شنبه / ۷ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۲۰۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

کرم خراط از مهمترین آفات باغات کشور است

همایش تخصصی مبارزه با کرم خراط باحضورکارشناسان جهادکشاورزی و باغداری کشور در شهرستان عجب شیر برگزار شد .

دراین همایش مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به روند گسترش آفت کرم خراط در سطح باغات کشور گفت: مبارزه با این آفت برای جلوگیری از خسارت در باغ های کشور و به ویژه استان آذربایجان شرقی نیازمند همکاری همه کشاورزان است. به گزارش خبرنگارفودنا : مهندس کرامت الله اکبرپور در همایش تخصصی مبارزه با کرم خراط و روش های کنترل تلفیقی آفت در شهرستان عجب شیر افزود: کرم خراط از مهم ترین آفات چوبخوار در کشور است که بیشتر به درختان گردو خسارت وارد می کند و در درختانی مانند سیب، به و گلابی نیز خساراتی به بار می آورد. وی، یادآور شد: این آفت چوبخوار در تمامی باغ های گردوی کشور در حال گسترش بوده به طوری که در استان کرمان و خراسان جنوبی به مرحله طغیان رسیده و در مقام مقایسه، خسارت آفت در باغات آذربایجان شرقی و غربی پایین تر از استانهای مذکور است . مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: کرم خراط آفتی است که هیچ کشاورزی به تنهايی نمی تواند با آن مقابله کند و برای مقابله با آن در یک منطقه همه باغداران باید کمک کنند. مهندس اکبرپور، با اشاره به اینکه وجود این آفت در ایران سابقه زیادی دارد، ادامه داد: خشکسالی و تغییرات اقلیمی چند سال گذشته، سبب گسترش و طغیان این آفت شده است. وی در باره برنامه سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با آفت کرم خراط گفت: در صورت همکاری کشاورزان و تشکل کشاورزی با صرف پنج میلیون ریال در هر هکتار می توان در یک دوره سه ساله از طریق ایجاد اختلال در تولید مثل کرم خراط با نصب فرمونهای سیمی یا رشته ای مختص این آفت در درختان گردو به تعداد 350 عدد در هکتار این حشره را کنترل کرد. گفتنی است ایران با تولید سالانه بیش از 170 هزار تن گردو از 20 میلیون درخت موجود، چهارمین کشور تولید کننده این محصول بوده ولی در صادرات آن در جایگاه 22 دنیا قرار دارد.
همچنین درادامه این همایش مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: موفق ترین روش مبارزه با آفت کرم خراط، اخلال در جفت گیری آن است.
مهندس محمود کیا در همایش تخصصی مبارزه با کرم خراط در عجب شیر ضمن بیان این مطلب، افزود : تحقیقات نشان می دهد بهترین روش مقابله غیرشیمیایی با آفت کرم خراط، اخلال در جفت گیری جنس نر و ماده آن است. وی اضافه نمود: این روش بهترین روش غیر شیمیایی مقابله با این آفت است که هیچ خطری برای محیط زیست ندارد و آسیبی هم به حشرات مفید دیگر مانند زنبورهای عسل وارد نمی کند. مهندس کیا گفت: از جمله عوامل تکثیر کرم خراط در منطقه از بین رفتن دشمنان طبیعی آن مانند دارکوب است که جمعیت این پرنده با گذشت زمان، روز به روز در باغات کمتر می شود. مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان افزود: آبیاری و تغذیه درختان گردو با کود حیوانی و هرس بموقع بهترین راه پیشگیری از این آفت می باشد. مهندس کیا ادامه داد: اجرای روشهای تلفیقی مانند سیم مفتولی ، فرمون‌های جنسی و خمیر سمی مهمترین راهکارهای مبارزه با آفت کرم خراط در باغات گردوی استان است. وی افزود: هم اکنون حدود 6 هزار هکتار از باغات گردوی استان با درصدهای مختلف به این آفت دچار خسارت شده اند. مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: بخش باغبانی از نظر اقتصادی و اهمیت محصولات باغی در توسعه کشور و درآمد باغداران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، لذا باید در احداث باغات تناسب محصول با اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه مورد توجه خاص قرار گیرد.
(شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها