چهارشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۶
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۶۳۱۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

صادرات 1318 تن تولیدات دامی خوزستان

مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان گفت: در 10 ماهه امسال 1318 تن انواع تولیدات دامی توسط این شرکت صادر شده است که شامل تخم مرغ، مرغ، سوسیس و کالباس می شود.

 هادی سلامات در نشست خبری اظهار کرد: طی 10 ماهه امسال بیش از 3329 تن مرغ منجمد داخلی، 84 تن گوشت گوساله وارداتی، 18 هزار و 667 قوطی کنسرو مرغ، 972 تن جو، 81 تن ذرت و 874 تن کنجاله سویا توزیع شده است.

وی با بیان اینکه امسال 5 کشتی شامل نهاده‌های دامی وارد کشور شده است، افزود: یک کشتی حامل 57 هزار و 500 تن محصول ذرت، یک کشتی حامل 69 هزار تن جو و سه کشتی حامل 175 هزار و 500 تن سویا وارد کشور کردیم که این محموله‌ها بیشتر از کشورهای اوکراین و خصوصا برزیل وارد شده‌اند.

سلامات میزان صادرات 10 ماهه امسال را یک هزار و 318 تن عنوان کرد و گفت: 87 تن تخم مرغ به کویت از طریق مسیر دریایی، 106 تن تخم مرغ و 1056 تن مرغ به کشور عراق از طریق خطوط زمینی صادر کرده‌ایم و همچنین 61 تن سوسیس و کالباس و 8 تن جگر مرغ نیز به عراق صادرات داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امسال یک مرحله توزیع سبد حمایتی کالا اعلام شد که سهم استان از این آمار 480 تن مرغ و 640 هزار قوطی کنسرو مرغ بوده که تاکنون حدود 50 درصد از آن به طور رایگان بین نیازمندان استان توزیع شده است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام خوزستان با اشاره به مصوب هیئت وزیران در اردیبهشت امسال بر اساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی عنوان کرد: امسال برای اولین بار، محصول ذرت خوزستان و محصول جو در استان کرمانشاه به صورت پایلوت از بورس کالای کشاورزی عرضه شد و 200 تن جو در استان کرمان در قالب بورس به فروش رسید.

سلامات، خوزستان را با تولید 38 درصد ذرت دانه‌ای کشور، قطب تولید ذرت دانه‌ای در کشور دانست و اظهار کرد: امسال 230 هزار تن ذرت مرطوب و 184 هزار تن ذرت خشک در استان برداشت شد و 183 هزار تن ذرت خشک با متوسط قیمت هر کیلوگرم 638 تومان از طریق بورس به فروش رسید و با توجه به این که قیمت تضمینی ذرت به ازای هر کیلوگرم 960 تومان است، ما به التفاوت این دو قیمت در صورت تامین اعتبار توسط دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: در این راستا 41 فقره قرارداد با 55 ایستگاه ذرت خشک کنی با اعتبار بیش از 118میلیارد ریال و 6 فقره قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل جهت جابه جایی به مبلغ 465 میلیون تومان منعقد شده است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام خوزستان با بیان این که ذرت در استان عمدتا در شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اندیمشک، بهبهان و گتوند تولید می‌شود، تصریح کرد: طرح عرضه ذرت در قالب بورس محصولات کشاورزی برای اولین بار در خوزستان اجرا شد و ما با دریافت 230 هزار تن ذرت مرطوب از کشاورزان و انجام عملیات خشک کردن، این محصول را وارد بورس کردیم.

سلامات با بیان اینکه سطح زیر کشت ذرت استان نزدیک به 50 هزار هکتار بوده است، اظهار کرد: در عمل 240 هزار تن معادل 48 هزار هکتار از طریق بورس عرضه و به فروش رسیده است.

وی مزیت بارز عرضه محصول از طریق بورس را دریافت 70 درصد از مبلغ فروش طی 48 ساعت بعد از فروش آن دانست و گفت: با این امر کشاورز می‌تواند 70 درصد از پول خود را ظرف مدت زمان 48 ساعت پس از فروش به صورت نقد دریافت کند و مابقی آن دو هفته بعد، توسط دولت پرداخت می‌شود، در صورتی که کشاورزان اغلب قادر به دریافت پول خود تا ماه‌ها بعد از فروش نمی‌شدند.

وی در خصوص تنها کشتارگاه صنعتی اهواز تصریح کرد: این کشتار دارای ظرفیت 200 راس دام سنگین و 1000 راس دام سبک است و دو کشتارگاه هم‌اکنون در دو شهرستان استان شامل در اهواز و بهبهان در حال احداث است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان در خصوص مشکلات اعتباری تکمیل دو کشتارگاه فوق گفت: تکمیل کشتارگاه بهبهان حداقل نیاز به 10 میلیارد تومان اعتبار دارد و کشتارگاه اهواز نیز که در منطقه زرگان با میانگین پیشرفت فیزیکی 5 درصد در حال ساخت است، از سال 79 با مشکلات اعتباری دست و پنجه نرم می‌کند.

وی همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر دلیل عدم صادرات مرغ به عراق عنوان کرد: کشور عراق تنها وقتی اقدام به خرید این محصول می‌کند که ضایعات آن از طریق سیستم مکانیزه و به عبارتی خط 2 خارج شده باشد اما در استان این عمل تنها از طریق دست و به عبارتی خط 1 انجام می‌شود.

سلامات تصریح کرد: همچنین عمده مصرف مرغ کشور عراق در وزن 1700 1600 گرم می‌باشد و اکنون مرغ صادراتی به کشور عراق تنها از مبادی استان ارسال می‌شود و ما فقط نظارت بر اجرا صادرات را بر عهده داریم و نداشتن سیستم خط 2 در کشتارگاه و بالا بودن تقاضا در استان و عدم مازاد تولید مرغ امکان صادرات را از ما می گیرد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان در خصوص کاهش دادن قیمت مرغ جهت جلوگیری از انباشت آن در سردخانه‌ها گفت: نمی‌توانیم با قیمت پایین‌تر اقدام به عرضه کنیم و مرغ‌های 12 ماهه مورد تایید اداره دامپزشکی و حتما سالم هستند و کل موجودی مرغ در این شرکت 1200 تن است که از این آمار تنها حدود یک سوم آن یعنی 408 تن توسط اداره دامپزشکی در حال آزمایش و بررسی است.

وی عملکرد اصلی این اداره را تنظیم بازار دانست و بیان کرد: اگر امسال با عرضه مرغ به بازار ورود نمی‌کردیم قیمت مرغ حتی تا 12 هزار تومان افزایش می‌یافت و تاکنون هیچ محموله مرغی در استان امحا نشده است.

سلامات در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص علل کاهش نرخ مصوب ذرت اظهار کرد: قیمت مصوب ذرت با حداکثر رطوبت 35 درصد و چگالی مطلوب به ازای هر کیلوگرم 960 تومان است و بر اساس آزمایشات ما در اندازه‌گیری رطوبت و چگالی، برخی محموله‌های ذرت در ایستگاه‌های ذرت خشک کنی با چگالی نامطلوب با قیمت‌های پایین تر و حدود 820 تومان خریداری شد و این امر جهت ترغیب کشاورزان به تولید محصولات با کیفیت بالا و تشویق کشاورزانی است که از طریق به کارگیری شیوه های نوین، بذر سالم، و... به محصول با کیفیت دست یافته اند.

وی افزود: البته قبول دارم که اعلام این قانون و فرمول در خصوص کیفیت محصول ذرت بعد از کشت تا حدی درست نبوده است اما این طرح، طرح موفقی است و در سال های آتی نیز اعمال خواهد شد./ ایسنا
(چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها