چهارشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۲۹۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

مصرف هفته‌ای 2 بار ماهی موجب کاهش50 درصدی سکته قلبی می‌شود

یک فوق تخصص و جراح قلب و عروق مصرف ماهی را در کاهش ابتلا به فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی، مرگ ناگهانی، اختلالات انعقادی، سرطان‌ها، بیماری‌های روماتیسمی و... موثر دانست.

 پروفسور معصومعلی معصومی در سمینار فرهنگ سازی مصرف آبزیان و نقش آن در سلامت جامعه که امروز(29 دی) در کرمانشاه برگزار شد، از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر انسانها یاد و بیماری‌های قلبی و عروقی را به سه دسته مادرزادی، روماتیسمی و کرونری تقسیم کرد و گفت: بیماری‌های کرونری قلب معضل اصلی جامعه امروز هستند.

وی با بیان اینکه 45 درصد مرگ و میرها را بیماریهای کرونری عروق قلبی رقم می‌زنند، گفت: تنگ شدن عروق کرونری قلب مرگ ناگهانی افراد را بدنبال دارد.

معصومی گفت: چاقی، ورزش نکردن، تغذیه نامناسب، سیگار کشیدن، فشار خون و کلسترول عوامل خطرساز قابل کنترل در بیماری‌های قلبی و عروقی هستند که اثرات یکدیگر را یبشتر می‌کنند.

معصومی افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف روغن نباتی تا 80 درصد بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

وی ماهی و گردو را منابع خوب امگا سه برشمرد و با تاکید بر اینکه مصرف دو بار در هفته ماهی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: همچنین مصرف هفتگی گردو نیز به افراد توصیه می‌شود.

به گفته وی از نظر علمی به اثبات رسیده که مصرف دو بار در هفته ماهی موجب کاهش سکته قلبی به میزان 50 درصد می‌شود.

وی با بیان اینکه امگا سه موجود در ماهی باعث رقیق شدن خون می‌شود، گفت: امگا سه موجود در ماهی باعث کاهش ویسکوزیته و افزایش جریان خون می‌شود. ضمن اینکه غشای میوکارد را پایدار کرده و مانند آسپرین خطر لخته شدن پلاکت‌های خونی را کاهش می‌دهد.

وی مصرف ماهی‌های چرب را به افراد توصیه کرد و گفت: این نوع ماهی‌ها حاوی مواد غذایی مفیدتری هستند.

معصومی در ادامه با تاکید بر اینکه خیلی از افراد شیوه طبخ ماهی را بلد نیستند، سرخ کردن را بدترین شیوه پخت ماهی دانست و گفت: سرخ کردن ماهی در روغن سبب می‌شود تا چربی روغن به سرعت با چربی ماهی مخلوط شده و چربی ماهی سوخته شده و ترکیب حاصله ارزش غذایی خود را از دست دهد.

وی در ادامه به افرادی که ماهی و فرآورده‌های آبزی نمی‌خورند، توصیه کرد: برای تامین امگا سه مورد نیاز بدن خود از مکمل‌ها استفاده کنند.

وی افزود: ماهی نه فقط غذا بلکه داروی سلامتی است، به شرط اینکه به شیوه‌های دیگری بجز سرخ کردن در روغن طبخ شود، زیرا بزرگترین ظلم به ماهی سرخ کردن آن در روغن است.

معصومی در ادامه اشاره‌ای هم به برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت داشت و کاهش 25 درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی درسال 2025 را از برنامه‌های این سازمان دانست.

معصومی در ادامه از تغذیه به عنوان معضل اصلی جامعه در شرایط کنونی یاد کرد و بر لزوم برنامه‌ریزی صدا و سیما، رسانه‌ها و ابزارهای ارتباط جمعی در راستای فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از سبک تغذیه‌ای درست تاکید کرد.

وی آموزش و آگاهی در راستای مصرف فرآورده‌های دریایی را از مهمترین اولویت‌ها عنوان کرد و با ابراز تاسف از اینکه مردم در استان کرمانشاه به گرم ماهی می‌خورند و به کیلو گوشت، گفت: باید آگاهی‌ مردم را در زمینه استفاده از ماهی به عنوان غذای سلامتی بالا برد./ ایسنا
(چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴) ۱۰:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها