سه شنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۲۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

فراز و نشیب های تولید دانه های روغنی در کشور

برخی کشاورزان از نبود صرفه اقتصادی تولید دانه‌های روغنی گلایه‌های مبنی بر عدم همخوانی قیمت تمام شده نسبت به هزینه‌های تولید دارند.

دانه های روغنی ازجمله محصولات با ارزش بخش کشاورزی به شمار می رود و به دلیل کاربردهای فراوان در تغذیه انسان و کنجاله آن در تغذیه دام و طیور و مصارف متعدد صنعتی، از جایگاه ویژه ای در بین محصولات کشاورزی برخوردارند بطورکه چرخه صنعت روغن نباتی بر وجود دانه های روغنی استوار است این امر درحالی است که بخش اعظم این محصول استراتژیک از طریق واردات تامین می شود.

بر اساس این گزارش کشور سالیانه 1 میلیون و 400 هزار تن روغن نباتی نیاز دارد که یک میلیون تن آن از طریق واردات روغن خام و 400 هزار تن مابقی از طریق واردات دانه های روغنی به کشور تامین می شود. لازم به ذکر است که بررسی آمار تولید دانه های روغنی در سالهای 93 و 94 حاکی از آن است که میزان تولید آن به حداقل رسیده بطوریکه امسال تنها حدود 130 هزار تن دانه روغنی تولید شده است که این امر ناپایداری تولید دانه های روغنی به عنوان یک محصول استراتژیک را نشان می دهد.

البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص همواره تاکید دارند که برای توسعه کشت دانه روغنی باید اطمینان تولید کننده از فراهم شدن شرایط خریدار محصول و فروش آن به قیمت مناسب وجود دارد که متاسفانه در سال های اخیر کشاورزان در مقاطعی از زمان امکان فروش محصولشان با قیمت مناسب نیافته اند.

در این میان برخی کشاورزان هم از نبود صرفه اقتصادی تولید دانه های روغنی گلایه های دارند و عدم همخوانی قیمت تمام شده نسبت به هزینه های تولید را دلیل اصلی کاهش تولید دانه های روغنی نسبت به سال 80 می دانند.

لازم به ذکر است که عدم حمایت های دولت از بخش کشاورزی اصلی ترین عامل واردات دانه های روغنی است زیرا دولت با سیاست های حمایتی و تشویقی تامین نهاده ها و تسهیلات ارزان قیمت باید کشاورزان داخل را در مقابل کشاورزان خارجی حمایت کند چراکه کشاورزان سنتی کشور توان رقابت با کشاورزی مدرن را ندارد.

در این راستا علیرضا مهاجر مجری کشت دانه های روغنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه طبق سیاست های کلان کشور تولید دانه های روغنی باید در اولویت قرار گیرد اظهار داشت: برنامه ای 10 ساله برای تولید دانه های روغنی طراحی شده تا بر اساس وابستگی 95 درصدی به واردات روغن آن را به 20 درصد کاهش دهیم و بتوانیم 75 درصد از روغن مورد نیاز خود را از تولیدات داخل تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ارز زیادی به واردات دانه های روغنی اختصاص می یابد گفت: اگر کشاورزان از خرید دانه های روغنی تولید خود مطمئن باشند این موضوع موجب دلگرمی کشاورزان خواهد شد و مطمئنا کشاورزان نسبت به افزایش تولید دانه های روغنی اقدام می کنند.

همچنین ابوالحسن خلیلی دبیر انجمن روغن نباتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بیان داشت: سالانه یک میلیون و 500 هزار تن روغن خام برای رسیدن به این میزان لازم است که سالانه حدود 5 میلیون تن دانه های روغنی در کشور تولید شود.

وی افزود: امسال تنها حدود 130 هزار تن دانه های روغنی تولید و از کشاورزان خریداری شده و باید گفت که این امر فاصله زیادی تا رسیدن به خود اتکایی دارد.

خلیلی بااشاره به خود اتکایی تولید دانه های روغنی بیان کرد: در واقع با یک برنامه منسجم پنج ساله تنها 50 الی 60 درصد نیاز کشور تامین خواهد شد.

نباید فراموش کنیم تولید دانه های روغنی به عنوان یک محصول مهم استراتژیک که به سبب عدم صرفه اقتصادی برای کشاورزان رو به خاموشی است لازم است که با حمایت های دولت و بر اساس یک برنامه مدون تولید این محصول به سال 80 که رشد قابل ملاحظه ای داشته برسد تا سالانه از خروج مقدار زیادی ارز از کشور جلوگیری شود.

(سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴) ۱۱:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها