جمعه / ۶ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۱۹۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
پاسخ رسمی تعاون روستایی به اظهارات روزهای اخیر

امحای محصولات کشاورزی، بخشی از اجرای قانون خرید تضمینی است

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با صدور اطلاعیه ای رسمی به اظهارات و درج اخبار و گزارش های رسانه ای در ارتباط با امحای 1700 تن سیب زمینی در استان فارس پاسخ داد.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با ارسال اطلاعیه ای به شرح ذیل به نمابر خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، به درج برخی اظهارات طی روزهای اخیر پیرامون امحای 1700 تن سیب زمینی در استان فارس، واکنش رسمی نشان داد تا به تنویر افکار عمومی پیرامون این رویداد بپردازد:
"براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب سال 1368 خورشیدی و اصلاحات بعدی آن توسط مجلس شورای اسلامی، 24 محصول زراعی و باغی مشمول حمایت و خرید تضمینی توسط دولت قرار گرفته است. بر این مبنا دولت قبل از آغاز فصل کشت هرسال ( پایان شهریور ماه)، قیمت خرید تضمینی 24 محصول را مصوب و به کشاورزان اطلاع رسانی می نماید و چنانچه قیمت هر یک از محصولات در فصل برداشت به کمتر از قیمت مصوب برسد، وزارت جهاد کشاورزی ملزم به خرید محصول تولید شده توسط کشاورزان، ذخیره سازی و فروش آن پس از پایان فصل برداشت است؛ لذا در اجرای قانون مذکور، کاهش کیفیت و حتی فساد بخشی از محصولات خریداری شده و امحاء آن همواره متصور بوده است.
در مورد محصول سیب زمینی که تولید سالانه آن حدود 4.5 میلیون تن است، عمده آن برای مصرف تازه خوری وارد بازار شده، بخشی از آن توسط واحدهای صنعتی خریداری و مقداری به خارج از کشور صادر می گردد. در شرایط بازار سال جاری که تولید مازاد بر مصارف مذکور بوده، باعث افت قیمت و ملزم شدن سازمان مرکزی تعاون روستایی به خرید تضمینی شده است .
سیب زمینی خریداری شده در استان فارس از نوع تابستانه بوده که به دلیل رطوبت بالای موجود در محصول، فساد پذیری سریع، دمای بالای محیط در ایام تابستان، قابلیت نگهداری آن محدود شده است و تداوم قیمت پایین سیب زمینی در بازار مانع عرضه سیب زمینی های خریداری شده به روش خرید تضمینی شد. لذا در استان فارس ابتدا به نهادها و سازمان های امدادی پیشنهاد گردید سیب زمینی مورد نیاز خود را از ذخائر موجود دریافت نمایند و 320 تن محصول توسط نهاد های مذکور تحویل گرفته شد و باقیمانده سیب زمینی ها به دلیل ابتلاء به آفات از جهت سلامت و بهداشت، فاقد قابلیت مصرف انسانی و یا دامی تشخیص داده شد و بر اساس مقررات عمومی و با نظارت دادستان محترم استان امحاء گردید.
این گزارش به دنبال طرح اظهارات و اخبار ابهام آمیز که با اطلاعات ناقص و غیرکارشناسی در روزهای اخیر از سوی برخی اشخاص و رسانه ها مطرح شده برای تنویر افکار عمومی انتشار می یابد."/ ایانا
(جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴) ۱۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها