یکشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۲۰۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ضریب خودکفایی گندم در سال 94 نزدیک به 85 درصد است

علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تولید گندم در سال 94 و میزان خرید این محصول بیان داشت: رقم 8 میلیون و 80 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد که این رقم رکوردی بی نظیر به حساب می آید.

وی افزود: رقم 9 هزار و 500 میلیارد تومان بایت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شد که رقمی بی سابقه بوده است البته این مبلغ با کمی تاخیر؛ اما صد در صد پرداخت شد.

وی افزود: انتظار این بوده است که حداقل به اندازه نرخ تورم یعنی 15 درصد افزایش قیمت خرید تضمینی داشته باشیم اما تابع نظر دولت هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به نیاز کشور که نزدیک به 8 میلیون تن در سال است گندم مورد نیاز تامین شده است و البته ذخیره مثبت استراتژیک نیز لازم داریم که با توجه به ذخیره سالهای گذشته مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: ضریب خودکفایی گندم نزدیک به 85 درصد است و امسال نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه 300 تا400 هزار تن گندم دوروم هم داریم که باید صادر کنیم این گندم که بسیار با کیفیت است برای تولید پاستا و ماکارونی و شیرینی جات استفاده می شود و گرانتر از گندم نرم است و بنا داریم این مقدار گندم را صادر کنیم البته نرخ جهانی این محصول کاهش یافته است اما با روشی که برای آن برنامه ریزی شده است مشکلی به وجود نخواهد آمد بطوری که که در ازای تحویل 1.25 درصد گندم نرم 1 درصد گندم دوروم تحویل می دهیم که اقدامی بی نظیر خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با بحث واردات گندم آلوده بیان داشت: واردات گندم آلوده خبر غلطی بوده است و البته شرکت بازرگانی دولتی مسئول واردات گندم نیست و البته این مساله تکذیب شده است؛ تامین امنیت غذایی مردم حائز اهمیت است و قطعا هر محصولی با نظارت وارد کشور می شود./ ایلنا
(یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴) ۰۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها