یکشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۳۰۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

لغو تحریم های ایران و تحولی عظیم در انتظار بازار پسته جهانی

روزنامه انگلیسی تایمز روز شنبه در گزارشی با اشاره به ترس آمریکایی ها از بازگشت قدرتمندانه ایران به بازار پسته جهانی با توجه به لغو تحریم ها علیه این کشور ، عنوان کرد که تحولی عظیم در انتظار این بازار است.

 روزنامه تایمز در این گزارش نوشت: بردشته شدن تحریم ها علیه ایران تاثیر گسترده تری را به غیر از بازار نفت خام در پی خواهد داشت. این مساله را حتی یک کالیفرنیایی پرورش دهنده پسته نیز تائید می کند.
این روزنامه افزود: یک دهه پیش ایران 60 درصد صادرات پسته جهان، یعنی چهار برابر میزان صادرات آمریکا را در اختیار داشت.
این روزنامه ادامه داد: با این حال در سال 2008 میلادی آمریکا با بهره برداری از تحریم ها، از ایران پیشی گرفت و علاوه بر آن خشکسالی سال گذشته در ایران نیز مزید بر علت گردید.
تایمز نوشت: اما حالا پرورش دهندگان پسته در آمریکا - که 99 درصدشان کالیفرنیایی هستند - خواهان اعمال تعرفه 300 درصدی علیه واردات پسته ایران، که به گفته آنها سوبسید دولتی (ایران) به آن تعلق می گیرد، هستند.
این روزنامه افزود: «ریچارد ماتویان» مدیر اجرایی یکی از بزرگترین شرکت های صادر کننده پسته در آمریکا می گوید که این شرکت با مقامات آمریکایی در حال مذاکره است تا ضرب الاجلی برای اجرای مالیات های آنتی دامپینگ (برای پسته های وارداتی ایران )در نظر گرفته شود.
تایمز به نقل از وی نوشت: این اتفاق چندین بار افتاده است؛ تحریم ها علیه ایران از اواخر دهه 70 میلادی و از زمان گروگانگیری سال 1979 میلادی به صورت یکی در میان رخ داده است.
این روزنامه انگلیسی عنوان کرد: جنگ بر سر تجارت پسته تنها یک نمونه از شوکی است که قرار است بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی در پی داشته باشد.
تایمز نوشت: توافق هسته ای سبب خواهد شد تا فرش ایرانی، خاویار و زعفران این کشور که قیمتش از طلا هم گراتنر است به بازار جهانی بازگردد.
این روزنامه انگلیسی نوشت: اگرچه تجارت با ایران در اروپا منع نشده بود اما تحریم ها علیه نظام بانکی این کشور و وصل نبودن ایران به خدمات بانکی سوئیفت (سرویس انتقال پول) مشکل آفرین شده بود.
تایمز افزود: در حالی که تخمین زده می شود ایران 90 درصد زعفران دنیا را تولید می کند، اما تحریم ها به اسپانیا اجازه داد تا به این بازار ورود کند و به گفته کارشناسان محصولاتی را که کیفیت کمی دارند ارائه دهد.
این روزنامه انگلیسی افزود: همچنین در این مدت صادرات خاویار ایران از 40 تن در سال 2000 میلادی، به زیر یک تن در سال گذشته رسید که البته بخشی از آن نیز به کم شدن ماهی های خاویار در دریای خزر مربوط بوده است.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، برداشته شدن تحریم ها حتی سبب شده است تا ایرانیان دوباره علاقه مند به ورود به بازار مسکن انگلیس، به ویژه در لندن شوند.
تایمز نوشت: در لندن آژانس های درجه یک معاملات املاک که شاهد خمودگی در بازار تقاضای مسکن از سوی سرمایه گذاران خارجی هستند، از تمایل ایرانیان به سرمایه گذاری ابراز خرسندی می کنند.
این روزنامه انگلیسی نوشت: « ابراهام سون» یک مدیر آژانس مسکن منطقه «همپستد» که اخیر یک خانه بیست میلیونی به یک ایرانی فروخته می گوید: ایرانی ها دوباره دارند باز می گردند. در حالی که خارجی ها در انگلیس خانه نمی خرند، بازگشت ایرانی ها به خوبی قابل تشخیص است.
این روزنامه انگلیسی همچنین به نقل از «جان وایتکیر» از اعضای یک شرکت حقوقی انگلیسی که اخیرا به تهران سفر کرده نوشت: به نظر من هر بیننده ای که به ایران برود، از ابعاد فروشگاه ها و طیف محصولات متعجب خواهد شد. تهران بیشتر شبیه میلان است.
تایمز نوشت: با این حال 'سروش زایوالا' موسس شرکت حقوقی زایوالا که در جریان شکایت بانک ملت از وزارت دارایی انگلیس موفق ظاهر شد، قانون جدید ویزای آمریکا در منع سفر به این کشور از سوی افرادی که به ایران سفر کرده اند را دست کم برای مدتی عامل تاخیر بازگشت سرمایه گذاران خارجی به ایران دانسته است./ ایرنا
(یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها