شنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۲۵۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی
علی اکبر علیان نژادی مدیر مسئول فودنا:

ایجاد "تابلو حراج" بازار گل آلود را شفاف می‌کند

همواره بازارهای غیرشفاف، برای سودجویان ماهیگیری از آب گل آلودی است که هم امکان نظارت را دشوار می کند و هم باعث متضرر شدن مصرف کننده می شود، اما شفاف‌سازی همین بازارها بهترین و ارزان ترین اقدامی است که امکان این قبیل فرصت طلبی ها را می‌گیرد.

با نزدیک شدن به ایام نوروز و اهمیت قیمت گذاری ها در میادین بزرگ عرضه میوه و تره بار، باز هم حضور دولت در خریدها و عرضه ها مطرح می شود ولی شفاف سازی قیمت ها در میادین با نصب "تابلوی حراج" جدا از اینکه فضا را برای انتخاب بهتر و تسهیل می کند بلکه نظارت را بر وظیفه اصلی دولتی راحت تر نیز می نماید.

میادین عرضه میوه و تره بار به واسطه هایی تبدیل شده اند که جهش قیمت را از مبدا تا مقصد رقم می زنند، بطوریکه دولت برای جلوگیری از یک سری سوء استفاده های قیمتی، حضور در بازار را انتخاب می کند و خرید تضمینی، انبار محصول و همچنین عرضه را در برنامه ی اجرایی قرار می دهد.

خرید تضمینی در مواقع ضروری می تواند اطمینان برای کشاورز و یا تولید کننده و دامدار باشد اما این اقدام در قالب افراطی خود نمونه ای از دخالت مستقیم بر بازاری است که بخش خصوصی و سرمایه گذار آن را آفت بازار بیان می کنند، به همین سبب دولت باید خود را از این قاعده دخالت دور کند و نقش نظارتی را ایفا نماید.

از آن طرف نظارت بر بازاری که خود آب گل آلود است نیز ماهیگیرانی را منتفع می کند که متضرر آن مردم و مصرف کننده می‌باشد، فلذا بستر سازی و ساختار سازی که شفاف باشد از اقداماتی است که انتظار می رود مجریان و ناظران در دستور کار خود قرار دهند.

لزوم شفاف سازی و "تابلوی حراج" ...

یکی از اقدامات مهم شفافیت بازار ایجاد "تابلوی حراج" در بازار های عرضه است، تابلویی که با توجه به درجه و نوع محصول قیمت رقابتی را در هر زمانی برای خریداران اعلام می کند.

"تابلوی حراج" خریدارها را برای خرید بهتر راهنمایی می کند و فروشنده را در فرایندی رقابتی به سوی عرضه ی صحیح سوق می دهد و این خود سیستمی بر قیمت گذاری می شود که دولت را از قیمت گذاری خارج می کند و باعث می شود تا خود بازار تعیین کننده قیمت شود.

"تابلوی حراج" دولت را از قیمت گذاری خارج می کند و امکان رقابت و حضور را به عاملانی می دهد که توانایی عرضه ی مصول را با بهترین قیمت و کیفیت را دارد.

"تابلوی حراج"، خود عاملی است بر نظارت صحیح و جلوگیری از رانت و گرانفروشی ها در میادین، سطح شهر و کشور که شفافیت را برای فاکتورهایی همراه می کند که ملاک فروش روزانه است و فاکتور سازی ها را از سطح جامعه خارج می کند.

""تابلوی حراج"" عاملان خرید تضمینی و عرضه ی دولتی را نیز در کنار بخش خصوصی قرار می دهد و در واقع در تمامی تنش های خاص بازار، سوپاپ اطمینانی می شود که عرضه را در مواقع تقاضای بالای مصرف کننده و سودجویی ها کنترل می کند.

"تابلوی حراج" قیمت بازار را در تمامی سطوح و برای همه بصورت عادلانه و یکسان مشخص می کند و امکان رصد بازار را برای همه اقشار ممکن می کند.

با توجه به اولویت بندی و رفع مسائل و مشکلات کلانشهرها و مجموعه های شهری در بخش میادین میوه و محصولات کشاورزی باید تنها را موثر و زود بازده را در این امر ایجاد و ساماندهی ""تابلوی حراج"" در میادین و مراکز عرضه دانست که امیدواریم  دولت بجای دخالت در بازار امکان فعالیتی شفاف را در میادین برای کنترل قیمت  فراهم کند.

ایجاد نظام یکپارچه برنامه ریزی و اجرای صحیح فرایند تامین و توزیع محصولات کشاورزی با راه اندازی "تابلوی حراج" و شناسنامه دار کردن محصولات امکان بررسی دقیق را بر تحولات روز مره بازار ایجاد می کند و خریداران را برای انتخاب صحیح به سوی عرضه ی اقتصادی سوق داده و حمایت از مصرف کننده را از مرکز عرضه محصولات تعریف می کند.

همواره رقابت و قیمت گذاری صحیح در بازار شفاف امکان پذیر است و آنهایی که حمایت از مصرف کننده را در واقع و به دور از سودجویی ها فریاد می زنند از این شفافیت استقبال خواهند کرد.

در پایان باید گفت: بازار شفاف، بازار گل آلود نیست تا از آن ماهیگیری شود و ایجاد چنین اقداماتی که قبلا نیز بصورت ناقص اجرا شده است در صورت ایجاد و مداومت اجرایی، خود نمونه‌ای از حمایت از مصرف کننده در بازاری شفاف است.


علی اکبر علیان نژادی

علی اکبر علیان نژادی

فودنا

(شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها