چهارشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۳۱۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

اختلاف 3.6 میلیارد یورویی مبادلات بازرگانی ایران و فرانسه قبل و بعد از تحریم

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و فرانسه رابطه بازرگانی دو کشور را پیش از گسترش تحریم‌ها حدود چهار میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: از این مبلغ دو میلیارد یورو به صدور نفت خام و 100 میلیون یورو به صادرات فرش دستباف، خشکبار، محصولات دریایی و اقلام پتروشیمی از ایران اختصاص داشت و حدود یک میلیارد و 900 میلیون یوروی آن نیز صرف واردات خودرو و صنایع جانبی و همچنین کالاهای سرمایه‌ای از فرانسه می‌شد.

کامیار آذری  بیان کرد: پس از گسترش تحریم‌ها، سطح روابط تجاری دو کشور به 400 میلیون یورو کاهش یافت که در این سال‌ها نیز سهم صادرات غیرنفتی ایران نسبت به سهم فرانسه، حدود یک به 20 بود.

تمرکز بر صنایع‌ «های‌تک»
وی با اشاره به لزوم استفاده از فرصت رفع تحریم‌ها برای گسترش روابط تجاری با فرانسه گفت: این کشور در برخی صنایع های‌تک مانند هوافضا، صنایع اتمی غیرنظامی، حمل و نقل به ویژه قطارهای سریع‌السیر، صنایع پزشکی، راه و ساختمان و مباحث ژنتیک مربوط به کشاورزی پیشرفت بسیاری کرده است و ایران باید استراتژی خود را برقراری روابط در چنین حوزه‌هایی تعیین کند.

به گفته دبیرکل اتاق مشترک ایران و فرانسه، با توجه به پیشرفته بودن تکنولوژی در این حوزه‌ها، تمرکز بر آن‌ها به انتقال دانش فنی نیز منجر می‌شود.

وی با اشاره به حضور بیش از 100 نفر از فعالان اقتصادی کشور در هیات همراه رییس‌جمهوری در سفر به دو کشور اروپایی گفت: باید روابط تجاری خود را با فرانسه بر چند «حوزه های‌تک» که این کشور در آنها پیشرفت بسیاری داشته است متمرکز کنیم.

آذری بیان کرد: گروهی از بازرگانان، صاحبان صنعت و اعضای اتاق ایران از حوزه‌های مختلف مانند نفت، گاز و پتروشیمی، آرایشی و بهداشتی، پزشکی، توزیع و فروشگاه‌های زنجیزه‌ای، بورس و بانک، در هیات تجاری ایران حضور دارند.

وی ملاقات‌های رو در رو را در افزایش تفاهم میان صنعت‌گران و بازرگانان کشورها موثر دانست و افزود: هیات تجاری ایران در سفر خود به فرانسه با تعدادی از اعضای انجمن کارفرمایان این کشور ملاقات می‌کند.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و فرانسه ادامه داد: اعضای این انجمن نیز چندی پیش سفری به ایران داشتند و تکرار چنین دیدارهایی بدون شک برای ایجاد روابط پایدار راهگشاست اما بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به منافع خود دارد و شاید همین امر روند آغاز همکاری‌های رسمی را طولانی‌تر کند.

آذری با اشاره به لزوم برقراری روابط بانکی و بیمه‌ای برای شکل‌گیری همکاری میان بخش خصوصی دو کشور، گفت: در حال حاضر سوئیفت هنوز برقرار نشده است و بیمه صادراتی نیز میان ایران و فرانسه وجود ندارد که به احتمال زیاد در سفر رییس‌جمهوری به این کشور در مورد حل چنین موانعی نیز گفت‌وگو می‌شود./ ایسنا
(چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴) ۰۸:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها