از نهال‌ها شرایط و ضوابطی تعیین کرده‌اند که این شرایط و ضوابط موجب تضمین سرمایه‌گذاری، رفع نگرانی مصرف کننده و قدرت بخشیدن و تقویت ادعای تولید کننده می‌شود.

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر تصریح کرد: استانداردها حداقل شاخص‌های فنی قابل قبول نهال در نهالستان‌ها یا آزمایشگاه‌ها هستند و با توسعه جوامع شهری و به وجود آمدن عوامل تهدید کننده مثل بیماری ضرورت دارد تا استانداردها به روز شود و دغدغه تولیدکننده مصرف کننده رفع شود.

کاوند تصریح کرد: خوشبختانه این فرصت با تصویب قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال فراهم شده است به طوریکه برای بذر، نهال و اندام‌های تکثیری استاندارد تعریف شده است و این استانداردها در دسترس قرار دارد.

کاوند با اشاره به اینکه با تولید نهال در مقیاس تجاری فاصله داریم اظهارداشت: شناسه‌ای که بر روی نهال عرضه شده قرار می‌گیرد و توسط آن، آن نهال به مصرف کننده معرفی می‌شود توسط مجموعه‌ای منسجم در وزارت جهاد کشاورزی و در بخش‌های مختلف با رصد نهال تولیدی تهیه می‌شود و اگر مصرف کننده یا باغدار پس از خریداری نهال در باغ خود دچار مشکلی شد می‌تواند از این شناسه در صورت لزوم به مراکز قضایی ارائه دهد.

وی همچنین اظهارداشت: علاوه بر فرصت‌هایی که نهال ایجاد می‌کند می‌تواند تهدیدهایی هم داشته باشد به عنوان مثال بسیاری از بیماری‌های سیستمیک غیرقابل علاج توسط نهال و اندام‌های تکثیری جا به جا می‌شود که اگر در این مورد دقت نشود، یک صنعت را می‌تواند با تهدید مواجه کند./ فارس
(چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها