شنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۳۰۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضد عفونی کردن تخم بلدرچین با ۲ ماده گیاهی

محققان ایرانی موفق شدند روشی را برای ضد عفونی کردن تخم بلدرچین ارائه کنند که هیچگونه ضرر و سمیتی برای این پرنده نداشته باشد.

بهامین حکمت، برگزیده رتبه دوم کشاورزی و منابع طبیعی هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی  گفت: در دستگاههای جوجه کشی بلدرچین در مقیاس صنعتی، رطوبت و دمای زیاد محیط منجر به رشد و تکثیر میکروب های بیماری زا می شود که ضد عفونی کردن این تخم ها امری ضروری به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه ضد عفونی تخم از تلفات جنینی و جوجه جلوگیری می کند، افزود: در حال حاضر برای ضد عفونی کردن تخم بلدرچین از گاز فرمالدئید، استفاده می شود که بدین وسیله مشکلات زیادی برای پرنده به وجود می آید.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از این گاز، بر روی جنین بلدرچین تاثیر منفی می گذارد و  دراین صورت، بلدرچین هم گوشت کمتری خواهد داشت.

به گفته حکمت، از همین رو  توانستیم از گیاهانی همچون «مرزنگوش» و «زنیان» به عنوان مواد طبیعی برای جایگزینی گاز فرمالدئید در ضد عفونی کردن تخم بلدرچین استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: استفاده از این دو گیاه به جای فرمالدئید برای ضد عفونی کردن، صرفه اقتصادی بالاتری خواهد داشت، زیرا گیاه زنیان گیاهی خودرو است و در عین حال، تخم این پرنده به صورت طبیعی ضد عفونی می شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از این مواد طبیعی هیچگونه مشکلی برای پرنده به وجود نمی آورد ولی در عین حال جوجه آوری در این پرنگان بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر جهاد کشاورزی یزد از این روش استقبال کرده و قرار است در مقیاس صنعتی از این دو ماده برای ضد عفونی کردن تخم بلدرچین استفاده شود.

حکمت یادآور شد: این ماده طبیعی است و هیچگونه ضرری برای انسان نخواهد داشت./ مهر
(شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها