دوشنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۲۶۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

علاقه شدید به این 3 خوراکی کار دست ایرانی‌ها می‌دهد!

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه بیماریهای غیرواگیر را مهمترین عامل مرگ و میر در کشور عنوان کرد و گفت: مصرف نمک، شکر و چربی از جمله فاکتورهای مهم ابتلا به این بیماری‌ها هستند که متاسفانه میزان مصرف آنها در کشور نسبت به حد استاندارد بالاتر است.

نیلوفر حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر مهمترین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می‌روند، گفت: یکی از عوامل خطر مهم ابتلا به این بیماری‌ها بحث تغذیه نامناسب است.

وی اظهار کرد: یکی از الگوهای تغذیه نامناسب هم مصرف بالای نمک، قند و چربی است که متاسفانه ایرانی‌ها هر سه این موارد را به میزان بسیاری نسبت به حد استاندارد آن مصرف می‌کنند.

حیدری با اشاره به مصرف دو برابری نمک در ایران نسبت به استاندارد، گفت: میزان مورد نیاز مصرف نمک برای هر فرد کمتر از پنج گرم در روز است، در حالیکه در ایران دو برابر این میزان نمک مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این میزان مصرف نمک، با احتساب نمک موجود در غذا و نان است و تنها استفاده مستقیم از نمک نیست.

حیدری اظهار کرد: با توجه به استفاده از نمک در غذا و پخت نان توصیه می‌شود افراد از آوردن نمکدان بر سر سفره خودداری کنند.

این کارشناس تغذیه در ادامه میزان مناسب مصرف روزانه چربی را نیز 35 گرم اعلام کرد و افزود: در استان بطور میانگین هر فرد 46 گرم در روز چربی مصرف می‌کند.

وی اظهار کرد: در زمینه چربی هم مانند نمک تمام منابع چربی مد نظر قرار دارند و چربی گوشت، ماست، پنیر، کره، تخمه و تمام موادی که چربی دارند هم لحاظ می‌شود.

حیدری در ادامه میزان مصرف مطلوب قند برای هر فرد را نیز روزانه 40 گرم دانست و عنوان کرد: در کشور ما مصرف قند نیز بیش از حد استاندارد است. برای نمونه در استان ما هر فرد روزانه 66 گرم قند مصرف می‌کند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در سنجش میزان قند مصرفی نیز تمام منابع آن محاسبه می‌شود، بصورتیکه میزان قند موجود در شیرینی، شکلات، نان، برنج، آبمیوه‌ها و نوشابه هم محاسبه می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: در سنجش میزان قند، نمک و چربی مصرفی تمام منابع پیدا و پنهان باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه با مصرف شیرینی جات هم چربی و هم قند خون بالا می‌رود گفت: متاسفانه افزایش تعداد شیرینی سراها نشان می‌دهد ذائقه مردم به سمت مصرف هرچه بیشتر این مواد پیش رفته و در همین راستا ضروری است تا مردم بیش از پیش با مضرات استفاده از این مواد آشنا شوند.

این کارشناس تغذیه بهترین جایگزین قند و شکر را موادی مانند توت خشک، خرما و یا کشمش عنوان کرد و افزود: در مصرف این مواد نیز نباید زیاده روی شود و دو عدد خرما و یا دو عدد توت خشک برای صرف چای کافی است.
(دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴) ۱۱:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها