دوشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۷
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۲۹۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

آلودگی همچنان در سفره های مردم/بالاخره مردم می توانند به وزارت بهداشت اعتماد کنند؟

ایران رفته رفته میرود به کشوری خشک با آلودگی های زیست محیطی مبدل شود.این در حالی است که آلودگی های مواد غذایی مانند مرغ های سرب دار، ماهی های آلوده به رادیو اکتیو، برنج های آلوده، آب نیترات دار و … ایران رفته رفته میرود به کشوری خشک با آلودگی های زیست محیطی مبدل شود

ایران رفته رفته میرود به کشوری خشک با آلودگی های زیست محیطی مبدل شود.این در حالی است که آلودگی های مواد غذایی مانند مرغ های سرب دار، ماهی های آلوده به رادیو اکتیو، برنج های آلوده، آب نیترات دار و …
ایران رفته رفته میرود به کشوری خشک با آلودگی های زیست محیطی مبدل شود.این در حالی است که آلودگی های مواد غذایی مانند مرغ های سرب دار، ماهی های آلوده به رادیو اکتیو، برنج های آلوده، آب نیترات دار و لبنیات پالم دار نیز علاوه بر آلودگی های دریاچه ها ، جنگل ها و هوا سلامت ایرانی ها را تهدید می کند و کسی به فکر نیست که نیست.
در این میان هر از گاهی وقتی یک ماجرا مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد ، صدای فریاد وا اسفا بلند می شود و ماجرا بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود تا روز از نو دوباره آغاز شود.
به این ترتیب است که یک روز ماجرای گوشت های آلوده روی خط رسانه ها می رود، یک روز نارنگی های آلوده به کرم کشنده مورد توجه رسانه ها قرار می گیرند و روز دیگر نوبت برنج های آلوده و سم سرخ گوجه فرنگی است و البته پرونده آلودگی مرغ های پایتخت به سرب را هم نباید فراموش کرد.از سوی دیگر ماجرای داروهای تقلبی، پنی سیلین های چینی و داروهای بیهوشی هندی نیز همچنان  و با وجود تکذیب های وزارت بهداشت دهان به دهان می چرخد.
با این تفاسیر می توان گفت، اجناس تقلبی و بعضا ارزان قیمت سلامت غذا داروی کشور را نشانه رفته است، اما نکته جالب در این قضیه تولید و توزیع بی‌دغدغه متقلبان در کشور است. این در حالی است که اغلب اجناس تقلبی و آسیب‌زا بعد از تولید و توزیع گسترده مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته‌ می‌شود.
گلایه های جدی وزیر بهداشت از امنیت غذایی مردم
به تازگی اما وزیر بهداشت درهمایش آزمایشگاه‌های برتر با گلایه نسبت به اینکه برخی افشاگری‌ها درباره تقلبات غذایی ناشی از تسویه‌حساب‌های شخصی و سیاسی است، گفت: بدترین راهزنی تقلب در مسائل غذا و دارو است حتی اگر متقلب آن لباسش سفید باشد.
سیدحسن هاشمی اظهار داشت: بسیاری از کارها را باید در حوزه سلامت به بخش خصوصی بسپاریم و باید کارها را برون‌سپاری کنیم.
او ادامه داد: بنده در جلسه‌ای که با رئیس سازمان غذا و دارو داشتم به او گفتم به جای راه‌اندازی آزمایشگاه و تأمین تجهیزات باید مشوق‌ها را افزایش دهیم تا کارهای حوزه سلامت برون‌سپاری و توسط بخش‌های خصوصی انجام شود. وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از رسانه‌ها که در برخی مواقع با وجود اطلاع‌رسانی‌های مناسب در جاهایی اضطراب ایجاد می‌کنند، گفت: رسانه‌ها تلاش‌های حوزه سلامت را نیز نشان دهند. این درست نیست که با انتشار اخباری درباره مثلا برنج‌های آلوده برای مردم اضطراب ایجاد کنیم و مسلما این اخبار صرفا برای دفاع از حقوق شهروندان نیست، بلکه در برخی مواقع تسویه‌حساب‌های شخصی و سیاسی است. کما اینکه نمی‌خواهم به کسی اتهام بزنم ولی متأسفانه در چنین دعواهایی مردم فقط بهانه هستند. هاشمی گفت: جامعه ما بیش از گذشته نیازمند آرامش است و نباید با اعصاب مردم بازی کرد و چرا به جای امیدبخشی یأس را در مردم ایجاد کنیم. کشوری که دائما در تحریم بوده و می‌خواهد مسیر پیشرفت را دنبال کند طبیعی است که این مسیر با اینگونه اخبار مسیر خوبی نیست.
او با گلایه از برخی از دولت‌های گذشته که از کاه کوه ساختند، گفت: امروز یا امشب اگر تحریم‌ها برداشته شود که خیلی هم افراد گمنام برای آن زحمت کشیدند اقتصاد کشورمان در زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال و همچنین امنیت شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. وزیر بهداشت در ادامه گفت: امیدواریم با برداشتن تحریم‌ها دیگر هیچ بهانه‌ای برای حفظ سلامت مردم نداشته باشیم و همه تست‌های آزمایشگاهی به سرعت انجام شوند زیرا باید قبول کنیم که در این حوزه (سلامت غذا) با برخی کشورهای‌پیشرفته فاصله داریم. هاشمی ادامه داد: بنابراین امیداریم پس از تحریم به سمتی حرکت کنیم که با استفاده از دانش و تجربه بین‌المللی دیگر خطا و تقلب‌ها از چشم‌مان دور نماند.
او گفت: متأسفانه سودجویی یکی از غرایز زشت بشر امروز است و همه نیز این قدرت را ندارند که تمام کنترل‌ها را انجام دهند و این مساله در حوزه غذا بسیار برتر است. بنابراین امیدواریم در دوره پساتحریم با به‌کارگیری تجهیزات بهتر بتوانیم از حقوق مردم بهتر دفاع کنیم. به گزارش تسنیم، ‌وزیر بهداشت با اشاره به فشارهای متعدد به سازمان غذا و دارو، گفت: امیدواریم آنهایی که قابل پند و نصیحت هستند هدایت شوند و آنهایی که نیستند در حوزه تخلفات با آنها برخورد شود زیرا زشت‌ترین کار در دنیای امروز تقلب در مسائل غذا و دارو است و بدترین راهزنی است. زیرا مردم اعتماد و هزینه می‌کنند و نباید کالای نامرغوب دریافت کنند. بنابراین مهم نیست این تخلف در چه لباسی صورت پذیرد، شاید لباس آنها سفید باشد ولی در هر صنفی این متقلبان وجود دارند، کما اینکه می‌تواند حتی در حوزه فرهنگی باشد.
خبر افزایش استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز
هم‌زمان رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز به‌شدت افزایش یافته است گفت: سامانه جامع مدیریت آزمایشگاهی جهت اطلاع همه مردم از کیفیت محصولات غذایی و دارویی راه‌‌اندازی می‌شود. او با اشاره به اینکه کالاهای سلامت وسیع بوده و در حوزه‌های مختلفی همچون محصولات آشامیدنی، بهداشتی، مکمل، دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی و… است، افزود: باید از صحت و سلامت، همچنین کیفیت همه این محصولات اطمینان داشته باشیم و در مسیر تعیین کیفیت نمی‌توان آزمایشگاه‌ها را نادیده گرفت چرا که در این موضوع نقش محوری دارد. به گزارش فارس، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از معضلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم مساله تقلب‌هاست، البته این مساله در همه دنیا وجود دارد و تنها اختصاص به ایران ندارد.
با وجود همه این سخنان اما اخبار آلودگی های مواد غذایی و حتی آلودگی های زیست محیطی همچنان روی خط رسانه ها می رود و به عنوان مثال پرونده برنج های آلوده در روزهای اخیر دوباره بازگشایی شده و مردم را نگران کرده و هنوز هم معلوم نیست بالاخره مردم می توانند به وزارت بهداشت اعتماد کنند یا خیر؟!
منبع: شفاف
(دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴) ۰۹:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها