سه شنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۳۲۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

جوابیه انجمن ارگانیک به اظهارات رییس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت

انجمن ارگانیک در پاسخ به اظهار نظر رئیس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، در مورد عدم سلامت محصولات ارگانیک، و وجود سوداگری در این محصولات، جوابیه ای صادر کرد.

در پی انتشار خبری در خبرگزاری تسنیم، به نقل از رئیس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، که محصولات ارگانیک کشور را غیرارگانیک خوانده و به قیمت 3 برابری این محصولات انتقاداتی را وارد دانستند؛ انجمن ارگانیک، جوابیه ای به شرح ذیل ارسال کرد.

به نام خدا

دیروز پرخاش، امروز توهین، فردا...؟

وفق ماده 23 قانون مطبوعات، پیرو انتشار مصاحبه ای در خبرگزاری تسنیم با عنوان "محصولات غیرارگانیک به نام ارگانیک و 3 برابر قیمت فروخته می شود"، انجمن ارگانیک لازم می داند مراتب ذیل را جهت ارتقای حساسیت عمومی نسبت به ماهیت و سلامت محصولات کشاورزی به اطلاع ایرانیان عزیز برساند:

1. متاسفانه چندی است که شاهدیم، هر کس در موضوع مخالفت یا نقد محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) اظهار نظری بنماید، مورد تهمت و افترا از سوی ذی نفعان تجاری محصولات تراریخته قرار می گیرد. سیاست توهین، تخریب و ارعاب از سوی سردمداران صنعت تراریخته، در قبال دانشمندان اروپایی و امریکایی امتحان شده است. ولی رویگردانی عمومی و منع واردات و تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در بسیاری از کشورهای مترقی، نتیجه مقاومت بر احقاق حقوق مردم و آگاهی رسانی جامعه بوده است.

2. بر خلاف رویکرد علمی محض در برخی از انجمن های علمی کشور، انجمن ارگانیک ایران یک تشکل علمی و مرکب از صاحبان تجربه و دانش کاربردی، اساتید دانشگاه، فعالان حقوق شهروندی و مدافعان حق سلامت بوده که ضمن عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، هیچگاه سلامت مردم را با محاسبات سوداگرانه مُرادف ننموده است. حمایت و راهنمایی پایان نامه های متعدد دانشجویی، برگزاری همایش های علمی بین المللی و انتشار کتاب ها و مقالات متعدد علمی-پژوهشی توسط این انجمن به موازات انجام امور آموزشی و ترویجی، باعث تمایز این سازمان مردم نهاد با سایر انجمن ها شده است.

3. ادعا شده که "مسئولان این انجمن کارشان این است که بخرند و بفروشند!!" که دقیقاً برخلاف این مدعا، انجمن ارگانیک غیرانتفاعی بوده و تمامی تلاش خود را معطوف به سالم سازی محصولات کشاورزی بدون هیچ چشمداشت مالی و اقتصادی نموده است؛ و جمعی دلسوزِ حق حیات و سلامت شهروندی برای ارتقای خوراک و محصولات کشاورزی احساس دغدغه و دلواپسی نموده و فعالیت صادقانه دارند. برخلاف برخی از انجمنهای به ظاهر علمی، که تبدیل به تجارتخانه اعضاء هیأت رئیسه به ظاهر پژوهشگر شده است. (رجوع کنید به روزنامه رسمی کشور).

4. خوشبختانه در سایه پیگیریهای انجمن ارگانیک ایران و همبستگی با تولیدکنندگان ایرانی، صادرات محصولات ارگانیک رونق بسیاری یافته و با ایجاد ارزش افزوده بالا، این صنعت یکی از پیشگامان اقتصاد مقاومتی است. حضور صادرکنندگان محصولات ارگانیک ایرانی در نمایشگاه بین المللی "بیوفاخ آلمان" (که بزرگترین رویداد ارگانیک اروپا به شمار می رود)، گواه توانمندیهای محصولات ارگانیک ایرانی در بازارهای جهانی می باشد.

5. تعداد محصولات ارگانیک در کشور حدود 80 محصول (متعلق به 35 برند) می باشد که یک فرایند طولانی مدت جهت گذار از کشاورزی عادی به کشاوری ارگانیک را سپری نموده اند. در حال حاضر به هیچ وجه در کشور ایران مرغ و تخم مرغ ارگانیک نداریم.

6. میانگین افزایش قیمت محصولات ارگانیک نسبت به محصولات عادی حدود 30 درصد است و تنها در مواردی که تولید با دشواریهایی همراه است (نظیر برنج و چای) حداکثر به دو برابر قیمت می رسد.

7. محصولات ارگانیک فقط در تعداد معدودی فروشگاه زنجیره ای معتبر و غرفه های مخصوص در میادین میوه و تره بار استان تهران فروخته می شود. این محصولات تحت نظارت شدید سازمان میادین میوه و تره بار می باشد. چنانچه تنها در سال 1393 بالغ بر 10 هزار نمونه برداری و آنالیز آزمایشگاهی توسط این سازمان صورت پذیرفته است و هرگونه تخلفی به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان معرفی گردیده است. غافل از اینکه سالانه 5.5 میلیارد دلار محصولات تراریخته بدون برچسب گذاری و قائل بودن حق آگاهی مصرف کنندگان وارد کشور می شود!

8. بنا بر استنادات موجود مبتنی بر آنالیزهای مکرر و پایش های دوره ای محصولات ارگانیک ایران که توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان غذا و داروی ایران انجام می شود، ضمن تطابق با استانداردهای بهداشتی، میزان افلاتوکسین موجود در محصولات ارگانیک ایران، بسیار پایینتر از محصولات عادی می باشد. جای تعجب است آنانکه در سلامت محصولات ارگانیک (که قدمت یازده هزار ساله دارند) تشکیک نموده واذهان عمومی را از واکاوی ماهیت محصولات تراریخته منحرف می سازند، چرا به جای ارائه نتیجه ارزیابی دراز مدت مخاطرات سلامتی و محیط زیست محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته)، تنها مدعی پاک بودن و سلامت این محصولات هستند؟

9. اظهار اینکه "ما انجمن علمی ارگانیک نداریم" خلاف واقع بوده و تجربه یک دهه فعالیت انجمن ارگانیک و انتشار کتب و مقالات علمی متعدد گواهی پشتوانه علمی و دانش مدارانه جمعیت موصوف است. چناچه اخیراً این انجمن اقدام به تولید کیت تشخیص محصولات دستکاری شده ژنتیکی نموده است و به زودی نتایج پایشهای خود را در سطح گمرکات، فروشگاه ها و مزارع کشاوری به سمع و نظر ملت شریف ایران خواهد رساند. جای بسی تأسف است که در کشور ایران که سابقه 11000 ساله کشاورزی ارگانیک دارد، حتی یک مرکز تحقیقات کشاورزی ارگانیک نداریم و این انجمن به تنهایی بار کاستی ها و بی توجهی های دولتی را به دوش می کشد.

10. دغدغه ما اعضاء انجمن ارگانیک ایران، همچنان که در بند 8، سیاستهای ابلاغی محیط زیست مقام معظم رهبری نیز تصریح شده است "توسعه اقتصاد سبز با تاکید بر صنعت کم کربن، استفاده از انرژی های پاک و محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک" بسط ، تعمیق و توسعه این انگاره حکیمانه می باشد. انتشار هر گونه اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی در مورد محصولات کشاورزی ارگانیک در تضاد آشکار با سیاست های ابلاغی معظم له بوده و غیرقانونی می باشد.مواضع اعضاء این انجمن بدون مماشات و مسامحه ذینفعان و سوداگران، صرفاً برای ارتقاء سلامت عمومی، بهداشت خوراک مردم و امنیت ملی در سایه فرامین مقام معظم رهبری می باشد.

انجمن ارگانیک ایران
(سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴) ۱۳:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها