دوشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۲۷۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

58 هزار تن پسته از ایران صادر شد

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: بیش از 58هزار تن پسته در سه ماهه سوم امسال به کشورهای مختلف صادر شد.

 سید محمود ابطحی روز یکشنبه در نشست ستاد پسته شهرستان رفسنجان افزود: باید به رفع مشکلات حوزه تولید و صادرات محصول پسته پرداخته شود.
وی ادامه داد: یکی از این مشکلات ارائه تسهیلات بانکی بعد از برداشت پسته است که باید به منظور پرداخت این تسهیلات قبل از برداشت محصول اقدام تا بخشی از نقدینگی خرید و صادرات تأمین شود.
عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران تصریح کرد: مشکل دیگر در زمینه تولید و صادرات پسته، عرضه زیاد این محصول در سه ماه نخست زمان برداشت (مهر، آبان و آذر) است در حالی که تقاضا برای این محصول در این بازه زمانی اندک است.
ابطحی ادامه داد: این شکاف موجب می شود قیمت پسته تا آخر سال زراعی تحت تأثیر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه کشور روسیه سالانه 30 هزار تن پسته خریداری می کند که 15 هزار تن پسته از این مقدار از طریق ایران و 15 هزار تن از آمریکا تامین می شود گفت: جنگ بین اوکراین و روسیه، ورود کالای آمریکایی به روسیه را با ممنوعیت مواجه کرد.
ابطحی ادامه داد: انجمن پسته با همکاری اتاق بازرگانی ایران در روسیه در تلاش هستند تعرفه ورود پسته ایران به روسیه را کاهش دهند تا 30 هزار تن پسته از ایران به این کشور صادر شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرار است محصولات تره بار و میوه از ایران به کشور روسیه صادر شود.
فرماندار رفسنجان نیز گفت: دو هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار طی سال جاری از بانک کشاورزی به صادرکنندگان پسته در استان کرمان اختصاص یافت که چهار کشاورز این شهرستان در مجموع به میزان 75 میلیارد ریال اعتبار دریافت می کنند.
حمید ملانوری ادامه داد: یک نفر از صادرکنندگان پسته شهرستان رفسنجان به زودی این تسهیلات را دریافت خواهد کرد و سه صادر کننده نیز مراحل تکمیل پرونده را می گذرانند.
وی افزود: سقف ارائه تسهیلات بانکی به صادرکنندگان پسته از 1.5 میلیارد تا سه میلیارد ریال است.
فرماندار رفسنجان خواستار تشکیل نشستی با حضور فرمانداران استان و استاندار کرمان به منظور بررسی و رفع مشکلات حوزه پسته شد.
رئیس اداره استاندارد شهرستان رفسنجان نیز گفت: طی 10 ماه گذشته 29 هزار تن پسته و مغز این محصول از رفسنجان به دیگر کشورها صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته این مقدار کاهش 30 درصدی را نشان می دهد.
ناهید سربازپور اظهار کرد: 56 هزار تن پسته طی سال گذشته در قالب 55 هزار گواهی استاندارد از رفسنجان صادر شد.
مرکز شهرستان رفسنجان در 110 کیلومتری شمال کرمان است/ ایرنا
(دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها