یکشنبه / ۸ آذر ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۲۰۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سازمان حفظ نباتات تصدی‌گری خود را به بخش خصوصی بسپارد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از نحوه برخورد سازمان حفظ نباتات برای کنترل آفات، گفت: وظیفه سازمان حفظ نباتات تشکیل ستاد فرماندهی برای کارهای حاکمیتی است و کارهای تصدی گری باید به بخش خصوصی سپرده شود.

به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی طهماسبی در سی و ششمین سمینار سالانه حفظ نباتات اظهارکرد: وظیفه سازمان حفظ نباتات تشکیل ستاد فرماندهی برای کارهای حاکمیتی است و کارهای تصدی گری باید به بخش خصوصی سپرده شود.

وی با تاکید بر این که قرنطینه محصولات وارداتی کشاورزی باید در مبدا صورت گیرد، اظهار داشت: سازمان حفظ نباتات این موضوع را به عنوان ماده واحده در اصلاحیه قوانین خود آورده است و امیدواریم به زودی تصویب شود.

طهماسبی ابراز امیدواری کرد که رسیدگی به مزارع و کانون هایی که منبع آلودگی به آفت یا بیماری هستند و در عین حال توسط کشاورزان رها شده اند در قوانین حفظ نباتات آورده شود و دراین زمینه سازمان حفظ نباتات بتواند به عنوان سازمان حاکمیتی اقدام کند.

وی در ادامه به اهمیت دستیابی کشاورزان به ارقام و بذرهای جدید و تجاری اشاره کرد و از سازمان حفظ نباتات کشور خواست واردات ارقام و پایه های جدید را تسهیل کند و راهکارهای عملی به معاونت امور باغبانی ارایه دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تولیدکنندگان اروپایی به آخرین ارقام تجاری و بازار پسند در حوزه باغبانی دسترسی دارند، گفت: ما به منظور جبران عقب ماندگی در بخش باغبانی و کم آبی، مجبوریم ارقام جدید تجاری و بازار پسند مانند سیب، پرتغال، انار و خرما را به کشور منتقل کنیم.

وی بر لزوم نظارت بر جابجایی نهال تاکیدکرد و از سازمان حفظ نباتات خواست نسبت به جابجایی نهال در مناطق آلوده و اعلام قرنطینه مناطق آلوده به بیماری ها سخت گیری کند.

طهماسبی در مورد صادرات محصولات باغبانی نیز اذعان داشت: یک بعد صادرات به وظایف سازمان حفظ نباتات برمی گردد و برای پایداری صادرات محصولاتی مانند مرکبات، گیاهان دارویی و زعفران مناطق باید پایش و گواهی بهداشتی محصولات ارایه شود.

وی در همین حال بر برخورد با واردات غیرمجاز و قاچاق کالاهای کشاورزی در مناطق مرزی کشور تاکید و اعلام کرد: لازم است برخورد سخت گیرانه با این افراد در مناطق مرزی صورت گیرد و محموله ها در استان های مرزی توقیف و معدوم شود تا احتمال شیوع آفت و بیماری گیاهی با این گونه واردات غیرمجاز از بین رود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  همچنین کنترل آفت مگس زیتون ، مگس میوه مدیترانه ای و زنجیره خرما در کشور حاصل زحمات سازمان حفظ نباتات دانست./ تسنیم
(یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها