دوشنبه / ۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۲۰۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

واردات‌گوشت برزیلی از خودکفایی خبر نمی‌دهد

برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران باید در درجه اول هزینه‌های دامداری کاهش یابد و این درحالی است که دولت باید با تعیین سوبسید (یارانه) نرخ نهاده‌های دامی را برای دامداران کاهش دهد و در مقابل با یک برنامه‌ریزی اقتصادی جلوی واردات گوشت را به کشور بگیرد.

امروزه دامداری یکی از مهم‌ترین رشته‌های کشاورزی به شمار می آید این امر به این علت است که مردم به فرآورده‌های دامی جهت تغذیه مناسب بسیار نیازمند هستند واین در حالی است  که کشورمان ظرفیت بالایی درعرصه صنعت  دامداری دارد و برای همین عاقلانه ترین حرکت این است که بحران ناشی از گرانی نهاده های دامی  را با واردات به موقع کنترل کنیم.

گفتنی است، توسعه اقتصادی با ارتقای صنعت دامپروی عجین شده است و عدم حمایت از این صنعت به نحو چشمگیری صنعت دامداری را متزلزل می کند واین در حالی است که تا زمانی که واردات نهادهای دامی در کشور مدیریت نشود،نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که صنعت دامداری  به یکی از کالاهای استراتژیک کشور تبدیل شود و ازهمین رو  قیمت خرید  نهاده های دامی  نباید باهزینه‌های تولیداین محصول فاصله داشته باشد،اما متاسفانه نرخ تصاعدی گوشت دامدران را با سردرگمی روبرو کرده است.

و این درحالی است که  باید ازروش‌های نوین  دامداری به جای روش های سنتی استفاده کرد،چرا که این امر موجب می‌شود که کیفیت فرآورده‌های دامی   افزایش یابد.گرانی نهاده های دامی دشمن تولید فرآورده های گوشتی  به شمار می آید زیراکالا و محصولی که با هزینه و رنج و زحمت بسیار در کشور تولید می‌شود، بایدمورد حمایت دولت قرار گیرد تا به نحو مطلوبی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

نمایندگان مردم در خانه ملت در مورد ضرورت عدم واردات گوشت و محصولات پروتئینی گفت و گویی کرده اند که ادامه آمده است.

تعیین یارانه نهاده‌های دامی راهکار کاهش قیمت لبنیات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سرمایه ‌گذاری بسیاری از کشورهای جهان در زمینه لبنیات، تاکید کرد: برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران باید ضمن کاهش هزینه‌های دامداری،دولت نیز با تعیین یارانه نرخ نهاده‌های دامی را برای دامداران کاهش دهد.

سیدناصرموسوی لارگانی با انتقاد از افزایش نرخ لبنیات  در کشور گفت: متاسفانه تولید کنندگان لبنیات در کشور پیش از هر موضوعی به فکر افزایش قیمت لبنیات در کشور هستند؛ درحالیکه باید نرخ لبنیات در کشور به گونه‌ای تعیین شود که تمام مردم بتوانند آن را مصرف کنند.

افزایش نرخ لبنیات به ضرر دامداران و کارخانه‌ها

نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت لبنیات منجر به این موضوع می شود که لبنیات ازسفره غذایی مردم حذف شود، گفت: افزایش نرخ لبنیات به ضرر دامداران و کارخانه ها تمام می‌شود زیرا مردم آن را از سبد غذایی خود حذف می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان در عرصه  لبنیات سرمایه  گذاری کلانی کردند،افزود: یارانه  لبنیات در بسیاری از کشورهای جهان پرداخت می شود؛ زیرا به دنبال سلامت مردم هستند.

 وی ادامه داد: برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران باید در درجه اول هزینه‌های دامداری  کاهش یابد و این درحالی است که دولت باید با تعیین سوبسید (یارانه) نرخ نهاده‌های دامی را برای دامداران کاهش دهد.

 موسوی لارگانی افزود: به طور واقع ببینانه، دامدارن  قصد گرانفروشی  ندارند؛اما برخی مواقع برای جبران هزینه تولید مجبور هستند نرخ فروش را افزایش دهند.

 وی ادامه داد: اگر نرخ نهاده‌های دامی تنظیم نشود، دامدار  مجبور است نرخ محصولات خود را افزیش دهد و در نتیجه این محصولات در زمان تبدیل فرآوری در کارخانجات نیز به همان میزان افزایش  پیدا می کنند.

 عضوکمیسیون اقتصادی مجلس، یاد آورشد: واسطه‌گران بیش از دامداران از افزایش قیمت محصولات  لبنی سود می برند لذا  باید دامداران از طریق تعاونی‌‍‌های خود، در گام نخست با دلالان مبارزه کنند و در مقابل نیز دولت با حمایت از تعاونی‌داران، وضعیت نرخ نهاده‌های دامی  را به نحو مطلوب تعیین کند.

دولت با همیاری دامداران باید فضا را برای تولید بهینه گوشت ایرانی مهیا کند

نماینده مردم گرمی درمجلس  با بیان اینکه طعم گوشت ایرانی قابل مقایسه با گوشت‌های خارجی نیست، گفت: واردات گوشت از خارج کشور با توجه به رویکرد  تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی توجیه منطقی ندارد.

میرقسمت موسوی اصل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری  خانه ملت درباره واردات گوشت به کشور خاطر نشان کرد: واردات گوشت در زمانی که ما ظرفیت های بی شماری  درعرصه دامداری داریم ،امری منطقی به شمار نمی آید؛زیرا تولید داخلی درعرصه دامداری می تواند  برای ما ارزش افزوده مناسبی ایجاد کند.

طعم گوشت ایرانی به مراتب مناسب تر از فرآورده های خارجی است

نماینده مردم گرمی درمجلس شورای  اسلامی  با بیان اینکه بخش خصوصی  باید درصنعت دامداری تقویت شود، تاکید کرد:دولت با همیاری دامداران باید فضا را برای تولید بهینه گوشت ایرانی مهیا کند.

وی ادامه  داد: بها دادن به تولید داخلی به معنای از دست رفتن  ظرفیت‌های  صنعتی و اقتصادی کشور است بنابراین نباید  با واردات بی رویه ازجمله  در زمینه گوشت با دست خودمان اقتصاد داخلی وارد  بحران کنیم.


موسوی اصل افزود:امروزه  دامداری یکی از مهم‌ترین رشته‌های کشاورزی به شمار می آید،این امر به این علت است که مردم به فرآورده‌های دامی جهت تغذیه مناسب بسیار نیازمند هستند.

عضو کمیسیون آموزش و  تحقیقات مجلس ، یادآورشد:  ما می  توانیم به سادگی  با سرمایه گذاری درعرصه فرآروده های  دامی  به سمت تولید  داخلی حرکت کنیم؛زیرا ما باید نیازهای اولیه که شامل مواد غذایی است را خودمان  به نحو مطلوب  تولید کنیم.

70هزار تن گوشت وارداتی توجیه منطقی ندارد

عضوکمیسیون  کشاورزی آب و منایع طبیعی‌مجلس با بیان اینکه 60تا 70هزار تن  وارادات داشتیم که با توجه به استعداد داخلی این امر توحیه منطقی ندارد،گفت: ما نباید حتی یک کیلو گوشت از خارج کشور وارد کنیم

محمد اسماعیل نیا  درباره وارادات  گوشت به کشورخاطر نشان کرد: با توجه  به ظرفیت و استعداد‌های اقتصادی کشورسزاورنیست وارادات گوشت از خارج  کشور داشته  باشیم.

نماینده مردم کاشمر درمجلس شورای  اسلامی با  بیان اینکه واردات گوشت غیرقانونی است،ادامه داد:ما در این عرصه می توانیم با توجه به استعدادهای شناسایی شده، بطور صد درصد در زمینه تولید فرآورده های   گوشتی مستقل شویم.

وی ادامه داد: مسولان ذی ربط اعلام کرده اند که هیچ نوع مجوزی برای وارادت گوشت صادر نمی شود،پس اگر چنین وارادت انجام شود قانونی نمی تواند باشد.

اسماعیل نیا،تصریح کرد:صنعت دامداری می تواند به نحو مطلوب با سرمایه گذاری کلان و هدفمند در ریل توسعه قرار بگیرند،اما لازمه این امر فاصله از وارادت بدون  حساب و کتاب است؛زیرا با  توجه به نیروی انسانی و موقعیت  دامداری که ما درکشور داریم ،باید سوال شود در این شرایط چرا وارادت فرآروده های گوشتی نمی تواند برای اقتصاد ما ارمغانی داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی و آب  و منابع طبعی محلس ، یادآورشد: برای پیشبرد صنعت دامداری باید در گام نخست دامدار حمایت شود ودر گام های بعدی تنها به فکر تولید فرآروده های گوشتی در داخل باشیم  تا این صنعت آسیب نبیند.

صنعت دامداری  شاخص اقتصادی کشور را افزایش می دهد


نماینده مردم سنندج درمجلس با بیان اینکه منابع آب و خاک کردستان فاقد صنایع تبدیلی کارآمد است،گفت: صنعت  دامداری می تواند ارزش افزوده بلندمدت  اقتصادی  تولید کند.

سالار مرادی  درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره صنعت دامداری و کشاورزی دراستان کردستان، خاطرنشان کرد:سرمایه گردشی در زمینه تسهیلات  دامداری اگر به نحو مطلوب در صنعت دامداری تزریق شود،می تواند  شاخص اقتصادی کشورا را به نحو مطلوب  افزایش دهد .

وی  با بیان اینکه  باید با یک برنامه ریزی کلان دامدرای تعطیل شد فعال شوند،ادامه داد:کاهش نرخ بیکاری با توسعه  صنعت دامداری رابطه مستقیم دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مشکلات منابع طبیعی و اراضی ملی یکی  از مشکلات ساختاری است که گریبان دامدار را گرفته است؛ زیرا دام به طورطبیعی برای بقاء نیازمند مراتع کافی است تا به اصطلاح دام ها "پروار" باشند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عدم سرمایه در گردش و نبود وام‌های کم‌بهره برای دامداری‌های صنعتی و مدرن موجب شده، ما دراین عرصه نتوانیم هدفمند حرکت کنیم.

گفتنی است ،منابع انسانی مهره مهمی برای توسعه اقتصادی  در منطقه و کشور به شمارمی آیند و این در حالی است که برای  سرمایه گذاری در این عرصه نیازمند توسعه منابع انسانی هستیم که قابلیت و استعداد منطقه‌ای  را در این عرصه داشته باشند

میزان صادرات گوشت گاو برزیلی به ایران در سال 2014 بر مبنای سال به سال چهار درصد افزایش یافت و به 61 هزار و 571 تن رسید در حالیکه ارزش صادرات در همین مدت با افزایش سه درصدی،به حدود 274.8 میلیون دلار رسید. حدود 84 درصد از واردات گوشت گاو ایران از برزیل انجام می‌گیرد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی جی او سی،واردات گوشت گاو برزیلی از سوی ایران در سال 2011 به رکورد 130 هزار و 550 تن به ارزش 688 میلیون دلار رسیده بود اما ایران از آن زمان تولید داخلی را افزایش داده است.از نظر میزان واردات، ایران ششمین واردکننده بزرگ گوشت گاو برزیلی است
(دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴) ۱۰:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها