دوشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۲۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشف ۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی قاچاق/ سیرهای قاچاق آلوده هستند

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف ۱۹.۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در ۹ ماهه اول امسال خبر داد.

عباس نخعی با اشاره به کشف ۱۹.۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در ۹ ماهه امسال امسال، گفت: در خصوص تخلفات عرضه میوه‌های قاچاق در میادین میوه و تره‌بار، با شهرداری مکاتبه کرده‌ایم.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قرار بود میادین میوه و تره‌بار شهرداری از تولید به مصرف و محل عرضه محصولات داخلی باشند نه تولید، دلالی و مصرف اما از اهداف خود فاصله گرفته‌اند.

وی با اشاره به مشاهده برخی اقلام از میوه‌های قاچاق در این میادین، گفت: به عنوان مثال، ورود نارنگی پاکستانی ممنوع است اما مشاهده می‌کنیم این نوع میوه و سایر نمونه‌های قاچاق در این میادین به فروش‌ می‌رسند.

نخعی درباره عرضه برخی از اقلام گل و گیاه قاچاق در بازار گفت: گیاه لاکی‌بامبو اصلا در کشور تولید نمی‌شود اما در محل‌های عرضه گل و گیاه قابل مشاهده است و به فروش می‌رسد. بر همین اساس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شهرداری نامه‌ نوشته و تخلفات میادین میوه و تره‌بار را گوشزد کرده است.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین از کشف ۱۹.۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی قاچاق در ۹ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: در این مدت در بخش محصولات باغی، ۲ میلیون و ۳۸۷ هزار کیلوگرم و در بخش زراعی ۱۰ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۱۸ کیلو کشف محصول قاچاق داشته‌ایم.

وی، مهم‌ترین اقلام قاچاق در حوزه زراعی را برنج با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم در فصل پاییز ذکر کرد و گفت: بیشترین کشفیات مربوط به خوزستان با یک میلیون و ۱۵۴ هزار کیلوگرم و سپس فارس و بوشهر است.

نخعی از کشف ۹۵ هزار کیلوگرم بادام‌زمینی قاچاق در فصل پاییز خبر داد و گفت: در بهمن و اسفندماه از آذربایجان غربی و همچنین سیستان و بلوچستان، آجیل بدون هیچ گونه قرنطینه‌ای وارد کشور می‌شود که سلامت مردم را تهدید می‌کند.




وی درباره قاچاق سیر چینی از مبادی سیستان و بلوچستان، عراق، کردستان و کرمانشاه اظهارداشت: اگرچه قاچاق این محصول محدود شده اما همچنان وجود دارد. ته و کف این سیرها زده شده و کاملا آلوده هستند.

نخعی همچنین با اشاره به کشف ۱۲۰ هزار کیلوگرم حبوبات در فصل پاییز امسال، اظهار داشت: گیاهان دارویی به شکل کپسول از پاکستان وارد شده و هیچ گونه برچسب و نشانی ندارند، این اقلام قاچاق که فاقد تاییدیه‌های سلامت هستند، در عطاری‌ها به فروش می‌رسند و یا در کارگاه‌های زیرزمینی تبدیل به کپسول و شربت می‌شوند.

وی از کشف سموم و کود شیمیایی قاچاق به میزان ۲۱۶ هزار و ۲۸۰ کیلوگرم خبر داد و ادامه داد: این مسئله بسیار جای نگرانی دارد، مصرف برخی از سموم و کودهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، در دنیا ممنوع شده و می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های لاعلاج شوند.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف پیاز زعفران قاچاق به میزان ۲۳ هزار و ۳۱۰ کیلوگرم در فصل پاییز امسال خبر داد.

نخعی اظهار داشت: تمامی محصولات باغی کشف‌شده به جز آنهایی که از طریق ترانزیت وارد شده و به جای ترک کشور، به شکل غیرقانونی محموله‌شان تخلیه شده است، معدوم می‌شوند و کالاهای وارد شده از طریق ترانزیت به نفع دولت ضبط می‌شوند.

وی، ورود ۵ محصول استوایی یعنی آناناس، انبه، پاپایا و نارگیل را در عین حال، قانونی ذکر کرد و گفت: قاچاق محصولات کشاورزی از دو بعد، تهدید تولید داخل و تهدید سلامتی جامعه اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه به مذاکره با وزارت جهادکشاورزی برای تأمین میوه و مخصوصا مرکبات شب عید اشاره کرد و گفت: وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده خریدها را انجام داده و بر این اساس مشکلی برای تأمین بازار شب عید وجود نخواهد داشت.

وی گفت: تولید مرکبات کشور ۴ میلیون تن است که ۲.۵ میلیون تن آن را پرتقال تشکیل می‌دهد.

نخعی با اشاره به بی‌نظمی به وجود‌آمده در بازار شب عید سال گذشته، گفت: سال گذشته برخی شایعات در خصوص کمبود عرضه و همچنین عرضه پرتقال‌هایی که وزن غیر استاندارد داشتند و مناسب پذیرایی نبودند، سبب ایجاد بی‌نظمی و گرانی شد اما امسال تولید مرکبات در کشور مناسب بوده و براساس اعلام وزارت جهاد، مشکلی برای تأمین بازار وجود نخواهد داشت./ مهر
(دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴) ۱۶:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها