شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۲۸۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سرمایه گذاری در بخش سلامت بسیار سودآور است

تحلیلگران و مسئولین حوزه های اقتصادی بازگشت سرمایه در بخش بهداشت را به مراتب بسیار بیشتر از سرمایه گذاری در بخش تولید می دانند و معتقدند سود آوربودن سرمایه گذاری در حوزه سلامت می تواند انگیزه لازم را در بخش خصوصی جهت ورود به این حوزه ایجاد کند.

به گزارش وبدا به نقل از سایت رسمی همایش ملی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه سلامت؛ محمود نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: حوزه بهداشت بسیار سودآور است و ارزش افزوده بالایی دارد و همچنین زیربناها برای فعالیت آماده هستند  که تنها با برنامه ریزی درست باید فضای اقتصادی را هرچه بیشتر برای فعالیت سرمایه گذاران آماده کنیم.

وی گفت: عمدتا خرید دارو، تجهیزات پزشکی، واکسن ها و حوزه درمان در اختیار دولت است که از این نظر دولت باید اطمینان لازم را به منظور سرمایه گذاری در این حوزه ها در بخش خصوصی ایجاد کند.

نجفی عرب ادامه داد: لازم است دولت به بخش خصوصی این اطمینان را بدهد که سرمایه گذاری در بخش بهداشت می تواند برای آن ها سودآور باشد و در این راستا باید یک ثباتی در رفتار قانونی دولت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر دولت در حوزه واکسن آمادگی این را دارد که به بخش خصوصی اجازه سرمایه گذاری دهد، اظهار کرد: منتهی در حوزه بهداشت و درمان از آنجایی که خریدار دولت است به نحوی بخش خصوصی اقبالی برای حضور ندارد و این رغبت بخش خصوصی را برای ورود به این بخش با مشکل روبرو کرده است.

نجفی عرب ادامه داد: به هرحال تاکنون سرمایه گذران بخش خصوصی در حوزه درمان، دارو و تجهیزات پزشکی وارد نشده اند. باید گفت که درحدود 70 درصد حوزه درمان در اختیار دولت است.

به گفته وی؛ بخش خصوصی کشور اعم از سرمایه گذاران و سرمایه داران داخلی و خارجی در روال منظمی سرمایه گذاری انجام نداده اند.

نجفی عرب تصریح کرد: وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده که از سرمایه گذاری دفاع کند ولی این به چانه زنی وزارت بهداشت در قبال دولت برای خرید درمان بستگی دارد.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه بهداشت تاکید شده است. البته این امر نیارمند یک سیاستگذاری مناسب و دقیق از جانب دولت است.

نجفی عرب به یک سری مشکلات موجود در حوزه بهداشت و سلامت کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی، فرسودگی تخت های بیمارستان و میانگین رده بالای سنی که باعث افزایش مراجعان به بیمارستان می شود مواجه ایم که در این راستا باید یک سیاست منطقی و درست برای ترغیب بخش خصوصی اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها 30 تا 35 درصد تولید دارو در اختیار بخش خصوصی است که لازم است یک استراتژی منظمی چیده شود.

این عضو اتاق تهران گفت: مشکلات در حوزه درمان مشخص است؛ منتهی باید به شکل مجموعه ای تدوین شوند تا به سمت اجرای آن ها پیش رویم.

وی با بیان اینکه در حوزه دارو در آینده نزدیک با سیل داروسازانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند مواجه خواهیم شد که در این راستا باید محیط کسب و کار برای جذب هرچه بهتر آن ها ساماندهی و توسعه داده شود.

 

نجفی عرب با بیان اینکه در صنعت داروسازی دارای مزیت هستیم؛ اذعان داشت: در این حوزه باید با نگاه به بیرون و توجه به صادرات، بخش خصوصی داخلی و شرکت های خارجی را جذب کنیم.

نجفی عرب تصریح کرد: بخش جزئی تجهیزات پزشکی در کشور تولید می شود ولی بخش عمده آن وارداتی است که به شدت در این بخش نیازمند اتخاذ تدابیر لازم هستیم.

ضرورت مطالعه دقیق به منظور تحول در حوزه بهداشت

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید یک مطالعه عمیق و جدی انجام شود تا دریافت که چگونه در کشورهای موفق سرمایه گذاران و بخش خصوصی توانسته اند در حوزه بهداشت و درمان کشورهای مربوطه را متحول کنند.

ابراهیم نکو به ضرورت ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران در حوزه درمان اشاره کرد و اذعان داشت: دولت ها به تنهایی نمی توانند تمام امورات مختلف را برعهده داشته باشند و در نهایت منجر به شکست های غیرقابل جبرانی می شوند که نمی توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که با حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی مردم این احساس را نکنند که به آن ها فشارهای مالی مضاعفی وارد می شود البته این نباید توجیهی شود برای عدم حضور سرمایه گذاران در بخش بهداشت و درمان.

نکو تاکید کرد: اگر قصد داریم که در نقاط محروم کشور کاستی ها و کمبودها را در حوزه درمان جبران کنیم باید بخش خصوصی به این حوزه وارد شود. این موضوع می تواند بر روی سرانه های درمانی و بهداشتی اثر گذار باشد و آن را افزایش دهد و برای اداره صحیح آن باید دستگاه های دولتی ورود پید اکنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از آنجایی که بخش خصوصی همواره به دنبال افزایش درآمد و ارائه خدمات مطلوب است با حضور در بخش بهداشت هم می تواند باعث ارتقای کیفی شود.

وی افزود: لازم است ضمن ورود بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان، بیمه های طرف قرارداد نیز مورد پذیرش قرار گیرد و سود ان عاید بخش خصوصی شود.

به گفته وی، بخش خصوصی در نتیجه درآمدهای حاصل از مسائل بیمه ای یا درآمدهای جانبی می تواند خود را در بسیاری از امور کشور وارد کند و به مشکل برنخورد.

نکو گفت: لازم است در مناطق محروم کشور ضمن ایجاد یک مرکز درمانی بهداشتی، یک حوزه تخصصی تشکیل داد تا افراد نیازمند از نقاط مختلف استان هم از آن بهره مند شوند.

وی درباره چگونگی جذب سرمایه گذاران خارجی در حوزه بهداشت گفت: سرمایه گذار زمانی از خود رغبت سرمایه گذاری نشان می دهد که ارزش سرمایه گذاری بالا باشد و متضرر نشود.

 

این  عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: دولت نباید به سرمایه گذاران دیکته کند؛ به تعبیری نباید برای سرمایه گذران خارجی تنها نقاط خاصی را به منظور سرمایه گذاری تعیین کند بلکه باید این اختیار را به آن ها بدهد که ضمن نیازسنجی به فعالیت بپردازد.

وی ادامه داد: یکی از راه های موفقیت آمیز در حوزه بهداشت جذب حداکثری سرمایه گذاران خارجی است که دولت باید سیاست های درستی را در این زمینه اتخاذ کند.

لزوم ایجاد انگیزه در بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری

آلبرت بغوزیان کارشناس اقتصادی نیز گفت: بازگشت سرمایه در بخش بهداشت به مراتب بسیار بیشتر از سرمایه گذاری در بخش تولید است، این می تواند انگیزه لازم  را در بخش خصوصی جهت ورود به این حوزه ایجاد کند.

بغوزیان گفت: در حوزه بهداشت و درمان در بخش هایی چون خدمات بهداشتی و درمانی با کمبودهایی روبرو هستیم که نیاز به سرمایه گذاری را بیشتر می کند.

 

وی ادامه داد: لازم است که توریسم درمانی در مناطق آزاد در کشور توسعه پیدا کند و این می تواند نتایج مثبتی را به بار آورد.

بغوزیان به مشارکت بخش خصوصی در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی کشور عمدتا به دنبال سود کم نیست و  قطعا حوزه بهداشت را با بازارهای پرسودی مانند ارز، سهام، طلا و زمین مقایسه می کند.

بغوزیان ادامه داد: سرمایه گذار خارجی بیشتر تمایل دارد که در حوزه بهداشت کشور مشارکت داشته باشد چون بازگشت سرمایه را بالاتر می بینند.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی؛ در بخش خصوصی کشور توان لازم وجود ندارد. به تعبیری شاید پول لازم در اختیارش باشد ولی در بحث تکنولوژی و تجهیزات مدرن به حضور سرمایه گذاران خارجی به شدت نیازمند است.

بغوزیان معتقد است: بهترین کاری که در حال حاضر بخش خصوصی انجام داده است  دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای حضور در بخش درمان است.

به گفته وی؛ در دوره تحریم  به بخش های مختلف کشور چون بهداشت لطمه وارد شد و اینک لازم است که با برنامه ریزی اثرات نامطلوب آن را کاهش دهیم و به یک توسعه نسبی برسیم تا در بازارهای خارجی هم امکان مانور داشته باشیم.

لازم به ذکر است اولین همایش ملی معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه سلامت با حضور تعداد زیادی از سرمایه گذاران کشور، در روز 29 دی ماه سال جاری برگزار می شود.

 معرفی قابلیت های اقتصادی  حوزه سلامت به صاحبان سرمایه، معرفی ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری درحوزه سلامت، ایجاد بستر مناسب برای جلب حداکثری مشارکت بخش غیر دولتی درتوسعه خدمات سلامت، ارائه بسته های  سرمایه گذاری حوزه سلامت به منظور انعقاد تفاهم نامه های مشارکت، ترویج دانش وظرفیت سازی برای مشارکت های عمومی و خصوصی و بهره گیری از دیدگاههای صاحب نظران اهداف این همایش هستند.
(شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴) ۱۰:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها