جمعه / ۶ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۱۹۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

هزینه‌های صادرات به عراق کم می‌شود

با فراهم شدن زمینه اجرای تفاهم‌نامه جدید بین سازمان‌های استاندارد ایران و عراق، هزینه‌های تحمیلی به صادرکنندگان کم می‌شود و گواهی متقابل سازمان‌های استاندارد دو کشور پذیرفته خواهد شد.

 هفته گذشته رییس سازمان استاندارد از فراهم شدن زمینه همکاری‌های جدید ایران و عراق برای تسهیل روابط تجاری و انطباق استاندارد‌های ملی دو کشور خبر داد.

به گفته نیره پیروز بخت، بهمن‌ماه پارسال سازمان‌های استاندارد ایران و عراق تفاهم‌نامه ای را به منظور همکاری‌های بیشتر در زمینه استاندارد به امضا رساندند؛ تفاهم‌نامه ای که به گفته او به دلیل تحرکات مرزی تروریست‌ها در عراق اجرایی نشده بود و امکان رفت و آمد دو طرف وجود نداشت، اما در حال حاضر زمینه برای اجرای این تفاهم‌نامه مهیا شده است.

رییس سازمان استاندارد درباره این تفاهم نامه عنوان کرده که باید تفاوت استاندارد‌های دو کشور مشخص شود. تولیدکنندگان ما قرار است استاندارد‌های طرف مقابل را بگیرند و بر اساس آن استاندارد‌ها محصولات شان را تولید کنند که البته بر اساس الویت‌ بندی و در‌خواست طرف مقابل است.

به گفته رییس سازمان ملی استاندارد تاکنون موادغذایی به ویژه صنایع لبنی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و خودرو به عنوان اولویت‌های عراق برای انطباق استاندارد اعلام شده است.

اما در همین زمینه و درباره نتایج این تفاهم‌نامه بین ایران و عراق، جهانبخش سنجابی شیرازی - رییس پژوهشگاه استاندارد ایران- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: هفته قبل، برنامه اجرایی تفاهم‌نامه همکاری‌های سازمان در تهران به امضا رؤسای سازمان استاندارد ایران و عراق رسید.

وی افزود: به موجب این تفاهم نامه یکی از پیشرفت‌های مثبتی که در زمینه تعاملات تجاری دو کشور رخ خواهد داد و پس از تصویب هیات دولت عراق لازم الاجراست به رسمیت شناختن علامت استاندارد ایران در مواقعی که استاندارد عراقی وجود ندارد. همچنین پذیرش گواهی متقابل سازمان‌های استاندارد دو کشور بود.

به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق برای به نتیجه رسیدن این دو هدف از 9 سال گذشته تا کنون پیگیری و تلاش صورت گرفته است که سرانجام با امضا این تفاهم‌نامه در هفته گذشته قرار است از دو ماه آینده اجرایی شود.

به گفته سنجابی شیرازی، پس از اجرایی شدن این تفاهم‌نامه بخش عمده‌ای از مشکلات بازرسی و هزینه‌هایی که به صادرکنندگان ایرانی تحمیل می‌شده است برطرف خواهد شد./ ایسنا
(جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴) ۱۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها