دوشنبه / ۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۲۰۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نوسان‌های ارزی با خرده بازارها چه کردند؟

در پی افزایش نرخ دلار در چند وقت اخیر برخی از فعالان بازار از تاثیرات افزایش نرخ دلار در خرده‌بازارها سخن گفتند.

افزایش نرخ دلار تا ۳۶۰۰ تومان در روزهای گذشته از جمله مهمترین موضوعات در عرصه اقتصادی کشور بود، با توجه به نوسان‌های ارزی چند وقت اخیر برخی از فعالان بازار درباره اثرات افزایش نرخ دلار در خرده‌بازارها اظهار نظر کردند.

افزایش قیمت اجناس خارجی در خشکبارها
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش در این مورد می‌گوید: اجناسی که از خارج وارد کشور می‌شوند قطعا با افزایش نرخ دلار قیمت آنها افزایش پیدا می‌کند. اجناسی مانند بادام هندی حدود 10 درصد افزایش قیمت داشته‌است.

احمدی تصریح می‌کند: در مجموع اجناس خارجی که با دلار سروکار دارند با افزایش نرخ دلار افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. اما در مجموع بازار آرامی داریم و اینطور نیست که التهابی در بازار به وجود آمده باشد.

سوددهی در بازار میوه با افزایش نرخ دلار
حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان هم در این باره می‌گوید: صادرات ما در این حوزه اندک است اما به هر حال وقتی دلار بالا می‌رود و صادر کننده با افزایش دلار سود بیشتری می‌کند.

مهاجران ادامه می‌دهد: زیرا در داخل کشور با مبلغ تنظیم شده‌ای بارها را صادر می‌کنند که اگر در این میان نرخ دلار افزایش پیدا کند صادرکننده سود بیشتری می‌کند و اگر نرخ دلار کمتر شود صادرکننده زیان می‌بیند.البته ما با افزایش نرخ دلار سود بیشتری در این حوزه داشتیم.

ثبات قیمت لبنیات با وجود افزایش نرخ دلار
همچنین علی رجبی، رئیس اتحادیه لبنیات فروشان در این باره  می‌گوید: برخی معتقدند که با افزایش نرخ دلار لبنیات گران شده‌است، اما هیچ افزایش قیمتی در لبنیات وجود ندارد فقط یک مورد افزایش قیمت آن هم در پنیر تولید شده توسط یکی از برندهای این حوزه داشتیم. یک تورمی وجود دارد به نام تورم انتظاری که متاسفانه رسانه‌ها جوی را ایجاد می‌کنند و کارخانجات به خود این اجازه را می‌دهند که از این فرصت سوء‌استفاده کنند.

او خاطر نشان می‌کند: به اعتقاد بنده تا زمانی که تورمی صورت نگرفته و از طرفی افزایش نرخی انجام نشده‌است، نباید فظایی برای کارخانجات فراهم کنیم که بخواهند مانوری در قیمت محصولات خود دهند.

رجبی در پایان سخنانش بیان می‌کند: برخی از افراد سود‌جو وقتی می‌بینند که رسانه‌ها این فضا را برایشان ایجاد کرده‌است شروع به افزایش قیمت محصولات خود می‌کنند، بنده به صراحت می‌گویم هیچ افزایش نرخی در حوزه شیر و ماست نداشتیم بلکه با رکود هم مواجه هستیم./ اقتصاد نیوز
(دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴) ۱۰:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها