جمعه / ۴ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۶
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۶۲۴۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

دنبال افزایش واردات گوشت قرمز نیستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه قصد افزایش واردات گوشت قرمز به کشور را نداریم، گفت: تبادل دانش ژنتیکی دام با مغولستان یکی از اهداف ایران در توسعه روابط با این کشور است.

حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست خبری وزیر جهاد کشاورزی کشورمان با لوندگ پورسورن وزیر خارجه مغولستان در مورد قیمت خرید شیر خام گفت: متاسفانه مصوبه تیرماه سال گذشته دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان از دامداران تاکنون اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان عملیاتی شدن مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت خرید شیر را عهده‌دار است، افزود: قیمت خرید شیر خام از دامداران باید توسط صنایع لبنی افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به جلسه اخیر معاون اول رئیس جمهور با تعدادی از دامداران، گفت: دامداران در این جلسه اصلاح قیمت شیر‌خام را از معاون اول رئیس جمهور خواستار شدند و وی هم دستور پیگیری جدی ان موضوع را دادند.

رکنی گفت: بنابراین هفته گذشته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغیه‌ای را به انجمن صنفی صنایع لبنی ابلاغ کرد و طی این ابلاغیه اعلام شد،‌تا از ابتدای دی ماه کارخانجات باید به ازای افزایش 6 درصدی قیمت محصولات لبنی، 100 تومان قیمت خرید شیرخام از تولید‌کنندگان را افزایش دهند.

 وی افزود: دولت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان نسبت به این موضوع تاکید بسیاری دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالی که آیا احتمال پرداخت یارانه به شیرخام در راستای حمایت از دامداران وجود دارد، گفت: دولت همواره حمایت ویژه‌ای از صنایع لبنی و دامداران داشته بطوری  که در سال جاری مبلغ  450 تومان یارانه در قالب شیر مدارس اختصاص داده است.

رکنی در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد مذاکرات انجام شده برای صادرات گوشت قرمز به ایران  گفت: در مذاکرات بین کشورها قطعا به تبادلات تجاری فکر می‌شود و مغولستان هم که تعداد واحد دامی زیادی دارد، در این نشست با انگیزه صادرات گوشت به ایران مسائلی را مطرح کرد.

رکنی بیان داشت: با توجه به ضریب خودکفایی 90 درصدی گوشت قرمز، قصد افزایش واردات گوشت قرمز را نداریم و تلاش می‌کنیم تا از منابع ژنتیکی دیگر کشورها استفاده کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: مغولستان 3 میلیون نفر جمعیت و 70 میلیون واحدی دامی دارد که از این تعداد یک میلیون نفر آن شتر است.

وی با اشاره به اینکه در ایران 150 هزار واحد شتر داریم، گفت: بنابراین با توجه به تنوع ژنتیکی شتر در مغولستان می‌توانیم تغییراتی در سیر بهبود گوشت در این زمینه در کشور ایجاد کنیم.

رکنی با بیان اینکه ترجیح ایران ایجاد تنوع ژنتیکی است نه واردات، گفت: الیاف دامی و صادرات آن در جهان ارزآوری بالایی دارد و مغولستان هم در این زمینه جزء کشورهای مطرح به شمار می‌رود و بخش قابل توجهی از این الیاف را به اروپا و چین صادر می‌کنند.

وی گفت: بنابراین با سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه می‌توان اقداماتی را انجام داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دو سال گذشته روند واردات گوشت قرمز کاهشی بوده است، تصریح کرد: در برخی سال‌ها واردات گوشت قرمز به 200 هزار تن هم رسید.

وی افزود: در تلاش هستیم تا ضریب خودکفایی تولید گوشت قرمز را بالا ببریم، ضمن اینکه در حال حاضر بین 60 تا 100 تن به واردات گوشت قرمز نیاز داریم./ فارس
(جمعه ۴ دی ۱۳۹۴) ۱۱:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها